Μια καινούργια, «πράσινη» επανάσταση έχει ξεκινήσει και η επιστήμη καλείται να εκπληρώσει το χρέος της την ερχόμενη δεκαετία προκειμένου να επιτύχουμε μια κοινωνία «φιλική προς το περιβάλλον».
Ανεξαρτήτως των αποφάσεων που θα ληφθούν στην Κοπεγχάγη, η ευαισθητοποίηση για το περιβάλλον αυξάνεται, όπως αυξάνεται και η χρηματοδότηση των τεχνολογιών χαμηλού άνθρακα. Μια καινούργια, «πράσινη» επανάσταση έχει ξεκινήσει και η επιστήμη καλείται να εκπληρώσει το χρέος της την ερχόμενη δεκαετία προκειμένου να επιτύχουμε μια κοινωνία «φιλική προς το περιβάλλον». Ακολουθούν ορισμένα κρίσιμα ζητήματα που ζητούν λύση.
Εύκολοι στόχοι
Εκτός από το διοξείδιο του άνθρακα, υπάρχουν πολλά ακόμη αέρια του θερμοκηπίου που συμβάλλουν στην υπερθέρμανση του πλανήτη –αρκετά εκ των οποίων είναι σημαντικά και μπορούν να μειωθούν εύκολα. Το καλό είναι ότι η τεχνολογία μείωσης των υπόλοιπων ρύπων πλην του CΟ2 είναι γνωστή: τοποθέτηση φίλτρων στα πετρελαιοκίνητα οχήματα, δέσμευση του μεθανίου στις χωματερές, ηλεκτροδότηση των αγροτικών περιοχών στις φτωχές χώρες και χρήση ηλιακών φούρνων είναι μερικά από τα μέτρα που μπορούν να αποφέρουν άμεσα αποτελέσματα.
Πού; Πώς; Πότε;
Όταν οι αρμόδιοι για την πολιτική κατά των κλιματικών αλλαγών ζήτησαν από τους επιστήμονες να προσδιορίσουν τις επιπτώσεις των κλιματικών αλλαγών σε κάθε τόπο χωριστά, η απάντηση που έλαβαν ήταν κατηγορηματικά αρνητική. «Τα μοντέλα πρέπει να βελτιωθούν και άλλο για να είμαστε σε θέση να κάνουμε τέτοιες προβλέψεις», εξηγεί ο μαθηματικός Leonard Smith από το Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης. Αυτό δεν ευχαριστεί, φυσικά, τους πολιτικούς που θα προτιμούσαν να ξέρουν πού βαδίζουν.
Ηλεκτροκίνηση
Μπορεί η φόρτιση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων να αυξάνει η ζήτηση για ενέργεια –και κατά συνέπεια τους ρύπους, ωστόσο, έχει αποδειχθεί ότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα εκπέμπουν λιγότερο από το μισό διοξείδιο του άνθρακα ανά χιλιόμετρο σε σύγκριση με τα πιο «πράσινα» βενζινοκίνητα οχήματα. Το δύσκολο δεν είναι να πειστούν οι καταναλωτές να τα αγοράσουν, αλλά να δημιουργηθούν οι υποδομές για τη φόρτιση των μπαταριών τους, τονίζει το περιοδικό.
Σημεία καμπής
Ο αγώνας δρόμου σήμερα γίνεται για τον εντοπισμό των σημείων καμπής του κλίματος προτού είναι πολύ αργά. Σύμφωνα με τον Marten Scheffer του Πανεπιστημίου Wageningen της Ολλανδίας, η εποχή που τα ολοένα πιο απρόβλεπτα και ακραία καιρικά φαινόμενα θα επιφέρουν μια κοσμογονικές αλλαγές δεν είναι μακριά. Άλλοι υποστηρίζουν ότι αυτό που πρέπει να φοβόμαστε είναι η σταθεροποίηση του κλίματος –η «νηνεμία πριν την καταιγίδα».
Πηγή: Ναυτεμπορική, NewScientist
Leave a Comment