Περιβάλλον Ζωή και Γη

Μια επαναστατική μέθοδος στη ραδιοθεραπεία υπόσχεται στοχευμένη θεραπεία του καρκίνου

Η ακτινοθεραπεία που χρησιμοποιείται σήμερα καταστρέφει δυστυχώς και τους υγιείς ιστούς του ασθενούς, μαζί με την εξάλειψη του όγκου που πρόκειται να καταστρέψει, κι έτσι κάνει κάνει την θεραπεία ιδιαίτερα επώδυνη, ενώ συχνά προκαλεί και άσχημες παρενέργειες.

Μια νέα εξέλιξη όμως που έρχεται στην ακτινοθεραπεία θα επιτρέψει μια πολύ πιο ακριβή και ασφαλής θεραπεία των καρκινικών όγκων χρησιμοποιώντας εικόνες σε πραγματικό χρόνο για την καθοδήγηση της δέσμης της ακτινοβολίας.

Η ακτινοθεραπεία που θα καθοδηγείται με εικόνες από ένα Μαγνητικό Τομογράφο (MRI) θα είναι πολύ λιγότερο επιβλαβές για τους ασθενείς, διότι θα μειώνει την καταστροφή των παρακείμενων υγιών ιστών από την ακτινοβολία, ενώ θα δίνει τη δυνατότητα στους ογκολόγους να τροποποιούν άμεσα τη δόση της θεραπευτικής ακτινοβολίας μόλις ο όγκος θα αλλάζει μέγεθος.

Αυτά τα συμπεράσματα προέρχονται από μια ερευνητική ομάδα από το Ιατρικό Κέντρο του Πανεπιστημίου της Ουτρέχτης, και πρόκειται να ανοίξουν την πόρτα για να αρχίσουν δοκιμές ακτινοθεραπείας που θα καθοδηγούνται από ένα Μαγνητικό Τομογράφο.

Η ομάδα των ερευνητών απέδειξε με επιτυχία ότι είναι εφικτή η ταυτόχρονη θεραπεία με ακτινοβολία και η διαγνωστική απεικόνιση των όγκων με MRI. Θωρακίζοντας κατάλληλα την δέσμη της ακτινοβολίας από το μαγνητικό πεδίο του τομογράφου MRI και επανασχεδιάζοντας το θάλαμο όπου γίνεται η ακτινοβολία, κάτι που μέχρι σήμερα ήταν δύσκολο να εφαρμοστεί στην πράξη, οι ερευνητές από την Ουτρέχτη κατάφεραν να παράγουν υψηλής ποιότητας απεικονίσεις μαγνητικής τομογραφίας, σε πραγματικό χρόνο. Έτσι, η μέθοδος αυτή θα μπορούσε να επιτρέψει στους ογκολόγους να χρησιμοποιούν την δέσμη της ακτινοβολίας με πολύ μεγαλύτερη ακρίβεια, ενώ ήδη θα εφαρμόζεται στην πράξη.

Η ερευνητική ομάδα ελπίζει να ξεκινήσει τις πρώτες κλινικές δοκιμές της σε έναν χρόνο.

Πηγή: Institute of Physics News