Oops! It appears that you have disabled your Javascript. In order for you to see this page as it is meant to appear, we ask that you please re-enable your Javascript!
Τεχνολογία-Νέες Εφαρμογές

19 κανόνες για τη λήψη μιας φωτογραφίας

Written by Δ.Μ.

Υπάρχουν πολλά που πρέπει να μάθουμε στη φωτογραφία: πώς να πετύχουμε την έντονη εστίαση, πώς να εκθέσουμε σωστά μια φωτογραφία και πώς να δούμε και να χρησιμοποιήσουμε το φως. Πρέπει όμως να γνωρίζετε τους κανόνες σύνθεσης μιας φωτογραφίας, γιατί μπορεί να μεν να είναι κεντραρισμένη σωστά, να έχει σωστό φωτισμό, αλλά εάν δεν έχει γίνει σωστή σύνθεση, τότε ποτέ δεν θα είναι άριστη.

Share

Υπάρχουν πολλά που πρέπει να μάθουμε στη φωτογραφία: πώς να πετύχουμε την έντονη εστίαση, πώς να εκθέσουμε σωστά μια φωτογραφία και πώς να δούμε και να χρησιμοποιήσουμε το φως. Πρέπει όμως να γνωρίζετε τους κανόνες σύνθεσης μιας φωτογραφίας, γιατί μπορεί να μεν να είναι κεντραρισμένη σωστά, να έχει σωστό φωτισμό, αλλά εάν δεν έχει γίνει σωστή σύνθεση, τότε ποτέ δεν θα είναι άριστη.

photography-composition-tips

Οι κανόνες υφίστανται διότι με την πάροδο του χρόνου οι δημιουργοί έχουν μάθει πώς εκτιμούν οι άνθρωποι μια εικόνα, πώς λειτουργεί το ανθρώπινο μάτι και πώς αντιδρά ο εγκέφαλος σε μια εικόνα. Αυτό πηγαίνει πολύ, πολύ πίσω στον χρόνο πριν ακόμα είχαν εφευρεθεί οι κάμερες.

Αν θέλετε να δοκιμάσετε τις γνώσεις σας σχετικά με τις τεχνικές σύνθεσης, απλά κάντε μια βόλτα γύρω από μια γκαλερί τέχνης αφού διαβάσετε αυτό το άρθρο. Οι κανόνες σύνθεσης ισχύουν για όλες τις τέχνες – φωτογραφίες, πίνακες ζωγραφικής, σχέδια. Θα μπορείτε να εφαρμόσετε τις γνώσεις σας για τη σύνθεση όταν εξετάζετε κάποια από τα σπουδαία έργα τέχνης. Είναι πραγματικά διασκεδαστικό.

Εδώ είναι 19 συμβουλές σύνθεσης φωτογραφίας που θα πρέπει να γνωρίζετε απολύτως και να αρχίσετε να ασκείστε σήμερα. Υπάρχουν περισσότερες, αλλά θα ξεκινήσουμε με αυτές.

Πολλές τεχνικές σύνθεσης φωτογραφίας μπορούν να χρησιμοποιηθούν μαζί σε μια εικόνα, συνδυάζοντας την ενίσχυση της σύνθεσης. Κάποιοι κανόνες σύνθεσης αντιβαίνουν σε άλλες, αλλά γνωρίζοντας τους κανόνες σημαίνει ότι γνωρίζετε πότε να χρησιμοποιήσετε ποιος κανόνας και ποιος συνδυασμός κανόνων θα λειτουργούσε καλύτερα.

1. Κανόνας τρίτων: Τοποθετήστε το αντικείμενο στα σημεία διασταύρωσης των ευθειών

composition1

Από όλες τις συμβουλές σύνθεσης φωτογραφίας που θα απαριθμήσουμε, αυτό που ίσως έχετε ήδη ακούσει είναι ο Κανόνας των Τρίτων . Αυτός ο κανόνας είναι ιδιαίτερα εύκολος εάν έχετε μια προβολή με πλέγμα στο σκόπευτρο της κάμεράς σας, επειδή θα δείτε ότι η προβολή σας χωρίζεται σε εννέα ενότητες με δύο κάθετες γραμμές και δύο οριζόντιες γραμμές.

Εδώ είναι το πλέγμα. Ας δούμε πρώτα τις κάθετες γραμμές. Βλέπετε τα τέσσερα σημεία όπου τέμνονται οι γραμμές; Αυτά είναι τα τρίτα της εικόνας. Εάν τοποθετήσετε το θέμα σας σε μία από αυτές τις κάθετες γραμμές, θα έχετε μια πολύ πιο ευχάριστη εικόνα. Κατά τη φωτογράφηση ενός ατόμου, το μάτι του πρέπει να βρίσκεται σε ένα από τα σημεία που διασταυρώνονται.

Τώρα ας δούμε τις οριζόντιες γραμμές. Η τοποθέτηση του ορίζοντα είτε στην κορυφαία οριζόντια γραμμή είτε στην κάτω οριζόντια γραμμή δημιουργεί μια πολύ πιο ενδιαφέρουσα εικόνα απ ‘ότι αν ο ορίζοντας βρίσκεται στο κέντρο της εικόνας.

photography-composition-rule-of-thirds

2. Επανάληψη: Αναζητήστε επαναλαμβανόμενα αντικείμενα – σωρός φρούτων, σειρά στύλων κλπ

composition2

Αν κάτι επαναληφθεί μία ή δύο φορές, κάνει τη φωτογραφία ενδιαφέρουσα. Εάν επαναλαμβάνεται αρκετές φορές, γίνεται ένα μοτίβο, το οποίο είναι μία από τις 19 συμβουλές σύνθεσης φωτογραφίας. Η επανάληψη οδηγεί το μάτι του θεατή στο θέμα σας με τον ίδιο τρόπο που λειτουργούν οι κατευθυντήριες γραμμές , έτσι θα διαπιστώσετε ότι συχνά θα συνδυάζετε αυτές τις δύο τεχνικές σύνθεσης κατά τη δημιουργία μιας εικόνας.   Μπορεί να επαναληφθεί το χρώμα, το σχήμα, μέρη αντικειμένων ή ακόμη και ολόκληρα αντικείμενα.

photography-composition-repeption

3. Αρνητικός χώρος: Αφήστε χώρο να κινηθεί το θέμα σας

composition3

Αφήνοντας χώρο γύρω από το θέμα σας δίνετε χώρο να αναπνέει. Ο μινιμαλισμός αυτής της τεχνικής σύνθεσης φωτογραφίας εξασφαλίζει ότι το μάτι του θεατή προσελκύεται από το θέμα.

negative-space-composition

Ο αρνητικός χώρος είναι ο κενός χώρος στην εικόνα σας

4. Στοιχεία εξισορρόπησης: Ισορροπία φόντου (background) με το θέμα που είναι μπροστά στο προσκήνιο

composition4

Όταν έχετε ένα ισχυρό θέμα μπροστά στο προσκήνιο, βοηθά να έχετε ένα μικρότερο θέμα στο παρασκήνιο (φόντο) για να ισορροπήσετε το στοιχείο του προσκηνίου. Αυτό ισχύει ιδιαίτερα όταν χρησιμοποιείτε τον κανόνα των τρίτων.

photography-composition-tips-balance

Όταν βάζετε στοιχεία σε μια εικόνα δημιουργείτε ενδιαφέρον για τον θεατή. Αυτό μπορεί να φαίνεται ότι έρχεται σε αντίθεση με τον κανόνα του κενού χώρου, αλλά αυτό είναι το πλεονέκτημα τόσων πολλών κανόνων σύνθεσης. Μερικοί κανόνες λειτουργούν καλύτερα με συγκεκριμένες σκηνές και εξαρτάται από εσάς, ως φωτογράφος, να κρίνετε ποιος κανόνας σύνθεσης θα λειτουργήσει καλύτερα για τη φωτογραφία σας.

5. Συμμετρία: Η μισή εικόνα είναι κατοπτρική του άλλου μισού

composition5

Κάποιες φορές αρέσει η ασυμμετρία, αλλά στη φωτογραφία η συμμετρία λειτουργεί πολύ καλά. Μερικές φορές το σπάσιμο της συμμετρίας λειτουργεί καλά, απλά επειδή το διάλειμμα τονίζει τη συμμετρία. 

camera-course

Όταν αρχίσετε να ψάχνετε, θα εκπλαγείτε από το πόση συμμετρία βλέπετε γύρω σας, τόσο ανθρωπογενή όσο και φυσική. Εάν πρόκειται να σπάσετε τον κανόνα των τρίτων, η συμμετρία είναι ένας καλός τρόπος να το κάνετε.

6. Βάθος (στρώματα): Τοποθετήστε αντικείμενα μπροστά και πίσω από το θέμα σας για να δημιουργήσετε βάθος 3D

composition6

Η στρωματοποίηση στη φωτογραφία δημιουργεί βάθος και μια πιο ενδιαφέρουσα σύνθεση.

photography-composition-layers

Επειδή μια φωτογραφία είναι δύο διαστάσεων, πρέπει να εργαστούμε σκληρά για να της δώσουμε βάθος και να την κάνουμε πιο ελκυστική σε έναν τρισδιάστατο κόσμο. Τα επίπεδα σε τοπία δημιουργούνται εξασφαλίζοντας ότι υπάρχουν στοιχεία του προσκηνίου, μεσαίου χώρου και του φόντου για να τραβήξουν το βλέμμα στο θέμα. Όταν ένα στρώμα επικαλύπτει ένα άλλο, το μάτι του θεατή τα διαχωρίζει αυτόματα και βλέπει το βάθος της εικόνας.

7. Διαφορετικές όψεις: Φωτογραφείστε από διαφορετικές γωνίες – χαμηλά και ψηλά

composition7

Η αλλαγή της θέσης από την οποία παίρνετε την φωτογραφία, και κατά συνέπεια πως το βλέπετε, μπορεί να αλλάξει δραματικά την εικόνα. Εάν κατεβείτε χαμηλά για να φωτογραφίσετε το θέμα σας ή για να τοποθετήσετε τον εαυτό σας σε μεγαλύτερο ύψος από το θέμα σας, θα δημιουργήσετε μια πολύ διαφορετική εικόνα. Διαφορετικές όψεις θα προσθέσουν σίγουρα περισσότερο δράμα στη σύνθεση από το αναμενόμενο συνηθισμένο ύψος που τραβάτε τις φωτογραφίες.

birds-eye-view

8. Γεμίστε το πλαίσιο: Πλησιάστε κοντά και γεμίστε το πλαίσιο με το θέμα σας

composition8

Αυτή είναι μια από τις πιο εύκολες συμβουλές σύνθεσης φωτογραφίας για μάθηση, γι ‘αυτό πιστεύω ότι συχνά παραβλέπεται. Εάν το φόντο έχει πολλά διαφορετικά πράγματα και αποσπά την προσοχή από τη σύνθεση της εικόνας σας, γεμίστε το πλαίσιο με το θέμα σας.

fill-the-frame-photography-composition

Κατά τη φωτογράφηση ενός ατόμου ο κανόνας αυτός θα μπορούσε να φτάσει μέχρι το σημείο να γεμίσει εντελώς το πλαίσιο με το πρόσωπό του. Για να φωτογραφίσετε μοτίβα (που αναφέρονται παραπάνω) με μέγιστο αποτέλεσμα, γεμίστε το πλαίσιο με το μοτίβο.

9. Από αριστερά προς δεξιά

photo-composition9

Αυτός ο κανόνας σύνθεσης φωτογραφίας ακολουθεί την αρχή να κινούνται τα θέματα από αριστερά προς τα δεξιά. Παραδείγματα είναι οι αγώνες μοτοσικλέτας που περνούν από αριστερά προς τα δεξιά, ένα άτομο που περπατά από τα αριστερά του πλαισίου προς τα δεξιά και ένα πουλί που πετάει από αριστερά προς τα δεξιά.

rule-of-space-composition-tip

left-to-right-rule-2

Ο πατέρας και το παιδί που παίζει είναι ένα άλλο παράδειγμα εφαρμογής του κανόνα από αριστερά προς τα δεξιά, καθώς κινούνται από τα αριστερά του πλαισίου προς τα δεξιά.

10. Κανόνας των περιττών: Αναζητήστε στοιχεία περιττού αριθμού – 3 καμάρες, 5 παράθυρα κ.λ.π.

composition9

Οι περιττοί αριθμοί λειτουργούν εξαιρετικά καλά στη φωτογραφία. Αυτό έρχεται σε αντίθεση με τον κανόνα της συμμετρίας. Ωστόσο, αυτό αποδεικνύει και πάλι ότι για κάθε εικόνα υπάρχει μια τεχνική σύνθεσης φωτογραφίας που είναι σωστή για αυτήν. Οργανώνετε λοιπόν τα στοιχεία σε μια εικόνα σε ομάδες για να δημιουργήσετε περιττούς αριθμούς.

rule-of-odds-composition-tips

composing-with-rule-of-odds

Ο κανόνας των περιττών λειτουργεί, γιατί μερικές φορές ένας ζυγός αριθμός μπορεί να αποσπά την προσοχή, καθώς το μάτι του θεατή μπορεί να μην είναι σίγουρο πού είναι η κύρια εστίαση. Με τους περιττούς αριθμούς το μάτι οδηγείται εκεί φυσικά, κι έτσι είναι πιο εύκολο.

11. Πλαίσιο:  Πλαισιώστε το θέμα με περιβάλλοντα αντικείμενα – κατασκευές, ανθρώπους, δέντρα

composition10

Η πλαισίωση του θέματος σας μέσα σε μια εικόνα καθοδηγεί το μάτι του θεατή στο θέμα σας. Μπορείτε να πλαισιώσετε το θέμα σας χρησιμοποιώντας μια ατέλειωτη ποικιλία τεχνικών. Υπάρχουν πλαίσια που κατασκευάζονται από ανθρώπους, όπως καμάρες, πόρτες και γέφυρες για να αναφέρουμε μόνο λίγα. Τα φυσικά πλαίσια περιλαμβάνουν κλαδιά δέντρων, σπηλιές και ακόμη και βουνά. Το θέμα σας μπορεί επίσης να δημιουργήσει ένα πλαίσιο για το πρόσωπό της με το να θέτει τα χέρια γύρω από το πρόσωπό της.

Composition-tips-framing

 

12. Βάλτε ευθείες γραμμές: Δρόμοι, ράγες, γραμμές φωτιστικών, κτλ. που να οδηγούν στο θέμα

composition11

Οι κύριες γραμμές  είναι μια άλλη τεχνική σύνθεσης που είναι εύκολο να το μάθετε και ποτέ δεν θα το «ξεχάσετε». Είναι το ισοδύναμο της τοποθέτησης ενός βέλους «είστε εδώ» σε ένα χάρτη.  Οι κύριες γραμμές οδηγούν το μάτι του θεατή στο θέμα ή την κύρια εστίαση της εικόνας. Οι κατευθυντήριες γραμμές μπορούν επίσης να χρησιμοποιηθούν για να κατευθύνουν το μάτι ενός θεατή έξω από την εικόνα. Στην πραγματικότητα, οι κατευθυντήριες γραμμές θα κατευθύνουν το μάτι όπου κι αν θέλετε να πάει, επειδή τα μάτια μας ακολουθούν γραμμές.

leading-lines-of-photography-composition

photography-composition-tips-leading-lines

Όπως τα πλαίσια, οι κύριες γραμμές μπορούν να εμφανιστούν φυσικά, όπως μια σειρά από σύννεφα, ποτάμια ή μια σειρά δέντρων. Μπορούν να είναι δρόμοι, σιδηροτροχιές ή συγκλίνοντα κτίρια. Μπορούν επίσης να δημιουργηθούν από το θέμα σας με την τοποθέτηση των άκρων τους καθώς τα χέρια και τα πόδια να οδηγούν το μάτι του θεατή στο θέμα. Οι κύριες γραμμές δεν χρειάζεται καν να είναι ευθείες – σκεφτείτε ένα ποτάμι που οδηγεί στο επίκεντρο της εικόνας σας.

13. Χρώμα: Χρησιμοποιήστε ευχάριστα ή αντιτιθέμενα χρώματα στο φόντο (background)

composition12

Γνωρίζοντας ποια χρώματα λειτουργούν καλά μαζί και ως αντίθετα, σας βοηθά να χρησιμοποιήσετε το χρώμα στη σύνθεση της φωτογραφίας. Η θεωρία των χρωμάτων είναι ένα βασικό εργαλείο που χρησιμοποιείται σε όλους τους τομείς του σχεδιασμού για τη δημιουργία ευχάριστων σχεδίων, όπως ο σχεδιασμός γραφικών, ο σχεδιασμός μόδας και επίσης ο εσωτερικός σχεδιασμός.

colour-chart-for-composition

Εδώ είναι ένα χρήσιμο χρωματικό διάγραμμα.

Τα χρώματα που είναι αντίθετα μεταξύ τους στον τροχό χρώματος είναι συμπληρωματικά χρώματα, έτσι δουλεύουν καλά σε μια εικόνα. Εναλλακτικά, ένα σημείο χρώματος σε μια κατά τα άλλα μονόχρωμη εικόνα δημιουργεί ένα θαυμάσιο στοιχείο οπτικού ενδιαφέροντος. Το χρώμα προστίθεται ως μια χρωματική λάμψη σε μια κατά τα άλλα σχεδόν άχρωμη σκηνή.

photography-composition-colour

Δημιουργώντας μια ασπρόμαυρη εικόνα πολύ σπάνια φαίνεται καλή με κάποιο χρώμα μέσα και τις περισσότερες φορές φαίνεται κακή. Μια εξαίρεση είναι η ταινία Η Λίστα του Σίντλερ του 1993, όπου η χρήση του κόκκινου ως spot χρώματος χρησιμοποιήθηκε με τέτοιες εξαιρετικές ικανότητες, καθώς προστέθηκε στη σύνθεση και την ιστορία. 

14. Διαφορική (επιλεκτική) εστίαση: Το θέμα είναι σε ευκρινή εστίαση για να καθοδηγήσει το μάτι.

composition13

Ένας πολύ καλός τρόπος για να κατευθύνετε το μάτι του θεατή ακριβώς στο σημείο που θέλετε να κοιτάξει, στο κύριο θέμα της φωτογραφίας σας, είναι να χρησιμοποιήσετε τη διαφορική εστίαση (γνωστή και ως επιλεκτική εστίαση).

composition-tip-differential-focus

Για να επιτύχετε διαφορική εστίαση, βεβαιωθείτε ότι το κύριο θέμα σας είναι έντονα εστιασμένο με ένα μικρό βάθος πεδίου. Το θολωμένο υπόβαθρο έρχεται σε αντίθεση με το θέμα που εστιάζετε, οπότε το θέμα κρατά την προσοχή σας. Αυτή είναι μια πολύ γνωστή τεχνική σύνθεσης φωτογραφίας που χρησιμοποιείται όταν φωτογραφίζετε πορτρέτα.

15. Μοτίβα: Αναζητήστε φυσικά και κατασκευασμένα επαναλαμβανόμενα μοτίβα

composition14

Τα μοτίβα σχηματίζονται με την επανάληψη ενός σχήματος, ενός αντικειμένου ή μιας γραμμής και μπορούν να είναι πολύ οπτικά ελκυστικά. Δημιουργούν αρμονία μέσα σε μια εικόνα και αποτελούν ένα υπέροχο εργαλείο σύνθεσης. Το κόλπο με σχέδια είναι να βεβαιωθείτε ότι γεμίζουν το πλαίσιο.

shapes-and-colors-create-patterns

Μπορείτε επίσης να επισημάνετε το μοτίβο εισάγοντας ένα αντικείμενο για να το σπάσετε, το οποίο προσθέτει άμεσα ένα άλλο επίπεδο ενδιαφέροντος στην εικόνα.

16. Βάθος πεδίου : Θολό φόντο για να διαχωρίσετε το θέμα σας

composition15

Χρησιμοποιώντας είτε ένα μικρό βάθος πεδίου είτε ένα μεγάλο βάθος πεδίου είναι μια επιλογή που κάνετε όταν συνθέτετε μια εικόνα.  Απομονώστε το θέμα σας δημιουργώντας ένα θολό φόντο με ένα μικρό βάθος πεδίου, έτσι ώστε το θέμα να κρατά την προσοχή του θεατή. Αυτή είναι μια πολύ κοινή τεχνική σύνθεσης που χρησιμοποιείται στην πορτραίτα.

photography-composition-depth-of-field

Όταν φωτογραφίζετε ένα τοπίο, στοχεύετε γενικά στη δημιουργία λεπτομέρειας (ή ευκρίνειας) χρησιμοποιώντας ένα μεγάλο βάθος πεδίου. 

17. Τρίγωνα και διαγώνια: Ψάξτε για διαγώνιες γραμμές σε μια σκηνή, δημιουργήστε τρίγωνα

composition16

Επειδή τα τρίγωνα δημιουργούν δυναμική ένταση μέσα σε μια εικόνα, το καθιστούν ενδιαφέρον. Η τάση δημιουργείται επειδή είμαστε συνηθισμένοι να βλέπουμε κάθετες και οριζόντιες γραμμές, όχι διαγώνιες γραμμές.

photography-composition-triangles

Φυσικά αυτό δεν σημαίνει ότι πρέπει να τρέξετε γύρω να αναζητήσετε αντικείμενα τριγωνικού σχήματος για να φωτογραφίσετε ώστε να κάνετε την εικόνα σας ενδιαφέρουσα. Τα τρίγωνα μπορούν επίσης να υπονοούνται.  Υπάρχουν εκατοντάδες τρόποι να ενσωματώσετε τρίγωνα στις εικόνες σας για καλύτερη σύνθεση. Για το λόγο αυτό, με την επίσημη οικογενειακή φωτογραφία, οι θέσεις που συνηθίζουν να ομαδοποιούν την οικογένεια αποτελούν συχνά τρίγωνα. Όταν ένα μοντέλο κάμπτεται σε ένα βραχίονα και τοποθετεί το χέρι στο ισχίο, δημιουργεί ένα τρίγωνο. Όταν οι γραμμές οδήγησης συγκλίνουν σε μια εικόνα, δημιουργούν ένα τρίγωνο.

18. Απλότητα: Κόψτε τα αντικείμενα που αποσπούν την προσοχή – πάρτε το θέμα από κοντά, κάντε θαμπό ή σκοτεινό  το φόντο

composition17

Όταν φωτογραφίζετε ένα και μοναδικό θέμα χωρίς περισπασμούς, τραβάτε το μάτι κατευθείαν στο θέμα.  Αυτή η χρήση της απλότητας και του μινιμαλισμού ως εργαλείου σύνθεσης είναι πολύ ευχάριστη και ξεκούραστη.

simplicity-in-photography-composition

Η απλότητα μπορεί επίσης να δημιουργηθεί με την προσέγγιση και τη μεγέθυνση σε μια πτυχή του θέματος. Για να δείτε τον μινιμαλισμό και την απλότητα στα καλύτερα του, κάντε μια αναζήτηση στο Google για τον «μινιμαλισμός Edward Weston».

19. Κανόνας του κενού χώρου: Αφήστε χώρο γύρω από το θέμα σας

composition18

Μια φωτογραφία πρέπει να δίνει χώρο στα θέματα που κινούνται.  Θα πρέπει να υπάρχει χώρος μπροστά από το θέμα, στην κατεύθυνση στην οποία κινείται το θέμα, ώστε να επιτρέπεται στο άτομο να «αναπνεύσει» μέσα στο πλαίσιο. Ως θεατής μπορούμε να φανταστούμε τη συνεχή κίνηση του θέματος. Τα μάτια μας μεταβαίνουν αυτόματα στο σημείο στο οποίο κινείται το αντικείμενο.

rule-of-space

Εάν παραβιάσετε τον κανόνα αυτό και έχετε τον κενό χώρο πίσω από το θέμα, διακόπτετε το ταξίδι του.

rule-of-space-movement

Τα παιδιά έχουν χώρο μπροστά τους στο πλαίσιο, δίνοντάς τους χώρο για τη μετακίνησή τους.

About the author

Δ.Μ.

Share