Χρήσιμα tips και συμβουλές για το πώς μπορεί ο καθένας μας να τραβήξει -παραπάνω από- καλές φωτογραφίες απλά με το κινητό του τηλέφωνο
Τεχνικές λεπτομέρειες:
– Επιλέξτε στην κάμερα του κινητού σας την υψηλότερη δυνατή ανάλυση. Οι φωτογραφίες που θα τραβήξετε θα είναι μεν μεγαλύτερες σε μέγεθος αρχείου, αλλά θα έχουν την δυνατότητα, αν χρειαστεί, να μικρύνουν, ενώ οι μικρές φωτογραφίες χάνουν την ποιότητά τους αν τις μεγαλώσουμε.
– Βεβαιωθείτε πως ο φακός είναι καθαρός – κόκκοι σκόνης και δαχτυλιές μπορούν να θολώσουν την φωτογραφία ή να της δημιουργήσουν γυαλάδα. Για να το αποφύγετε χρησιμοποιήστε ένα μαλακό ύφασμα και αφαιρέστε τους λεκέδες από τον φακό πριν φωτογραφίσετε, ενώ κλείνετε πάντα την κάμερα του κινητού σας με το προστατευτικό καπάκι -αν υπάρχει- όταν δεν την χρησιμοποιείτε.
– Απενεργοποιήστε τον ήχο του κινητού σας πριν τραβήξετε την φωτογραφία, γιατί αν κάποιος σας καλέσει την στιγμή της φωτογράφησης, η εικόνα -λόγω των ραδιοκυμάτων της κλήσης και της δόνησης- μπορεί να βγει κουνημένη.
– Αν θέλετε να φωτογραφίσετε νύχτα χρησιμοποιήστε ένα μικρό τρίποδο (θα βρείτε ειδικά τρίποδα για κινητά στα καταστήματα κινητής τηλεφωνίας). Τα βραδινά φώτα μπορούν να θολώσουν την φωτογραφία σας αν το κινητό δεν βρίσκεται σε εντελώς σταθερή βάση. Αν δεν έχετε τρίποδο φροντίστε τουλάχιστον να ακουμπήσετε κάπου στέρεα το κινητό σας και τραβήξτε την φωτογραφία επιλέγοντας την λειτουργία self timer, η οποία έχει την δυνατότητα να μειώνει τα περισσότερα «κουνήματα»
– Προσπαθήστε πάντα να αποφεύγετε τα πολλά ISO, καθώς τείνουν να δημιουργούν «κόκκους» στο τελικό αποτέλεσμα. Η λειτουργία ISO μεταβάλλει την ευαισθησία του φακού στο φως –δείτε το μενού της φωτογραφικής μηχανής του κινητού σας για να προσαρμόσετε τις λειτουργίες ISO.
Συμβουλές φωτογράφησης:
– Μην το σκεφτείτε δεύτερη φορά: Βγάλτε την φωτογραφία, κι ας την διαγράψετε. Είναι προτιμότερο να έχετε πολλές φωτογραφίες και να «πετάξετε» όσες δεν θέλετε, παρά να μετανιώσετε για φωτογραφίες που δεν βγάλατε. Τα σύγχρονα κινητά με φωτογραφική μηχανή έχουν μεγαλύτερο αποθηκευτικό χώρο, ενώ είτε με κάποια επέκταση μνήμης είτε με την δυνατότητα να αποθηκεύετε άμεσα τις φωτογραφίες στον υπολογιστή σας είναι δύσκολο να ξεμείνετε γρήγορα από χώρο στη μνήμη του κινητού σας.
– Κοιτάξτε μπροστά και τοποθετήστε τον εαυτό σας στην σωστή θέση. Αν θέλετε να φωτογραφίσετε ένα τοπίο και έχετε χρόνο, μην βιαστείτε να βγάλετε την φωτογραφία. Αφιερώστε λίγο χρόνο να δείτε καλά το τοπίο ή το αντικείμενο που θέλετε να φωτογραφίσετε, να βυθίσετε το βλέμμα σας σε αυτό. Μετά από λίγο θα ξέρετε ακριβώς τι πρέπει να φωτογραφίσετε, θα δείτε το αντικείμενο να «έρχεται» προς το μέρος σας.
– Αποφύγετε να χρησιμοποιείτε ψηφιακό zoom και προτιμάτε να πλησιάσετε εσείς, αυτό που θέλετε να φωτογραφίσετε. Το ψηφιακό zoom έχει μεν την δυνατότητα να αυξάνει τεχνητά την εγγύτητα της εικόνας στην κάμερα, όμως έτσι, σχεδόν πάντα, χάνεται μέρος της ποιότητας της φωτογραφίας. Παρ’όλο που κυκλοφορούν κάποια στην αγορά, τα περισσότερα τηλέφωνα με φωτογραφική μηχανή είναι πολύ μικρά για να ενσωματώνουν οπτικό zoom –με το οποίο ο φακός κινείται φυσικά.
– Οι άνθρωποι συνήθως νιώθουν πιο άνετα όταν τους φωτογραφίζει μία μικρή, compact συσκευή, παρά όταν στρέφεται πάνω τους μία μεγάλη DSLR με μακρύ φακό. Δύσκολα, λοιπόν, θα σας αντισταθεί κάποιος αν του ζητήσετε να τον φωτογραφίσετε με το κινητό σας –το πιο πιθανό είναι να σας κοροϊδέψει.
– Σύνθεση. Δείτε το αντικείμενο της φωτογράφησής σας ως βασικό στοιχείο της φωτογραφίας και μετά προσθέστε κάποια ακόμα στοιχεία -π.χ. ένα άλλο αντικείμενο ή πρόσωπο στο προσκήνιο ή το φόντο- τα οποία θα δώσουν περισσότερο βάθος και νόημα στην τελική εικόνα. Σημαντικός κανόνας της φωτογραφίας είναι αυτός των τριγώνων: Σκεφτείτε τα τρία σημεία του τριγώνου ως τα στοιχεία της σύνθεσης του τελικού σας πλάνου και, όποτε αυτό είναι δυνατό, θέστε την νοητή βάση του τριγώνου στο χαμηλότερο σημείο της φωτογραφίας σας.
– Χρησιμοποιήστε τις γωνίες: Τα κινητά τηλέφωνα και οι compact φωτογραφικές μηχανές δίνουν την δυνατότητα να πλησιάσει κανείς αρκετά το αντικείμενο της φωτογράφησης και λόγω του μικρού τους μεγέθους μπορούν να φωτογραφίσουν από διάφορες ασυνήθιστες γωνίες. Ενεργοποιήστε το χρονόμετρο της φωτογραφικής, πετάξτε το κινητό στο πάτωμα -όχι πολύ δυνατά!- και αρχίστε να χοροπηδάτε γύρω από την κάμερα για να δείτε το αποτέλεσμα –με άλλα λόγια, πειραματιστείτε!
– Παίξτε με τα διαφορετικά επίπεδα όταν φωτογραφίζετε. Αν θέλετε, για παράδειγμα, να δώσετε έμφαση στο μέγεθος του αντικειμένου σας, τραβήξτε την φωτογραφία από πολύ χαμηλά, ακόμα και από το πάτωμα. Για αντίθετο αποτέλεσμα, τραβήξτε την φωτογραφία από πολύ ψηλά –είναι εντυπωσιακά τα εφέ που μπορείτε να δημιουργήσετε ανάλογα με το πού θα είναι τοποθετημένη η κάμερα.
Tips
Αν θέλετε να βγάλετε πρόσωπο καλύτερα να κοιτάζει προς τα δεξιά: έρευνα αποκάλυψε πως η αριστερή πλευρά του προσώπου είναι συνήθως πιο ελκυστική από την δεξιά, πιθανώς επειδή θεωρείται ως η πλευρά του προσώπου που εκφράζει περισσότερο το συναίσθημα. Για να πετύχετε την τέλεια φωτογραφία προφίλ, να κοιτάζετε ελαφρώς στα δεξιά. Αυτή η στάση μπορεί, ακόμα, να κάνει ένα στρογγυλό πρόσωπο να δείξει πιο λεπτό.
Μην κοιτάτε τον φακό: Αν δεν θέλετε να εμφανίζεστε με μισόκλειστα μάτια στις φωτογραφίες, φροντίστε να αποφεύγετε να κοιτάτε ευθεία στον φακό και προσπαθήστε να στρέψετε το βλέμμα λίγο πιο πάνω ή λίγο πιο κάτω, προκειμένου να αποφύγετε το εκτυφλωτικό φλας.
Αποφύγετε τα «κόκκινα μάτια»: Τα «κόκκινα μάτια» στις φωτογραφίες προκαλούνται από την αντανάκλαση του φωτός στο πίσω μέρος του ματιού. Όσοι έχουν μεγάλες κόρες οφθαλμών αντιμετωπίζουν το πρόβλημα αυτό συχνότερα. Αν το να αποφύγετε να κοιτάτε ευθέως τον φακό δεν δουλέψει στην περίπτωση αυτή, φροντίστε τουλάχιστον οι φωτογραφίες αυτές να ληφθούν σε περιβάλλον με δυνατά φώτα. Εναλλακτικά, μπορείτε εσείς να κοιτάξετε κάποιο έντονο φως, πριν βγάλετε την φωτογραφία, για να μικρύνετε με φυσικό τρόπο τις κόρες των ματιών σας.
Εξαφανίστε το «διπλοσάγωνο»: Δεν υπάρχει τίποτα χειρότερο από μία φωτογραφία που να σας κάνει να δείχνετε σα να έχετε διπλοσάγωνο. Για να το αποφύγετε επιβεβαιώστε πως η φωτογραφική μηχανή βρίσκεται λίγο πάνω ή ακριβώς στο ύψος των ματιών σας. Επιπλέον, προσπαθήστε να σηκώσετε λίγο το κεφάλι σας και να τεντώσετε το σαγόνι σας προς τα έξω. Για να είστε βέβαιες για το αποτέλεσμα, προβάρετε πρώτα την στάση αυτή στον καθρέφτη.
Αποφύγετε το απευθείας φως: να έχετε πάντα στο μυαλό σας ότι το φως που έρχεται απευθείας από πάνω σας μπορεί να δημιουργήσει παραμορφωτικές σκιές στο πρόσωπο και το σώμα σας. Προτιμήστε να σας φωτογραφίζουν σε μέρη με πιο απαλό φωτισμό, ενώ, αν είστε σε εξωτερικό χώρο, πηγαίνετε στην σκιά.
Ποζάρετε ως επαγγελματίας: Αν ποζάρετε για ολόσωμη φωτογραφία, δοκιμάστε την κλασική στάση που επιλέγουν οι celebrities: Στρέψτε το σώμα σας κατά τρία τέταρτα προς την φωτογραφική, με τον έναν ώμο πιο κοντά στην φακό και το ένα πόδι μπροστά από το άλλο. Αυτό θα σας κάνει να δείξετε αυτομάτως πιο αδύνατη, από το να σταθείτε ευθεία, κοιτώντας την φωτογραφική. Φροντίστε να κρατάτε την πλάτη σας στην ευθεία, με τους ώμους προς τα πίσω και το στομάχι ελαφρώς ρουφηγμένο.
Το τέλειο χαμόγελο: Πολλοί από εμάς επικεντρωνόμαστε στο στόμα μας όταν μας ζητούν να χαμογελάσουμε. Το πραγματικό χαμόγελο, όμως, βρίσκεται στα μάτια. Αν θέλετε να δείχνετε πραγματικά χαρούμενη στις φωτογραφίες, σκεφτείτε κάτι που σας κάνει να νιώθετε έτσι και αυτόματα θα έχετε το πιο ειλικρινές σας χαμόγελο. Επίσης, για να βελτιώσετε το χαμόγελό σας φροντίστε τα δόντια σας. Αν αυτά δεν είναι σε καλή κατάσταση, αποφύγετε τα πλατιά χαμόγελα. Τέλος, αν έχετε μικρά μάτια προσπαθήστε να μην χαμογελάτε με ένταση, γιατί θα τα κάνουν να δείχνουν ακόμα μικρότερα.
Εξασκήστε τη στάση σας: Αν πραγματικά θέλετε να πετύχετε την τέλεια φωτογραφία, το καλύτερο που έχετε να κάνετε είναι εξασκηθείτε εκ των προτέρων μπροστά σε έναν καθρέφτη, δοκιμάζοντας διαφορετικές γωνίες του προσώπου και του σώματός σας. Και φυσικά, θυμηθείτε την «καλή» σας στάση όταν έρθει η ώρα του… κλικ!
Το φως είναι καλό να έρχεται πίσω από τον φωτογράφο, ή από το πλάι. Το συχνότερο λάθος των «πρωτάρηδων» είναι ότι φωτογραφίζουν έχοντας τον ήλιο κατά πρόσωπο, με αποτέλεσμα τα πρόσωπα –ή το θέμα– της φωτογραφίας να βγαίνουν είτε σκοτεινά είτε υπερφωτισμένα –«καμένα».
Κατεβείτε στο ύψος του θέματός σας. Ειδικά όταν φωτογραφίζετε κάτι που βρίσκεται χαμηλότερα από εσάς, όπως για παράδειγμα παιδιά ή ζώα, το να στέκεστε στο… ύψος σας δε θα δώσει το καλύτερο αποτέλεσμα.
Το θέμα σας δεν χρειάζεται να βρίσκεται πάντα στο κέντρο του κάδρου. Ανασυνθέτοντας την φωτογραφία, τοποθετώντας το δηλαδή σε διαφορετικά σημεία, μπορείτε να πετύχετε πιο ενδιαφέρον αποτέλεσμα.
Προσπαθήστε να αποφασίσετε ποιο είναι το βασικό σας θέμα, και συνθέστε τη φωτογραφία με βάση αυτό που είναι σημαντικό. Μην προσπαθείτε να χωρέσετε πολλά πράγματα σε μια φωτογραφία. Πολλές φορές το απλό είναι και το πιο ωραίο.
Όταν βρείτε το θέμα και το κάδρο, περιμένετε τη σωστή στιγμή για να πατήσετε το κουμπί. Η στιγμή που αποφασίζουμε να τραβήξουμε τη φωτογραφία είναι καθοριστική, γι’ αυτό πρέπει να είμαστε συγκεντρωμένοι σε αυτό που συμβαίνει και συχνά να περιμένουμε λίγο.
Χρησιμοποιήστε το φλας μόνο σε χώρους με υπάρχοντα φωτισμό, για να εξισορροπήσετε ουσιαστικά και όχι για να φωτίσετε. Έτσι θα αποφύγετε το λεγόμενο «κάψιμο» της φωτογραφίας από το φλας. Για νυχτερινές λήψεις, προτιμήστε τη λειτουργία night shot της ψηφιακής φωτογραφικής μηχανής –η οποία απαιτεί τη χρήση τρίποδου, ή εναλλακτικά κάποιου σταθερού σημείου για να ακουμπήσετε τη μηχανή.
Οι ψηφιακές μηχανές έχουν το πλεονέκτημα ότι οι φωτογραφίες δεν κοστίζουν τίποτα. Πειραματιστείτε άφοβα και δοκιμάστε να τραβήξετε την ίδια φωτογραφία χρησιμοποιώντας διαφορετικές ρυθμίσεις.
Όταν βγάζετε ομαδικές φωτογραφίες, κάντε τον σκηνοθέτη: δώστε οδηγίες και καθοδηγείστε τους φίλους σας. Συχνά περιμένουν από εσάς να τους πείτε τι να κάνουν.
Αποφύγετε τις μεσημεριανές ώρες όταν φωτογραφίζετε πρόσωπα γιατί το έντονο κάθετο φως δημιουργεί πολύ σκληρές σκιές σε αυτά. Το διάχυτο φως είναι ό,τι πρέπει. Όσο και να ακούγεται περίεργο, η συννεφιά προσφέρεται για πορτραίτα, καθότι ο ουρανός παρουσιάζει μεγαλύτερο ενδιαφέρον.
Μην βγάζετε μόνο στημένες φωτογραφίες. Φωτογραφήστε κάποιον την ώρα που δουλεύει , ασχολείται με κάποια αγαπημένη δραστηριότητα ή απλά χαλαρώνει.
Όταν φωτογραφίζετε τοπία δώστε προσοχή στη γραμμή του ορίζοντα. Είναι πολύ εύκολο να βγει στραβή και να μη το προσέξετε.
Πολλές φωτογραφικές μηχανές έχουν επίσης διάφορα προγράμματα π.χ. για πορτρέτα, τοπία, ή νυχτερινές λήψεις. Πειραματιστείτε με αυτά και χρησιμοποιήστε τα σε ανάλογες συνθήκες για να αξιοποιήσετε καλύτερα τις δυνατότητες της μηχανής σας.
Και 20 ιδέες για πρωτότυπες φωτογραφίες
Φωτογραφίστε:
– Τους πολύχρωμους πάγκους ενός μανάβικου/ κάποιου που πουλά χειροποίητα κοσμήματα/ ενός μαγαζιού με σουβενίρ. Έξτρα πόντοι για τον ιδιοκτήτη του καταστήματος εν ώρα εργασίας μέσα στο κάδρο σας.
– Μια ασυνήθιστη, χρωματιστή ή απλώς όμορφη πόρτα, βεράντα ή αυλή σπιτιού.
– Την αντανάκλαση ή την σκιά σας, επάνω σε ένα αναγνωρίσιμο κτίριο ή μνημείο.
– Κάποιον να διαβάζει. Αν ταξιδεύετε, κάποιον να διαβάζει τον ταξιδιωτικό οδηγό του μέρους όπου βρίσκεστε –κατά προτίμηση με το εξώφυλλο να φαίνεται στη φωτογραφία.
– Μια ενδιαφέρουσα πινακίδα στον δρόμο. Ή μια πινακίδα που δεν είναι ενδιαφέρουσα, αλλά έχει ενδιαφέρον background.
– Κάποιον σε τρεις-τέσσερις διαφορετικές πόζες, στο ίδιο φόντο –τις οποίες μετά θα ενώσετε με ένα πρόγραμμα τύπου PhotoShop, σε μία φωτογραφία.
– Τους αριθμούς που αντιστοιχούν στην ημερομηνία ή την χρονιά του ταξιδιού σας, ή ακόμα και της βόλτας σας στην πόλη. Αναζητώντας τους (σε πινακίδες, αριθμούς κτιρίων, όρια ταχύτητας και πάει λέγοντας) θα κάνετε και μια ενδιαφέρουσα βόλτα.
– Ένα λουλούδι ή μια πασχαλίτσα με ενδιαφέρον φόντο (χρησιμοποιήστε την λειτουργία macro της compact μηχανής σας για να «θολώσετε το φόντο», ή εστιάστε στο αντικείμενό σας με την DSLR).
– Ένα μπαλκόνι –ετοιμόρροπο, ακόμα καλύτερα.
– Κάτι που θεωρείτε καθημερινό, και μάλλον αδιάφορο: ένα βενζινάδικο που βάλατε βενζίνη, το αγαπημένο σας βιβλιοπωλείο, το περίπτερο της γειτονιάς σας… Φωτογραφίες σαν αυτές ήταν μάλλον καθημερινές και αδιάφορες για εκείνους που τις τράβηξαν τότε. Για εμάς που τις βλέπουμε σήμερα, όμως, είναι Ιστορία –με ολίγη από νοσταλγία.
– Κάποιον να «συνδιαλέγεται» (όπως θα το έθεταν οι κριτικοί τέχνης) με ένα γκράφιτι: να προσπαθεί να πιάσει τα χέρια που προσεύχονται στην Ομόνοια, να τρέχει δίπλα στον κουκουλοφόρο του Μπάνκσι, να διπλώνεται στα δύο μπροστά από το «Βασανίζομαι»…
– Ένα παιχνίδι, ή ένα αρκουδάκι, σε διάφορα σημεία της πόλης –αν είναι και σε διάφορα σημεία διαφορετικών πόλεων, ακόμα καλύτερα.
– Κάτι περίεργο που καθρεφτίζεται σε τζάμι/ λακούβα με νερό/ παράθυρο.
– Κάποιον να «παίζει» με την σκιά του –απλώνοντας, για παράδειγμα, το χέρι στο «χέρι» της σκιάς που σχηματίζεται σε έναν τοίχο.
– Την αντίθεση μεταξύ παλιού και νέου –για παράδειγμα, μια αστραφτερή μηχανή πλάι σε ένα ετοιμόρροπο κτίριο, ή ένα σκουριασμένο ποδήλατο δίπλα σε μια πινακίδα νέον.
– Ένα παράξενο σύννεφο.
– Την άκρη ενός ρούχου που φοράτε (π.χ. της βερμούδας ή της φούστας σας) στη γωνία του τοπίου που φωτογραφίζετε.
– Μια συνάντηση, ένα καλωσόρισμα, και τα συναισθήματα που αντικατοπτρίζονται στα πρόσωπα των εμπλεκομένων.
– Τα φύλλα ενός δέντρου μπροστά από το αντικείμενο που θέλατε αρχικά να φωτογραφίσετε (π.χ. μπροστά από ένα κτίριο, μια παραλία, ένα ποδήλατο και πάει λέγοντας).
– Την απουσία: μια άδεια καρέκλα, ένα πεταμένο καροτσάκι, έναν εγκαταλελειμμένο κήπο.