Πρόσωπα - Γεγονότα

Πάλι κάτω από το μέσο όρο οι επιδόσεις των Ελλήνων μαθητών

Βελτίωση στα μαθηματικά και στην κατανόηση κειμένου αλλά με τις επιδόσεις τους να παραμένουν κάτω από τον μέσο όρο, όπως και στις φυσικές επιστήμες, εμφανίζουν οι έλληνες μαθητές σύμφωνα με την τελευταία έκθεση PISA (Programme for International Student Assessment) του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης, η οποία δόθηκε την Τρίτη στη δημοσιότητα.

Print Friendly, PDF & Email
Share

Βελτίωση στα μαθηματικά και στην κατανόηση κειμένου αλλά με τις επιδόσεις τους να παραμένουν κάτω από τον μέσο όρο, όπως και στις φυσικές επιστήμες, εμφανίζουν οι έλληνες μαθητές σύμφωνα με την τελευταία έκθεση PISA (Programme for International Student Assessment) του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης, η οποία δόθηκε σήμερα την Τρίτη στη δημοσιότητα.

Η έρευνα πραγματοποιείται κάθε τρία χρόνια. Το 2009 αξιολογήθηκαν οι επιδόσεις 470.000 δεκαπεντάχρονων μαθητών από 65 χώρες. Η βαθμολογία των ελλήνων μαθητών στην ανάγνωση και κατανόηση κειμένου είναι 483 (με μέσο όρο των 65 χωρών τους 493 βαθμούς), στις επιστήμες 470 (μ.ο. 501) και στα μαθηματικά 466 (μ.ο. 496).

Νέα ανερχόμενη δύναμη στην εκπαίδευση αναδεικνύεται η Κίνα. Οι κινέζοι μαθητές από τη Σαγκάη, οι οποίοι έλαβαν για πρώτη φορά μέρος στην έρευνα, υπερτερούν και στους τρεις τομείς που μελετήθηκαν, ενώ ακολουθεί η Νότια Κορέα. Η επί σειρά πρωταθλήτρια Φινλανδία κατρακύλησε στην τρίτη θέση. Την πρώτη δεκάδα συμπληρώνουν οι μαθητές από το Χονγκ Κονγκ, τη Σιγκαπούρη, τον Καναδά, τη Νέα Ζηλανδία, την Ιαπωνία, την Αυστραλία και την Ολλανδία.

Αισθητή βελτίωση στις επιδόσεις τους παρουσίασαν μαθητές από χώρες όπου πραγματοποιήθηκαν μεταρρυθμίσεις όπως η Γερμανία και η Πολωνία. Χειρότερες επιδόσεις σε σχέση με την έρευνα του 2000 εμφανίζουν οι Ηνωμένες Πολιτείες και η Γαλλία.

Το πρόγραμμα PISA

Το πρόγραμμα PISA, που διαμορφώθηκε και εφαρμόζεται από τον ΟΟΣΑ, είναι ένα εργαλείο μελέτης και αξιολόγησης των εκπαιδευτικών συστημάτων των χωρών που συμμετέχουν. Στις προηγούμενες αξιολογήσεις, ήμασταν η μοναδική, σχεδόν, χώρα, που (ως συνήθως) αμφισβήτησε τα αποτελέσματα των αξιολογήσεων.

Σε αντίθεση μ’ εμάς, οι γερμανοί, οι οποίοι το 2000 και 2006 δεν τα πήγαν καλά, αντί να αμφισβητήσουν τα αποτελέσματα, έστειλαν τους υπουργούς παιδείας των ομοσπονδιακών κρατιδίων στην Φινλανδία, την χώρα που βγήκε πρώτη, για να μελετήσουν το εκπαιδευτικό σύστημά της, το οποίο παραδόξως είναι αντιγραφή του συστήματος της πρώην Ανατολικής Γερμανίας.

Το αποτέλεσμα φάνηκε στην αξιολόγηση του 2006, όπου οι γερμανοί μαθητές εμφάνισαν μια ραγδαία βελτίωση. Από την 20η θέση στις φυσικές επιστήμες βρέθηκαν στην 8η θέση το 2006 και στις άλλες δυο κατηγορίες, από την 20η και 21η αντίστοιχα βρέθηκαν στην 14η.

Στα γερμανικά σχολεία ισχύει από φέτος ένα από τα μέτρα του φινλανδικού συστήματος, δηλαδή η απαγόρευση στους δασκάλους και καθηγητές να δίνουν στους μαθητές ασκήσεις για το σπίτι το Σαββατοκύριακο. Τα παιδιά δεν είναι μηχανές μάθησης. Θα πρέπει να χαρούν την παιδικότητά τους και άλλωστε, αυτό που δεν μπόρεσαν να μεταδώσουν στα παιδιά οι δάσκαλοί τους σε 30 περίπου ώρες τη βδομάδα δεν θα το πετύχουν μόνοι τους σε λίγες ώρες στο σπίτι τους.

Πρώτες χώρες και στις τρεις μέχρι σήμερα αξιολογήσεις κατατάχθηκαν οι Φινλανδία, Ιαπωνία, Καναδάς, Νότια Κορέα, Χογκ Κογκ, Αυστραλία και Νέα Ζηλανδία. Στις τελευταίες θέσεις Τουρκία, Μεξικό, Ιταλία, Πορτογαλία και Ελλάδα. Τυχαίο; Δεν νομίζω.

Το παράδοξο είναι, πως ενώ σε έρευνες του Πανεπιστημίου Θράκης, του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών και του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, διαπιστώνεται, πως μεγάλο ποσοστό φοιτητών μας δεν είναι σε θέση να γράψει μια περίληψη ενός επιστημονικού κειμένου γιατί δεν κατανοεί το περιεχόμενο, πως το 93,2% των φοιτητών μας δεν έχει ποτέ ή περιστασιακά διαβάσει άρθρα στην πανεπιστημιακή βιβλιοθήκη ή στο διαδίκτυο, ένας στους τέσσερις συνεχίζει να αποστηθίζει, δίχως να κατανοεί αυτά που διαβάζει και πως το 62,5% διαβάζει μόνο τα γνωστά ως “SOS”, την Τρίτη το μεσημέρι θα διαπιστώσουν πάλι κάποιοι από εμάς πως «η αξιολόγηση PISA δεν είναι αντικειμενική»( όλοι πάλι εναντίον μας), ή πως «η αξιολόγηση δεν λαμβάνει υπόψη της το ελληνικό δαιμόνιο που είναι μοναδική κληρονομιά των Ελλήνων και η οποία δεν μπορεί να αποτυπωθεί».

Είναι καιρός να αμφισβητήσουμε ακόμα και την διαπίστωση πως «η εκπαίδευση διαδραματίζει ζωτικό ρόλο στην ενίσχυση της οικονομικής Ανάπτυξης και της κοινωνικής Συνοχής μιας χώρας». Ετσι κι αλλιώς, με όλη αυτήν τον προπαγάνδα κατά του δημοσίου, ο μέσος έλληνας πιστεύει ότι οι δαπάνες για την παιδεία είναι αντιπαραγωγικές. Αλήθεια τι μας χρειάζονται τόσοι δάσκαλοι την Ελλάδα την εποχή της λιτότητας;

PISA

Πηγή: Δίκτυο, Αλέξανδρος Πιστοφίδης

Print Friendly, PDF & Email

About the author

physics4u

Leave a Comment

Share