Η επίτευξη όξυνσης για ευκρινείς εικόνες μέσο του προγράμματος επεξεργασίας φωτογραφίας, αλλά και άλλων μέσων, δημιουργεί σαν αποτέλεσμα μια ποιο καθαρή και ευκρινέστερη φωτογραφία. Στην φωτογραφία, ο όρος «όξυνση» περιγράφει μια εικόνα με ευκρινέστερη εστίαση, με καθαρές γραμμές, καθαρές λεπτομέρειες. Αυτή η τεχνική είναι το κλειδί για ένα πραγματικά εντυπωσιακό αποτέλεσμα. Έννοια όξυνση σημαίνει τον τεχνικά ζητούμενο, μειωμένο φαινόμενο της θόλωσης της φωτογραφίας μας, η μπορούμε να το πούμε σαν μείωση του κουνήματος της φωτογραφικής μας μηχανής. Υπάρχουν πολλοί τρόποι να το επιτύχουμε αυτό, αλλά ο κάθε ένας πρέπει να εφαρμόζεται ανάλογα την περίπτωση.
Σε μια φωτογραφία, υπάρχουν δύο είδη ευκρίνειας, και είναι σημαντικό να τις ξεχωρίσουμε στη σκέψη μας. Η οπτική ευκρίνεια καθορίζεται από την ποιότητα του φακού και του αισθητήρα. Αντίθετα, η ευκρίνεια που επιτυγχάνεται με την χρήση λογισμικού δημιουργεί μια “ψευδαίσθηση” οξύτητας, αυξάνοντας το κοντράστ στα άκρα των αντικειμένων.
Οι παράγοντες που κάνουν μια φωτογραφική εικόνα λιγότερο ή περισσότερο ευκρινή είναι: η ακρίβεια στο νετάρισμα, το κοντράστ, το διάφραγμα εργασίας, η ταχύτητα κλείστρου, το βάθος πεδίου, η σταθεροποίηση του συνόλου φωτογραφικής μηχανής και φακού την ώρα της λήψης, ο ψηφιακός θόρυβος και η οπτική απόδοση του φακού.
Το ανεβασμένο κοντράστ της πιο πάνω εικόνας δίνει την ψευδαίσθηση της καλύτερης ευκρίνειας. Συγκρίνοντας δύο εικόνες με ίδια ανάλυση σε γραμμές αλλά με διαφορές στο κοντράστ, οι παρατηρητές ενστικτωδώς θεωρούν πιο sharp αυτή με το μεγαλύτερο κοντράστ και τα καλύτερα περιγράμματα.
Γενικές Συμβουλές για μέγιστη ευκρίνεια
Αυτές οι συμβουλές μπορούν να εφαρμοστούν σε όλες τις καταστάσεις, και πρέπει να τα έχουμε κατά νου ανά πάσα στιγμή, δεδομένου ότι μπορούν να κάνουν μεγάλη διαφορά σε οποιαδήποτε φωτογραφία.
1. Χρησιμοποιήστε το ευκρινέστερο Διάφραγμα
Οι φωτογραφικοί φακοί μπορούν να επιτύχουν ευκρινέστερες φωτογραφίες μετά από κάποια διαφράγματα.
Το συνηθέστερο είναι 2 με 3 stop πάνω από το χαμηλότερο διάφραγμα του φακού, δηλαδή αν ένας φακός έχει χαμηλότερο διάφραγμα f/2,8 το διάφραγμα που θα πρέπει να έχουμε σαν χαμηλότερο για να δουλέψουμε είναι το f/5,6 με f/8.
Η επιλογή του διαφράγματος πρέπει να βασίζεται σε εκτιμήσεις (όπως την επίτευξη ενός αποδεκτού βάθος πεδίου, μιας αποδεκτής ταχύτητας), αλλά προσπαθήστε να μείνετε κοντά σε αυτό το διάφραγμα όταν αυτό είναι εφικτό.
Εναλλακτικά, μπορούμε να κάνουμε ένα δικό μας απλό τεστ ευκρίνειας για να διαπιστώσουμε το καλύτερο διάφραγμα για κάθε φακό μας (lens sweet spot που είναι τo καλύτερο διάφραγμα του φακού και πλαισιώνεται από πολύ καλή απόδοση στα δύο γειτονικά διαφράγματα. Π.χ. αν το sweet spot για ένα telephoto 100 f/1,4 είναι στο f/4 πιθανολογείται να έχει σχεδόν εξίσου καλή οπτική συμπεριφορά στο f/2,8 και στο f/5,6.).
• Παίρνουμε μια κυριακάτικη εφημερίδα και κολλάμε στον τοίχο απέναντι ένα “σαλόνι” δηλ. δύο σελίδες δίπλα-δίπλα.
• Στήνουμε τη μηχανή με το φακό σε τρίποδο.
• Φωτίζουμε ομοιόμορφα και ελέγχουμε με εξωτερικό φωτόμετρο.
• Πραγματοποιούμε διαδοχικές λήψεις με όλα τα διαφράγματα του φακού.
• Επειδή η εφημερίδα έχει πολλές λεπτομέρειες ιδίως σε μικρά γράμματα ελέγχουμε τις λήψεις στο κέντρο και τα άκρα, εντοπίζοντας σε ποιό διάφραγμα παρατηρούμε την καλύτερη απόδοση.
2. Ρύθμιση εστίασης της φωτογραφικής μας μηχανής.
Όταν η εστίαση είναι ρυθμισμένη σε πολλαπλών σημείων, οι περισσότερες κάμερες θα προσπαθήσουν να κρατήσουν ένα μεγάλο μέρος του θέματος αποδεκτό, και καθαρό, όσο είναι αυτό δυνατόν.
Αυτό είναι καλό όταν θέλετε να δείτε την λεπτομέρεια παντού, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι το θέμα μας θα είναι οπωσδήποτε καθαρό.
Όταν την φωτογραφική μας μηχανή την ρυθμίσουμε σε λειτουργία ενός σημείου εστίασης, η μηχανή εστιάζει ακριβώς σε ένα μόνο σημείο (συνήθως στο κέντρο του κάδρου). Πριν από το πάτημα του κλείστρου και στην μέση της διαδρομής, εστιάζει στο σημείο του θέματος. Αυτό θα κρατήσει το θέμα καθαρό αλλά μόνο στο σημείο που έχουμε επιλέξει να εστιάσει.
Η υψηλή ρύθμιση ISO, έχει το αποτέλεσμα να έχουμε θόρυβο στην φωτογραφία μας, και αυτό είναι απαγορευτικό στο να δώσουμε μια όξυνση στο ήδη επιβαρημένο περιβάλλον της φωτογραφίας.
Όπου είναι δυνατόν, χρησιμοποιήστε χαμηλή ρύθμιση ISO (συνήθως γύρω από ISO 100 ή 200), εφόσον δεν επηρεάζει αρνητικά τις άλλες ρυθμίσεις, όπως η ταχύτητα διαφράγματος. Καλύτερα να μείνουμε σε όσο το δυνατόν πιο χαμηλά ISO (καλύτερα στη βασική ευαισθησία, συνήθως ISO100).
4. Χρησιμοποιήστε έναν καλύτερο φακό
Η καλή ποιότητα των φακών κάνει την μεγάλη διαφορά με την ευκρίνεια των φωτογραφιών σας. Ένας ακριβός φακός έχει καλύτερη κατασκευή και έχει σαν αποτέλεσμα την καλύτερη ευκρίνεια στο τελικό αποτέλεσμα.
5. Κατάργηση των φίλτρων στους φακούς.
Τα φίλτρα μειώνουν την οξύτητα του φακού σας, που επηρεάζουν την τελική ποιότητα της εικόνας. Όταν δεν χρειάζονται, καλό είναι να τα αφαιρείτε από τους φακούς για καλύτερη ευκρίνεια.
6. Ελέγξτε την ευκρίνεια στην οθόνη της μηχανής σας.
Ένα από τα μεγάλα πλεονεκτήματα των ψηφιακών μηχανών είναι ότι μπορείτε να εξετάσετε τις φωτογραφίες σας αμέσως.
Μετά τη λήψη της φωτογραφίας, χρησιμοποιήστε τη λειτουργία αναπαραγωγής, και μέσο της οθόνης ελέγξτε την καθαρότητα της φωτογραφίας. Αν δείτε ατέλεια μπορείτε να την ξαναβγάλετε.
7. Βελτίωση της ευκρίνειας με τρίποδο
Για την απόλυτη ευκρίνεια (το οποίο είναι αυτό που επιδιώκουμε) θα πρέπει να χρησιμοποιήσετε ένα τρίποδο, ακόμα και αν φωτογραφίζετε στο φως της ημέρας.
Όπως και με τους φακούς, ένα καλό τρίποδο θα μας δώσει καλά αποτελέσματα. Διαλέξτε τρίποδο που η Κεφαλή του αντέχει +1 κιλό από το βάρος της μηχανής σας. Το σωστότερο είναι κοντά στο διπλάσιο. Αν η μηχανή σας ζυγίσει κοντά στο 1 κιλό η Κεφαλή θα πρέπει να αντέχει 2 κιλά.
8. ρυθμίσεις τρίποδα για καλύτερες λήψεις.
Σκοπός του τρίποδου είναι να μας δώσει ακίνητη φωτογραφική μηχανή, και σαν αποτέλεσμα φωτογραφίες με καθαρή εικόνα.
Γιαυτο τι πρέπει να γνωρίζουμε, όταν θα φωτογραφίζουμε με τρίποδο, αρχικά επεκτείνουμε τα πόδια όσο χριζόμαστε.
Αποφεύγουμε να επεκτείνουμε την κεφαλή πέρα από το κατώτατο σημείο διότι, απομακρύνεται από το κέντρο βάρους του τρίποδου και μειώνεται ο συντελεστής ακινησίας.
Τα καλά τρίποδα θα διαπιστώσετε ότι έχουν ένα γάντζο από κάτω. Δεν είναι να κρεμάμε το κολατσιό μας, αλλά για να βάζουμε πρόσθετο βάρος ώστε να μας κρατά ακόμα πιο ακίνητο το τρίποδο σε συνθήκες για παράδειγμα με δυνατούς ανέμους.
Το ακόμα καλύτερο είναι ο γάντζος να εφαρμόζεται σε ελατήριο ώστε να απορροφά τις ταλαντώσεις.
9. Χρησιμοποιήστε ένα καλώδιο Ντεκλανσέρ
Το πάτημα του κλείστρου με το χέρι, πάντα προκαλεί κραδασμούς.
Γιαυτο αν έχουμε σκοπό να πάρουμε μια καθαρή φωτογραφία θα πρέπει, εκτός το τρίποδο, να χρησιμοποιήσουμε και Ντεκλανσέρ.
Αν σε περίπτωση δεν έχουμε Ντεκλανσέρ, έχουμε τις εναλλακτικές λύσεις, της χρονοκαθυστέρησης, και αν η μηχανή μας διαθέτη κουμπί για κάθετη φωτογράφιση, προτιμάμε να πατάμε το κλείστρο από εκεί, διότι είναι ποιο κοντά στην βάση της Κεφαλής του τρίποδου, και έχουμε λιγότερους κραδασμούς.
10. Turn Off απόσβεση κραδασμών
Πολλές φωτογραφικές μηχανές και φακοί, έχουν ένα ενσωματωμένο σύστημα μείωσης των κραδασμών, το οποίο εργάζεται για τη σταθεροποίηση της εικόνας όταν κρατάμε στο χέρι την φωτογραφική μας μηχανή.
Δυστυχώς, όταν η κάμερα είναι τοποθετημένη σε ένα τρίποδο, το σύστημα αυτό μπορεί να μπερδεύεται με την έλλειψη κίνησης, και στην πραγματικότητα να προκαλέσει ελαφρύ κούνημα καθώς προσπαθεί να βρει κίνηση της κάμερας.
Γι αυτόν τον λόγο όταν έχουμε δεμένη την κάμερα σε τρίποδο το απενεργοποιούμε.
11. Χρησιμοποιήστε Mirror Lock-up
Μια άλλη πηγή δόνησης σε κάμερες είναι ο καθρέφτης μπροστά από τον αισθητήρα.
Όταν πατήσετε το κουμπί του κλείστρου, αυτός ο καθρέφτης ανεβαίνοντας για να αποκαλύψει τον αισθητήρα, κτυπά στο πάνω μέρος.
Αυτό έχει αποτέλεσμα κάποιες μικρές δονήσεις, άσχετα αν οι εταιρίες φροντίζουν να ακουμπά σε απορροφητικά υλικά, κατά τον τερματισμό του.
12. Βρείτε ένα αυτοσχέδιο Τρίποδο
Αν δεν έχουμε τρίποδο μαζί, κάντε έναν έλεγχο στον γύρο χώρο σας, και σίγουρα θα βρείτε ένα αντικείμενο, να ακουμπήσετε την μηχανή για να είναι ποιο σταθερή.
13. Αυξήστε την ταχύτητα του κλείστρου σας
Η ταχύτερη ταχύτητα κλείστρου κάνει το φαινόμενο blur να εξαφανίζεται, και να έχουμε ποιο καθαρή φωτογραφία .
Ως ελάχιστο, θα πρέπει να τηρήσουμε τον κανόνα που λέει να χρησιμοποιούμε μια ταχύτητα κλείστρου τουλάχιστον «1/–f μήκος του φακού».
Έτσι για 100 χιλιοστά φακό θα πρέπει να χρησιμοποιήσετε μια ταχύτητα 1/100 του δευτερολέπτου και ταχύτερη.
14. Γυρίστε on τον σταθεροποιητή όταν φωτογραφίζουμε με το χέρι.
Παρά το γεγονός ότι τα συστήματα μείωσης των κραδασμών μπορεί να προκαλέσει προβλήματα όταν η κάμερα είναι τοποθετημένη σε ένα τρίποδο, είναι ακριβώς το ανάποδο όταν φωτογραφίζουμε στο χέρι.
Με ενεργοποιημένη την λειτουργία αυτή, θα έχουμε ποιο καθαρές φωτογραφίες.
15. Λογισμικό επεξεργασίας της μηχανής μας, για την όξυνση.
Πολλές καλές φωτογραφικές μηχανές, επαγγελματικού επιπέδου, έχουν ενσωματωμένο στο λογισμικό τους πρόγραμμα που μπορούμε να ανεβάσουμε η να μειώσουμε την όξυνση της φωτογραφίας μας.
Θα το βρείτε διαβάζοντας το manual και να δείτε τις ρυθμίσεις.
16. Εφαρμόστε μια μάσκα όξυνσης στο Photoshop
Η μάσκα όξυνσης είναι το αγαπημένο εργαλείο του φωτογράφου για τη βελτίωση της ευκρίνειας.
Λειτουργεί με την αύξηση της αντίθεσης κατά μήκος των άκρων στην εικόνα σας, που παράγουν την καλύτερη διάκριση μεταξύ των αντικειμένων και δίνουν την εντύπωση μιας σαφώς ευκρινέστερης εικόνας.
Για να εφαρμόσετε μια μάσκα όξυνσης στο Photoshop, φορτώστε την εικόνα σας και πηγαίνετε στο Filter> Sharpen> μάσκα ευκρίνειας.
Προσαρμόστε τις ρυθμίσεις ανάλογα με τη σκηνή σας.
17. Ποτέ, ποτέ μην χρησιμοποιείς το flash της φωτογραφικής
Πιθανόν το χειρότερο πράγμα που μπορείς να κάνεις όταν τραβάς την φωτογραφία ενός προσώπου (ή οτιδήποτε σχετικό) είναι να χρησιμοποιήσεις το φλας της φωτογραφικής. Είναι το πιο μη κολακευτικό φως – ρίχνεις κυριολεκτικά φως πάνω στο θέμα. Κάνοντας κάτι τόσο απλό όσο το να κρατάς το φλας στο αριστερό (τεντωμένο) σου χέρι και την φωτογραφική στο δεξί, μπορεί να κάνει την διαφορά.
18. Πρόσεχε το φόντο σου
Δώσε προσοχή στο τι συμβαίνει στις άκρες του κάδρου. Το τελευταίο πράγμα που θέλεις είναι δέντρα να «ξεφυτρώνουν» πίσω από το κεφάλι του θέματος σου ή καλώδια της ΔΕΗ να βγαίνουν από τα αυτιά τους. Το internet είναι γεμάτο από αστείες φωτογραφίες όπου άνθρωποι στο φόντο κάνουν αστείες γκριμάτσες ή χειρονομίες πίσω από το θέμα της φωτογραφίας. Μην αφήνεις τις φωτογραφίες σου να μετατραπούν σε κάτι τέτοιο.
19. Μάθε τον κανόνα Sunny 16
Ο κανόνας Sunny 16 είναι ο γενικός κανόνας του προσδιορισμού της έκθεσης. Θα σου δώσει μια βάση για να δουλέψεις. Ο κανόνας αυτός απλά αναφέρει ότι, σε μια ηλιόλουστη μέρα, με την τιμή διαφράγματος ρυθμισμένη στο f16, η ταχύτητα κλείστρου θα είναι το αντίστροφο της τρέχουσας ταχύτητας ISO. Για παράδειγμα, αν η φωτογραφική σου είναι ρυθμισμένη στο ISO 100 και η τιμή διαφράγματος είναι f16, τότε η ταχύτητα του κλείστρου θα είναι το 1/100 του δευτερολέπτου. Σε μια συννεφιασμένη μέρα (ή σε σκιά) απλά χρησιμοποίησε f8 αντί για f16.
Δεν υπάρχει πραγματικά κανένας λόγος να αγοράσεις μια φωτογραφική DSLR αν πρόκειται να τραβάς φωτογραφίες σε μορφή JPG. Οι λήψη σε RAW συλλαμβάνει όλα τα δεδομένα της εικόνας. Η λήψη σε JPG σημαίνει ότι πετάς τα πάντα εκτός από τα βασικά δεδομένα. Αν κάνεις κάποιο σφάλμα ενώ φωτογραφίζεις, μπορείς ακόμα να διορθώσεις μια φωτογραφία μέσω του RAW αρχείου. Αν προσπαθήσεις να επεξεργαστείς ένα JPG αρχείο, απλά θα κάνεις τα πράγματα χειρότερα. Αν η ισορροπία του λευκού είναι εκτός (ή απλά θέλεις να την αλλάξεις δημιουργικά), μπορείς να το κάνεις με το RAW. Δεν μπορείς με το JPG. Ένα RAW αρχείο θα είναι 12 ή 14 bit. Το JPG είναι 8 bit. Και ούτω καθεξής.