Δεν είναι και τόσο εύκολο να βγάλει κανείς καλές φωτογραφίες. Ο διάσημος φωτογράφος Steve McCurry γνωρίζει καλά τους κανόνες για εκπληκτικές λήψεις. Εργάστηκε για το National Geographic και είναι αυτός που δούλεψε πίσω από τον φακό για να βγάλει την γνωστή φωτογραφία της ‘Αφρικανής’.
Ο φωτογράφος χρησιμοποιώντας δικές του φωτογραφίες μας δείχνει ότι εάν ακολουθήσετε τους βασικούς κανόνες της σύνθεσης μπορείτε να πάρετε εύκολα μια καλή φωτογραφία. Δείτε 9 παραδείγματα που θα σας βοηθήσουν να βελτιώσετε την φωτογραφική σας ικανότητα.
Ο κανόνας των τρίτων
Βάλτε τα σημαντικά μέρη της φωτογραφίας σε γραμμές και τα ακόμη πιο σημαντικά μέρη στα σημεία όπου αυτές οι γραμμές διασταυρώνονται.
Γραμμές οδηγοί
Χρησιμοποιείστε τις φυσικές γραμμές που υπάρχουν μέσα στην φωτογραφία για να προσελκύσετε την προσοχή του θεατή.
Διαγώνιες γραμμές
Εάν χρησιμοποιηθούν σωστά οι διαγώνιες γραμμές δίνουν δυναμισμό στην εικόνα
Κορνίζα
Εκμεταλλευτείτε τις φυσικές κορνίζες που υπάρχουν στην εικόνα όπως παράθυρα και πόρτες.
Φιγούρες κόντρα στο φόντο
Βρείτε την αντίθεση ανάμεσα στο αντικείμενο της φωτογραφίας και του φόντου.
Γεμίστε την εικόνα
Κάντε ένα κοντινό πλάνο του προσώπου που φωτογραφίζετε.
Επιβλητικά μάτια
Τοποθετείστε το δεξί ή το αριστερό μάτι στο κέντρο της σύνθεσης. Αυτό δίνει την εντύπωση ότι τα μάτια του υποκειμένου σας ακολουθούν.
Σχέδια και επανάληψη
Είναι ωραίο να παρατηρείς ένα μοτίβο σε μια φωτογραφία. Αλλά είναι ακόμη καλύτερο όταν το μοτίβο διακόπτεται. Έτσι υπάρχει κάποια αντίθεση στην φωτογραφία.
Συμμετρία
Η αρμονία ανάμεσα στα δυο μισά είναι πάντα ευχάριστη στο μάτι.
Επίσης
Το φως είναι καλό να έρχεται πίσω από τον φωτογράφο, ή από το πλάι. Το συχνότερο λάθος των «πρωτάρηδων» είναι ότι φωτογραφίζουν έχοντας τον ήλιο κατά πρόσωπο, με αποτέλεσμα τα πρόσωπα –ή το θέμα– της φωτογραφίας να βγαίνουν είτε σκοτεινά είτε υπερφωτισμένα –«καμένα».
* Κατεβείτε στο ύψος του θέματός σας. Ειδικά όταν φωτογραφίζετε κάτι που βρίσκεται χαμηλότερα από εσάς, όπως για παράδειγμα παιδιά ή ζώα, το να στέκεστε στο… ύψος σας δε θα δώσει το καλύτερο αποτέλεσμα.
* Όταν βγάζετε ομαδικές φωτογραφίες, κάντε τον σκηνοθέτη: δώστε οδηγίες και καθοδηγείστε τους φίλους σας. Συχνά περιμένουν από εσάς να τους πείτε τι να κάνουν.
* Αποφύγετε τις μεσημεριανές ώρες όταν φωτογραφίζετε πρόσωπα γιατί το έντονο κάθετο φως δημιουργεί πολύ σκληρές σκιές σε αυτά. Το διάχυτο φως είναι ό,τι πρέπει. Όσο και να ακούγεται περίεργο, η συννεφιά προσφέρεται για πορτραίτα, καθότι ο ουρανός παρουσιάζει μεγαλύτερο ενδιαφέρον.
* Μην βγάζετε μόνο στημένες φωτογραφίες. Φωτογραφήστε κάποιον την ώρα που δουλεύει , ασχολείται με κάποια αγαπημένη δραστηριότητα ή απλά χαλαρώνει.
* Όταν φωτογραφίζετε τοπία δώστε προσοχή στη γραμμή του ορίζοντα. Είναι πολύ εύκολο να βγει στραβή και να μη το προσέξετε.
*Το θέμα σας δεν χρειάζεται να βρίσκεται πάντα στο κέντρο του κάδρου. Ανασυνθέτοντας την φωτογραφία, τοποθετώντας το δηλαδή σε διαφορετικά σημεία, μπορείτε να πετύχετε πιο ενδιαφέρον αποτέλεσμα.
* Προσπαθήστε να αποφασίσετε ποιο είναι το βασικό σας θέμα, και συνθέστε τη φωτογραφία με βάση αυτό που είναι σημαντικό. Μην προσπαθείτε να χωρέσετε πολλά πράγματα σε μια φωτογραφία. Πολλές φορές το απλό είναι και το πιο ωραίο.
* Όταν βρείτε το θέμα και το κάδρο, περιμένετε τη σωστή στιγμή για να πατήσετε το κουμπί. Η στιγμή που αποφασίζουμε να τραβήξουμε τη φωτογραφία είναι καθοριστική, γι’ αυτό πρέπει να είμαστε συγκεντρωμένοι σε αυτό που συμβαίνει και συχνά να περιμένουμε λίγο.
* Χρησιμοποιήστε το φλας μόνο σε χώρους με υπάρχοντα φωτισμό, για να εξισορροπήσετε ουσιαστικά και όχι για να φωτίσετε. Έτσι θα αποφύγετε το λεγόμενο «κάψιμο» της φωτογραφίας από το φλας. Για νυχτερινές λήψεις, προτιμήστε τη λειτουργία night shot της ψηφιακής φωτογραφικής μηχανής –η οποία απαιτεί τη χρήση τρίποδου, ή εναλλακτικά κάποιου σταθερού σημείου για να ακουμπήσετε τη μηχανή.
* Οι ψηφιακές μηχανές έχουν το πλεονέκτημα ότι οι φωτογραφίες δεν κοστίζουν τίποτα. Πειραματιστείτε άφοβα και δοκιμάστε να τραβήξετε την ίδια φωτογραφία χρησιμοποιώντας διαφορετικές ρυθμίσεις.