Τεχνολογία-Νέες Εφαρμογές

Η πρώτη κβαντική πυξίδα που χρησιμοποιεί ψυχρά άτομα θα μπορούσε να αντικαταστήσει την πλοήγηση με δορυφόρους

Written by Δ.Μ.

Ερευνητές από το Imperial College του Λονδίνου και την εταιρεία λέιζερ M Squared έφτιαξαν την πρώτη συσκευή κβαντικής «πυξίδας» στον κόσμο, η οποία επιτρέπει την ακριβή πλοήγηση χωρίς την ανάγκη για δορυφόρους. Λένε δε ότι ξεπερνά πολλά από τα προβλήματα των παραδοσιακών συστημάτων GPS, όπως μπλοκαρίσματα από ψηλά κτίρια ή μπλοκαρίσματα σημάτων.

Share

Ερευνητές από το Imperial College του Λονδίνου και την εταιρεία λέιζερ M Squared έφτιαξαν την πρώτη  συσκευή κβαντικής «πυξίδας» στον κόσμο, η οποία επιτρέπει την ακριβή πλοήγηση χωρίς την ανάγκη για δορυφόρους. Λένε δε ότι ξεπερνά πολλά από τα προβλήματα των παραδοσιακών συστημάτων GPS, όπως μπλοκαρίσματα από ψηλά κτίρια ή μπλοκαρίσματα σημάτων.

quantum-accelerometer-m-squared-imperialΤο πρώτο αυτόνομο κβαντικό επιταχυνσιόμετρο είναι σήμερα σε ένα μέγεθος που θα ήταν κατάλληλο μόνο για μεγάλα πλοία ή αεροσκάφη, αν και έχει ήδη ξεκινήσει ο δρόμος προς την σμίκρυνση του για ένα smartphone.

Είναι αυτοτελές και μεταφερόμενο, έτσι μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να χρησιμοποιηθεί για πλοήγηση σε οτιδήποτε κινείται, από πλοίο έως αεροσκάφος», δήλωσε ο Graeme Malcolm, Διευθύνων Σύμβουλος της M Squared. «Τελικά θα μπορούσαμε να χρησιμοποιήσουμε ακόμα αυτή την τεχνολογία για να πλοηγηθούμε με ένα smartphone».

Η συσκευή αντιπροσωπεύει το πρώτο εμπορικά βιώσιμο  κβαντικό επιταχυνσιόμετρο, το οποίο είναι μια πολύ πιο προηγμένη έκδοση των επιταχυνσιόμετρων που υπάρχουν σήμερα στα σημερινά κινητά τηλέφωνα και φορητούς υπολογιστές.

Η ιδέα της χρήσης επιταχυνσιομέτρων για πλοήγηση δεν είναι καινούργια – καθώς μετράνε πόσο γρήγορα αλλάζει η ταχύτητα ενός αντικειμένου – αν και μέχρι τώρα τα επιταχυνσιόμετρα δεν ήταν αρκετά ακριβή ώστε να ταιριάζουν με άλλες τεχνολογίες όπως το GPS.

Είναι ένα αυτόνομο σύστημα, το οποίο δε βασίζεται σε εξωτερικά σήματα, κάτι που σημαίνει πως θα είναι σε θέση να λειτουργεί ακόμα κι αν η επικοινωνία με δορυφόρους είναι για κάποιον λόγο αδύνατη.

Το κβαντικό επιταχυνσιόμετρο βασίζεται στην ακρίβεια και την ασφάλει που έγιναν δυνατές χάρις στη μέτρηση των ιδιοτήτων των υπερ-ψυχρών ατόμων, πράγμα που σημαίνει ότι οποιαδήποτε απώλεια ακρίβειας είναι «ανυπολόγιστα μικρή».

Ο Δρ. Joseph Cotter, από το Κέντρο Ψυχρής Ύλης στο Imperial, δήλωσε: «Όταν τα άτομα είναι πολύ ψυχρά, πρέπει να χρησιμοποιήσουμε την κβαντική μηχανική για να περιγράψουμε πώς κινούνται και αυτό μας επιτρέπει να κάνουμε αυτό που ονομάζουμε συμβολόμετρο ατόμων».

Οι εφαρμογές πραγματικού κόσμου για τη συσκευή θα μπορούσαν πρώτα να γίνουν αντιληπτές στη ναυτιλιακή βιομηχανία, καθώς προσφέρει μια λύση σε ορισμένα από τα θέματα που παρουσιάζονται από την πλοήγηση GPS.

«Χρειαζόμαστε νέους τύπους ναυσιπλοΐας, επειδή επί του παρόντος ο κόσμος βασίζεται πολύ στο παγκόσμιο δίκτυο δορυφόρων για να ανακοινώνουν όπου βρίσκονται», δήλωσε ο καθηγητής Ed Hinds, διευθυντής του Κέντρου Ψυχρών Υλικών.

Καθώς τα άτομα πέφτουν, οι κυματικές τους ιδιότητες επηρεάζονται από την επιτάχυνση του οχήματος. Μέσω της χρήσης ενός «οπτικού χάρακα», το αξελερόμετρο είναι σε θέση να υπολογίζει τις μικρές αυτές αλλαγές πολύ γρήγορα.

Για να μπορέσουν να επιτευχθούν οι απαιτούμενες χαμηλές θερμοκρασίες στα άτομα και να αναλυθούν οι ιδιότητές τους, καθώς αντιδρούν στην επιτάχυνση, απαιτούνται πολύ ισχυρά λέιζερ, τα οποία ελέγχονται με εξαιρετικά υψηλό βαθμό ακριβείας. Το σύστημα λέιζερ που χρησιμοποιείται στο επιταχυνσιόμετρο αναπτύχθηκε από την M Squared.

Πηγή

About the author

Δ.Μ.

Share