Αστροφυσική, Διάστημα

Το ελικόπτερο Ingenuity της NASA ολοκληρώνει την πρώτη πτήση σε έναν άλλο πλανήτη

Written by Δ.Μ.

Η σύντομη δοκιμή του πειραματικού οχήματος δείχνει πώς οι ερευνητές μπορούν να μελετήσουν τον κόκκινο πλανήτη τόσο από τον ουρανό όσο και από το έδαφος. Ίσως ένα πιο προηγμένο ελικόπτερο θα μπορούσε να χρησιμεύσει ως ανιχνευτής για ένα μελλοντικό rover, εντοπίζοντας ενδιαφέρουσες τοποθεσίες για στενότερη μελέτη και ασφαλείς διαδρομές για να καθοδηγήσει το rover. Ή σμήνη ελικοπτέρων που θα μπορούσαν να πετάξουν πάνω-κάτω σε γκρεμούς για να εξετάσουν στρώματα βράχου που είναι πολύ μακριά ή δεν τα βλέπουν τα τρέχοντα διαστημόπλοια.

Ingenuity-NASAΣτην ασπρόμαυρη φωτογραφία το ελικόπτερο Ingenuity κατέγραψε μια εικόνα της σκιάς του πάνω από την επιφάνεια του Άρη καθώς έκανε την πρώτη σύντομη πτήση του.

Το να πετάς στον Άρη είναι στα όρια του αδύνατου, επειδή δεν υπάρχει πολύς αέρας για να σπρώξει πάνω το ελικόπτερο. Στην επιφάνεια του Άρη, η ατμόσφαιρα είναι μόλις το 1/100ο της πυκνότητας στη Γη. Έτσι, για να δημιουργηθεί αρκετή ανύψωση, για να ανυψωθεί το Ingenuity τεσσάρων κιλών, οι δύο ρότορες του, ο καθένας πλάτος περίπου 1,2 μ., έπρεπε να περιστραφούν σε αντίθετες κατευθύνσεις με περισσότερες από 2.500 στροφές το λεπτό.

Δόθηκε δε από τη NASA κι ένα σύντομο βίντεο της πτήσης, που τραβήχτηκε από το ρομποτικό ρόβερ Perseverance (Επιμονή), με το οποίο το Ingenuity έφθασε στον κόκκινο πλανήτη πριν αποσπασθεί από αυτό.

Στο βίντεο φαίνεται το ελικόπτερο να υψώνεται τρία μέτρα επιτόπου για 1 λεπτό και στη συνέχεια να προσεδαφίζεται στην επιφάνεια του Άρη.

Η NASA σκοπεύει να ολοκληρώσει τις δοκιμές εντός 30 ημερών, έτσι ώστε το Perseverance να μπορεί να ξεκινήσει το κύριο μέρος της αποστολής του ύψους 2,7 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Θα αφήσει το ελικόπτερο πίσω και θα κατευθυνθεί προς ένα δέλτα ποταμού κατά μήκος του χείλους του κρατήρα Jezero, όπου διατηρούνται ιζήματα, και ίσως χημικές ενδείξεις της αρχαίας ζωής.

Πηγή