Περιβάλλον Ζωή και Γη

Θρησκεία και Επιστήμη

Το 1859, κάποιος που λεγόταν Κάρολος Δαρβίνος είχε μια ιδέα: “ότι τα είδη δεν είχαν δημιουργηθεί ανεξάρτητα, αλλά είχαν προέλθει, σαν ποικιλίες, από άλλα είδη”. Λίγο μετά ο Δαρβίνος έγραψε “Την Προέλευση των Ειδών” και εν συνεχεία η εξέλιξη έγινε ο ακρογωνιαίος λίθος για τη σύγχρονη επιστήμη. Εντούτοις, ο Δαρβίνος και η συμβολή του στην επιστήμη δέχονται αυτήν την περίοδο επίθεση και όλοι πρέπει να πούμε ένα στοπ στην κατάσταση αυτή.

Print Friendly, PDF & Email
Share

darwinΤο 1859, κάποιος που λεγόταν Κάρολος Δαρβίνος είχε μια ιδέα: “ότι τα είδη δεν είχαν δημιουργηθεί ανεξάρτητα, αλλά είχαν προέλθει, σαν ποικιλίες, από άλλα είδη“.

Λίγο μετά ο Δαρβίνος έγραψε “Την Προέλευση των Ειδών” και εν συνεχεία η εξέλιξη έγινε ο ακρογωνιαίος λίθος για τη σύγχρονη επιστήμη. Εντούτοις, ο Δαρβίνος και η συμβολή του στην επιστήμη δέχονται αυτήν την περίοδο επίθεση και όλοι πρέπει να πούμε ένα στοπ στην κατάσταση αυτή.

Πριν 10 χρόνια, η Σχολική Επιτροπή  της περιοχής του Ντόβερ στο Χάρισμπουργκ της Πενσυλβανίας απαίτησε από τους καθηγητές να διαβάζουν μια δήλωση προτού διδάξουν στις τάξεις τους την Εξέλιξη. Αυτή λέει ότι η θεωρία του Κάρολου Δαρβίνου ‘δεν είναι μια αποδεδειγμένη θεωρία” και έχει ανεξήγητα χάσματα.

Η δήλωση παραπέμπει μετά τους μαθητές στο βιβλίο τους που περιέχει πληροφορίες για το Ευφυές Σχέδιο. Ως γνωστόν το Ευφυές Σχέδιο (ή Ευφυής Σχεδιασμός) είναι μια θεωρία που υποστηρίζει ότι, “ορισμένα χαρακτηριστικά γνωρίσματα των οργανισμών εξηγούνται καλύτερα από μια ευφυή αφορμή ή αιτία παρά από μια μη κατευθυνόμενη διαδικασία όπως είναι η φυσική επιλογή”.

Η θεωρία του Ευφυούς Σχεδίου υπονοεί ότι η ζωή στη γη ήταν το προϊόν μιας μη αναγνωρισμένης Ευφυούς Δύναμης, που πολλές φορές προτείνεται ότι είναι ο Θεός.

Το Ευφυές Σχέδιο χρησιμοποιείται ως μέσο για να υπονομεύσει την επιστήμη και να προκαλέσει την υπόνοια ότι η εξέλιξη είναι κάτι λιγότερο από μια θεωρία. Λάθος φυσικά, η εξέλιξη είναι ένα γεγονός. Οι άνθρωποι έχουν εξελιχθεί για χιλιάδες χρόνια. Υπάρχει καμιά αμφιβολία; Πάρτε μαθήματα πάνω στην ανθρώπινη εξέλιξη, και τότε θα καταλάβετε.

Ακριβώς, όπως οι θρησκευόμενοι πηγαίνουν στην εκκλησία και προσεύχονται για να επιβεβαιωθούν και να ισχυροποιηθούν οι πεποιθήσεις τους, έτσι και οι εξελικτικοί επιστήμονες κάνουν την έρευνα για να επιβεβαιώσουν ότι η εξέλιξη συμβαίνει επίσης.

Στο δικαστήριο που έχουν προσφύγει αυτή την εποχή όσοι γονείς αντιδρούν στην απόφαση της Σχολικής Επιτροπής στο Ντόβερ, ο μάρτυρας Kenneth Miller, τόνισε ότι το Ευφυές Σχέδιο είναι “η πρώτη κίνηση που προσπαθεί να βάλει μια σφήνα μεταξύ των σπουδαστών και της επιστημονικής διαδικασίας”. Δημιουργεί επίσης μια μεγάλη διαίρεση στις ΗΠΑ καθώς το Ευφυές Σχέδιο αρνείται την θρησκευτική ελευθερία που κατοχυρώνει το σύνταγμα της.

Και όπως λέγεται: Η θρησκεία πρόκειται να διδαχθεί στο μάθημα των θρησκευτικών, και η επιστήμη πρέπει να διδαχθεί στα επιστημονικά μαθήματα.

Και η θρησκεία και η επιστήμη έχουν τα πειστικά επιχειρήματά τους και γι αυτό η θρησκεία και η επιστήμη θα πρέπει να βρίσκονται η κάθε μία στον δικό τους χώρο. Αλλά αυτό δεν μπορεί να συμβεί όταν μερικοί στις  ΗΠΑ υποστηρίζουν την παρουσία του Θεού μέσα στα δημόσια γεγονότα, όπως είναι η διδασκαλία της επιστήμης στα σχολεία. Εάν ο Θεός των Χριστιανών θέλει 10 λεπτά πριν το μάθημα, δεν πρέπει να δώσουμε  επίσης άλλο τόσο και στον Αλλάχ και στον Σιντάρτα;


Το Ευφυές Σχέδιο  ή Ευφυής Δημιουργία είναι ένα κίνημα που υποστηρίζει πως η ζωή είναι τόσο σύνθετη ώστε θα πρέπει να σχεδιάστηκε από ένα ανώτατο πνευματικό ον. Απορρίπτει, δηλαδή, τη θεωρία του Δαρβίνου περί φυσικής επιλογής, που είναι ευρέως αποδεκτή από τους επιστήμονες. Οι υποστηρικτές της θεωρίας ισχυρίζονται ότι η επιστημονική κοινότητα δεν είναι τόσο πεπεισμένη για την ορθότητα της θεωρίας της εξέλιξης και μας καλούν να είμαστε πιο επιφυλακτικοί απέναντι στον Δαρβίνο.

Όμως οι υποστηρικτές του Ευφυούς Σχεδίου φιλοδοξούν να συμπεριληφθεί η θεωρία στα σχολεία, παράλληλα με τη διδασκαλία της θεωρίας του Δαρβίνου. Διατείνονται πως οι μαθητές αποδέχονται ως δεδομένη τη θεωρία της εξέλιξης, ενώ θα έπρεπε ο Δαρβίνος να διδάσκεται ως μία μόνο προσέγγιση, όπως και το Ευφυές Σχέδιο, που πρόσφατα εισήχθη στο μάθημα επιστήμης στην κομητεία Nτόβερ της Πενσιλβάνια. Εκεί οι εκπαιδευτικοί είναι υποχρεωμένοι να διαβάζουν πριν από το μάθημα μια διευκρινιστική ανακοίνωση πως η θεωρία της εξέλιξης δεν είναι αποδεδειγμένη, αλλά μια προβληματική προσέγγιση. Επιπλέον οι μαθητές καλούνται να εντοπίσουν κενά στον Δαρβίνο και να εξετάσουν την ευφυή δημιουργία ως πιθανή εναλλακτική.

Βεβαίως η ντιρεκτίβα αυτή αμφισβητείται από μια ομάδα γονέων με το επιχείρημα πως η Ευφυής Δημιουργία δεν βασίζεται σε επιστημονικές αποδείξεις, αλλά σε θρησκευτικό δόγμα. Το ανώτατο δικαστήριο αποφάσισε, το 1987, πως η θεωρία της θείας δημιουργίας δεν θα πρέπει να διδάσκεται μαζί με τον Δαρβίνο. Οι γονείς, που έχουν ήδη προσφύγει στη Δικαιοσύνη, υποστηρίζουν ότι η ευφυής δημιουργία δεν είναι τίποτα παραπάνω από μια συγκεκαλυμμένη εκδοχή της θείας δημιουργίας.

Είναι γνωστό ότι το Ευφυές Σχέδιο είναι μια έξυπνη έκδοση του Δημιουργισμού, που ο τελευταίος αποδέχεται ότι η Γη πως ο πλανήτης μας δημιουργήθηκε πριν από 6.000 χρόνια, ενώ Ευφυές Σχέδιο δέχεται ότι είναι μερικών εκατομμυρίων ετών. Επίσης, η Ευφυής Δημιουργία αναγνωρίζει ότι τα είδη υπόκεινται σε μικροαλλαγές, τις οποίες πάντως αποδίδει σε ένα καθοδηγητικό χέρι και όχι σε γενετικές μεταλλάξεις και φυσική επιλογή. Τέλος, το κίνημα αυτό αποφεύγει να κατονομάσει ρητά τον Θεό ως δημιουργό, προσδίδοντας στη θεωρία μία μη θρησκευτική επίφαση. Ωστόσο, η πλειοψηφία των υποστηρικτών της ευφυούς δημιουργίας διακηρύσσουν ανοιχτά ότι ο δημιουργός είναι ο Θεός.

Οι οπαδοί της εξέλιξης υπογραμμίζουν ότι δεν μπορεί να εκληφθεί ως επιστήμη. Δεν μπορεί να ελεγχθεί και γι’ αυτό παραμένει μια φιλοσοφική κατασκευή. Στερείται την απαραίτητη θεωρητική βάση και γι’ αυτό δεν μπορεί να ανοίξει νέους δρόμους στην έρευνα. Το αποτέλεσμα είναι ότι δεν έχει συνδράμει ούτε τη γεωργία ούτε την παθολογία ούτε οιαδήποτε άλλη περιοχή της βιολογίας, την οποία έχει αποδεδειγμένα επηρεάσει η θεωρία του Δαρβίνου.

Print Friendly, PDF & Email

About the author

Δ.Μ.

Share