Τεχνολογία-Νέες Εφαρμογές

36 Τips για αρχάριους φωτογράφους

Written by Δ.Μ.

1. Πάντα να φωτογραφίζετε σε RAW. Πάντα.
2. Εφαρμόστε τους κανόνες μιας φωτογραφίας, να ξέρετε ότι σας βοηθούν.

Share

1. Πάντα να φωτογραφίζετε σε RAW. Πάντα.

2. Εφαρμόστε τους κανόνες μιας φωτογραφίας, να ξέρετε ότι σας βοηθούν.

shutter

3. Πηγαίνετε έξω και τραβήξτε φωτογραφίες αντί να ξοδεύετε ώρες της ημέρα στο ίντερνετ διαβάζοντας για την φωτογραφία.

4. Εξασκηθείτε, εξασκηθείτε, εξασκηθείτε.

5. Ο καλύτερος εξοπλισμός δεν σας δίνει και καλές φωτογραφίες.

6. Περάστε λιγότερο χρόνο κοιτάζοντας το έργο άλλων ανθρώπων και αφιερώστε περισσότερο χρόνο στο δικό σας.

7. Να έχετε τουλάχιστον 2 αντίγραφα ασφαλείας όλων των φωτογραφιών σας, σε διαφορετικά μέρη.

8. Μην φοβάστε να τραβήξετε αρκετές φωτογραφίες της ίδιας σκηνής σε διαφορετικές τιμές και από διαφορετικές  γωνίες.

9. Βρείτε το στυλ της φωτογραφίας που σας αρέσει και κολλήστε με αυτό.

10. Το φυσικό φως είναι το καλύτερο φως.

11. Να είστε πρωτότυποι. Μην προσπαθήσετε να αντιγράψετε το στυλ άλλων.

12. Μάθετε να πλησιάζετε το θέμα σας.

13. Οι καλύτερες φωτογραφίες λένε ιστορίες που ωθούν τον θεατή για περισσότερα.

14. Έχετε πάντα τη φωτογραφική μηχανή μαζί σας.

15. Η φωτογραφία δεν είναι απλώς η λήψη φωτογραφιών, είναι μια φιλοσοφία της ζωής.

16.  Προσέξτε τα λανθασμένα κοψίματα των ποδιών, χεριών

17. Τραβήξτε όχι μόνο σε λειτουργία τοπίου – οριζόντια αλλά και κατακόρυφα ή και πλάγια.

18.  Μην κεντράρετε το θέμα σας,  αλλά όταν φωτογραφίζετε τοπία ή οτιδήποτε έχει γραμμή ορίζοντα, είναι καλύτερο να τοποθετήσετε τον ορίζοντα σε μια από τις τρίτες γραμμές. Ο κανόνας των τρίτων είναι ένας από τους υπολογιστικούς οδηγούς για τη φωτογραφία.

19. Να κοιτάζετε τι βρίσκετε πίσω από το θέμα σας. Ένα καλώδιο ή ένα κλαδί πίσω από κάποιο πρόσωπο που φωτογραφίσατε χαλάνε την εικόνα.Παρατηρήστε με προσοχή και μετακινηθείτε και εσείς και το μοντέλο σας. Ακόμη μπορείτε να αλλάζετε γωνία και ύψος μέχρι να βρεθεί η λήψη που θέλετε.

20. Χρησιμοποιείτε φίλτρα,HDR, στραβό ορίζοντα, λάθος φως, κάντε εκ των υστέρων επεξεργασία κλπ ενώ δε ξέρετε  να καδράρετε. Μάθετε πρώτα τα βασικά για να βγάλετε καλές φωτογραφίες. Έχετε στο νου σας ότι για να σπάσεις τους κανόνες πρέπει να τους μάθεις και να τους κατέχεις, το να ”ομορφαίνεις” μια φωτογραφία με επεξεργασίες φίλτρα κ.α δεν σε βοηθάει, ούτε σε θα εξελίξει φωτογραφικά.

21. Μελετήστε μεγάλους φωτογράφους, μάθετε καλά τη μηχανή σας και εξασκηθείτε.

22. Μην κουβαλάτε όλους τους φακούς μαζί, φτάνει ένας φακός. Αρχίστε να αναζητάτε θέματα και σκηνές που ταιριάζουν σε αυτό το φακό.

23. Πάρτε την φωτογραφική σας  μηχανή παντού όπου κι αν πάτε, είτε μια DSLR ή μια mirrorless ή και μια compact  ή ακόμα και το τηλέφωνό σας.  Αυτό θα σας επιτρέψει να δείτε τον κόσμο με διαφορετικό τρόπο. Θα αρχίσετε να παρατηρείτε λεπτομέρειες και συνθέσεις κατά τη διάρκεια της ημέρας σας που άλλοτε τις προσπερνούσατε.

24. Μην φοβάστε να αυξήσετε το ISO της μηχανής σας. Σήμερα το υψηλό ISO δεν είναι και τόσο κακό. Η λήψη σε υψηλότερο ISO μπορεί πραγματικά να φανεί πολλή βολική όταν πρόκειται για λήψη γρήγορων στιγμών – ειδικά σε συνθήκες χαμηλού φωτισμού. Ο κόκκος – όχι πάντα- δίνει την μια ”καλλιτεχνική”  άποψη  καθώς και μια αίσθηση νοσταλγίας αν έχετε μια ισχυρή σύνθεση και ενδιαφέρουσα. Εάν η εικόνα σας έχει χαρακτήρα και σύνθεση, τότε λίγο θόρυβος δεν θα την βλάψει με οποιονδήποτε τρόπο.

25. Πρακτική & Τοποθεσία. Ζητήστε από τους φίλους σας να σας βοηθήσουν στα project που έχετε σκεφτεί, οπότε  θα κάνετε πρακτική πάνω στη φωτογραφία στο στήσιμο και τις τεχνικές φωτισμού και λήψης για να γίνετε καλύτεροι. Κάποια τοποθεσία στο δρόμο ή κάποιο τοπίο κοντά σας που σας αρέσει για φωτογραφίζετε είναι μια καλή λύση για φωτογράφιση με τα αγαπημένα σας μοντέλα. Ιδανική ιδέα θα είναι να ξαναπάτε και να ξαναφωτογραφίσετε στα ίδια μέρη. 

26. Να μάθετε καλά το τρίγωνο της σωστής Έκθεσης. Που στις κορυφές του έχει το Διάφραγμα (aperture), την ταχύτητα κλείστρου (shutter speed) και το ISO (την ευαισθησία στο φως).

triangle

27. Μάθετε το Διάφραγμα (Aperture) πχ. F2F2.8F3.5..F12F13, που όσο μικρότερος είναι ο αριθμός τόσο πιο ανοιχτό είναι το διάφραγμα πράγμα που σημαίνει ότι θα περνάει μεγαλύτερη ποσότητα φωτός. Επίσης, σε ένα διάφραγμα με ένδειξη F/1.4 θα περνάει διπλάσια ποσότητα φωτός από ένα αντίστοιχο με ένδειξη  f/2 και τετραπλάσια από το f/2.8 και οχταπλάσια από το f/4.

 

aperture28. Ρυθμίστε το βάθος πεδίου μιας φωτογραφίας. Μην ξεχνάτε πως το διάφραγμα συμβάλλει και στην ποσότητα του φωτός που θα περάσει στην κάμερα, αλλά και στο βάθος του πεδίου.  Δηλαδή:  Όσο πιο ανοιχτό είναι το διάφραγμα και κατά συνέπεια μικρότερος ο αριθμός του δείκτη τότε τόσο πιο ρηχό – μικρό θα είναι το βάθος πεδίου. Δηλαδή το φόντο ή  background θα φαίνεται θολό. Και όσο πιο κλειστό είναι το διάφραγμα που το χρησιμοποιούμε για να φωτογραφίσουμε ένα πορτραίτο (με μεγάλο δείκτης μετά το f) τότε, τόσο πιο βαθύ είναι το βάθος πεδίου, που το χρησιμοποιούμε για να φωτογραφίσουμε ένα τοπίο ((με μικρό δείκτη μετά το f) .

aperture-sequence-2

29. Η Ταχύτητα Κλείστρου ή Shutter Speed έχει να κάνει με την πόση ώρα το κλείστρο θα παραμείνει ανοιχτό έτσι ώστε να εισβάλλει η κατάλληλη ποσότητα φωτός στον αισθητήρα. Αναλυτικότερα ο χρόνος που παραμένει το κλείστρο ανοιχτό μετριέται σε δευτερόλεπτα και σε υποδιαιρέσεις του ιδίου πχ.1/200, 1/400 του δευτερολέπτου. Με άλλα λόγια όσο περισσότερη ώρα αφήσουμε το κλείστρο ανοιχτό τόση μεγαλύτερη ποσότητα φωτός θα εισβάλλει στο εσωτερικό της μηχανής και το αντίστροφο με τη λιγότερη ώρα.

effects-of-ss-on-final-image30. Παράλληλα όμως η σωστή επιλογή της ταχύτητας του κλείστρου βοηθάει στην φωτογράφιση κινούμενων ή ακίνητων θεμάτων. Πιο συγκεκριμένα όσο πιο γρήγορη η ταχύτητα δηλαδή 1/2000 τότε το θέμα μας θα αποτυπωθεί παγωμένο σε αντίθεση με μια αργή ταχύτητα πχ 1/30 στην οποία το κλείστρο θα παραμείνει περισσότερη ώρα ανοιχτό και θα κάνει θολή την εικόνα ενός δρομέα. Εάν πχ. θελήσουμε να αποτυπώσουμε έναν αγώνα αυτοκινήτων και επιθυμούμε να γράψει και η κίνηση του τότε θα επιλέξουμε αργή ταχύτητα αλλιώς εάν επιθυμούμε να παγώσουμε το θέμα μας, τότε γρήγορη ταχύτητα (πχ 1/500).

Επίσης, σε μια φωτογραφία Μακράς Έκθεσης ή Αργής ταχύτητας (Long Exposure) μπορούμε να τραβήξουμε τα ίχνη των φώτων στα αυτοκίνητα.

long-exposure-1

31. Και ο τελευταίος παράγοντας στο τρίγωνο είναι η Ευαισθησία στο Φως η αλλιώς (ISO). Με άλλα λόγια όσο λιγότερο φως έχουμε στο θέμα μας, πχ σε μια νυχτερινή λήψη ή σε μια σκιά, τόσο περισσότερο χρειάζεται να ανεβάσουμε το ΙSO έτσι ώστε να προστεθεί περισσότερο φως  και αντίστοιχα όσο περισσότερο φως επικρατεί στην σκηνή μας τόσο μικρότερο ISO χρειάζεται να επιλέξουμε. Παρ΄ όλα αυτά όταν χρησιμοποιούμε μεγάλο ISO τόσο περισσότερος κόκκος εμφανίζεται (noise) στην φωτογραφία με αποτέλεσμα να μειώνει την ευκρίνεια της και να χάνεται η ποιότητά της.  Αυτό όμως δεν συμβαίνει στις νέες μηχανές γι αυτό μπορούμε άνετα να βάλουμε ISO 800 ή 1600.

ISO

32. Αν σας είναι δύσκολο να χρησιμοποιείτε το Manual τρόπο φωτογράφισης, χρησιμοποιείτε την προτεραιότητα διαφράγματος Av ή A και την προτεραιότητα κλείστρου. Κάνουν σπουδαία δουλειά. Βάζετε το διάφραγμα που θέλετε στο Av και η μηχανή αναλαμβάνει τον χρόνο. Ή στην την προτεραιότητα κλείστρου βάζετε τον χρόνο και η μηχανή αναλαμβάνει το διάφραγμα.

33. Στην φωτογραφία πορτραίτου εστιάστε στα μάτια έστω κι αν η υπόλοιπη φωτογραφία είναι εκτός εστίασης, αλλά και τότε να εξακολουθεί να δείχνει ενδιαφέρουσα. Δώστε επίσης, προσοχή στο φόντο για να μην χαλάσει το πρόσωπο.   Πότε μην χρησιμοποιήσεις το φλας της φωτογραφικής μηχανής για πορτραίτα. Προτίμησε ένα εξωτερικό φλας σε τρίποδο ή την επιλογή να κρατάς το φλας εσύ με το αριστερό (τεντωμένο) σου χέρι και την φωτογραφική στο δεξί, οι διαφορές θα είναι σίγουρα εντυπωσιακές.  Φωτογράφισε με φακούς σε 70mm ή μακρύτερα. Αν φωτογραφίζεις ένα κοντινό πορτραίτο με ευρυγώνιο φακό, το κεφάλι του θέματος σου θα φαίνεται παράξενα μεγάλο εξαιτίας της παραμόρφωσης. Τα κλασσικά μήκη για πορτραίτα είναι μεταξύ 80mm και 135mm, αλλά οτιδήποτε από 70mm μέχρι 200mm θα είναι εντάξει.  Φωτογράφισε με ανοικτά διαφράγματα ή f-stop πχ  f2.8), που δίνει ένα ευχάριστο μη-εστιασμένο εφέ (bokeh) στο παρασκήνιο, μακριά από το πρόσωπο. Τα μάτια του παρατηρητή οδηγούνται στο θέμα και όχι στο φόντο.

34. Παίξε με  διαφορετικά επίπεδα όταν φωτογραφίζετε, τραβήξτε την φωτογραφία από πολύ χαμηλά, ακόμα και από το πάτωμα. Για αντίθετο αποτέλεσμα, τράβηξε την φωτογραφία από πολύ ψηλά

35. Σύνθεση και κανόνες. Δες το αντικείμενο της φωτογράφησής σου ως βασικό στοιχείο της φωτογραφίας και μετά προσθέστε κάποια ακόμα στοιχεία -π.χ. ένα άλλο αντικείμενο ή πρόσωπο στο προσκήνιο ή το φόντο  – τα οποία θα δώσουν περισσότερο βάθος και νόημα στην τελική εικόνα.

Και

Τέλος μην ξεχάσετε να χαίρεστε και να απολαμβάνετε την φωτογραφία. Να απολαμβάνετε μάλιστα και τη διαδικασία αναζήτησης ενός καλού θέματος ή μιας καλής φωτογραφίας.

About the author

Δ.Μ.

Share