Αστροφυσική, Διάστημα

Νέα αποστολή ΙΜΑΡ για τον ηλιακό άνεμο

Written by Δ.Μ.

Η NASA ανακοίνωσε ότι αποφάσισε να προχωρήσει στην υλοποίηση μιας ακόμη επιστημονικής αποστολής, του σκάφους ΙΜΑΡ (Interstellar Mapping and Acceleration Probe). Προγραμματίζεται να εκτοξευθεί το 2024, με στόχο να συλλέξει δείγματα και να αναλύσει τα σωματίδια του ηλιακού ανέμου. Την ευθύνη της αποστολής έχει το Εργαστήριο Εφαρμοσμένης Φυσικής του Πανεπιστημίου Τζονς Χόπκινς, εκεί όπου ήταν επικεφαλής επί χρόνια ο Σταμάτης Κριμιζής.

IDL TIFF fileΑυτή η καλλιτεχνική εικόνα δείχνει το IMAP παρατηρώντας σήματα από την αλληλεπίδραση του ηλιακού ανέμου με τους ανέμους άλλων αστεριών.

Οι επιστήμονες θέλουν να μελετήσουν καλύτερα τα σύνορα της ηλιόσφαιρας, της μαγνητικής «φυσαλίδας» που περιβάλλει και προστατεύει το ηλιακό μας σύστημα. Είναι η περιοχή όπου η συνεχής ροή σωματιδίων από τον Ήλιο, ο λεγόμενος ηλιακός άνεμος, συγκρούεται με σωματίδια που έρχονται από το μεσοαστρικό χώρο πέρα από το ηλιακό μας σύστημα.

heliospereΔιάγραμμα της ηλιόσφαιρας, την προστατευτική φυσαλίδα των φορτισμένων σωματιδίων και των μαγνητικών πεδίων που περιβάλλουν το ηλιακό σύστημα.

Αυτή η σύγκρουση, λειτουργώντας ως «κοσμικό φίλτρο», περιορίζει την ποσότητα της επιβλαβούς κοσμικής ακτινοβολίας που εισέρχεται μέσα στο ηλιακό σύστημα, φθάνοντας και στη Γη. Το ΙΜΑΡ θα μελετήσει αυτά τα σωματίδια που «τρυπώνουν» στο ηλιακό μας σύστημα.

lagrange1aΤα σημεία Lagrange είναι τοποθεσίες στο χώρο όπου τα αντικείμενα που στέλνονται εκεί είναι ακίνητα λόγω ισορροπίας των δυνάμεων που δέχονται. Ένας γάλλο-ιταλός μαθηματικός, ο Joseph-Louis Lagrange, γεννημένος το 1736, υπέθεσε μαθηματικά την ύπαρξή του κατά τη διάρκεια της μελέτης του για την πλανητική φυσική. Ο Lagrange πίστευε ότι σε ένα σύστημα δύο σωμάτων, όπως η Γη και ο ήλιος, θα υπήρχαν σημεία κοντά στα οποία θα μπορούσε να τοποθετηθεί ένα τρίτο αντικείμενο και να παραμείνει στη θέση του σε σχέση με τα άλλα δύο αντικείμενα. Το σημείο Lagrange 1, ή L1, βρίσκεται περίπου 4 φορές πιο μακριά από τη Γη από όσο το φεγγάρι. Υπάρχουν όμως συνολικά πέντε σημεία Lagrange ανάμεσα στον Ήλιο και τη Γη

Το σκάφος, κόστους σχεδόν 500 εκατομμυρίων δολαρίων, θα διαθέτει δέκα επιστημονικά όργανα και θα τεθεί σε απόσταση 1,5 εκατομμυρίων χιλιομέτρων από τη Γη στο σημείο Λαγκράνζ 1» (L1) προς την κατεύθυνση του Ήλιου.

NASA και ΑΠΕ