Αστροφυσική, Διάστημα

Οι παγίδες ψυχρού διοξειδίου του άνθρακα επιβεβαιώνονται στη Σελήνη για πρώτη φορά

Written by Δ.Μ.

Ψυχρές παγίδες διοξειδίου του άνθρακα έχουν εντοπιστεί στο φεγγάρι για πρώτη φορά, μετά από δεκαετίες αβεβαιότητας ότι υπήρχαν ακόμη και θύλακες παγωμένου αερίου. Ο σχεδιασμός της μελλοντικής σεληνιακής εξερεύνησης θα αλλάξει εντελώς εάν οι επιστήμονες επιβεβαιώσουν ότι οι παγίδες περιέχουν στερεό διοξείδιο του άνθρακα.

Ψυχρές παγίδες διοξειδίου του άνθρακα έχουν εντοπιστεί στο φεγγάρι για πρώτη φορά, μετά από δεκαετίες αβεβαιότητας ότι υπήρχαν ακόμη και θύλακες παγωμένου αερίου. Ο δε σχεδιασμός της μελλοντικής σεληνιακής εξερεύνησης θα αλλάξει εντελώς εάν οι επιστήμονες επιβεβαιώσουν ότι οι ψυχρές αυτές παγίδες περιέχουν στερεό διοξείδιο του άνθρακα.

moon-poles

Αν βρεθεί ότι συγκρατούν στερεό διοξείδιο του άνθρακα, αυτές οι ψυχρές παγίδες θα ήταν μια ζωτική πηγή καυσίμου για τους μελλοντικούς σεληνιακούς εξερευνητές, καθώς θα βοηθούσαν και τους επιστήμονες να κατανοήσουν καλύτερα πώς σχηματίστηκε το νερό και άλλα στοιχεία στο φεγγάρι. Ειδικά για την παραγωγή πυραυλικών καυσίμων ή υλικών αναγκαίων για τη μακρόχρονη παραμονή στο φεγγάρι (π.χ. για την παραγωγή χάλυβα). Τέτοιες παγωμένες παγίδες διοξειδίου είχαν προβλεφθεί από τους πλανητικούς επιστήμονες εδώ και χρόνια, αλλά τώρα για πρώτη φορά η ύπαρξή τους επιβεβαιώνεται και χαρτογραφείται.

Μια ομάδα Αμερικανών επιστημόνων ανακάλυψε ότι οι ψυχρές παγίδες διοξειδίου του άνθρακα βρίσκονται στις μόνιμα σκιασμένες περιοχές στους πόλους, όπου οι θερμοκρασίες μπορούν να παραμείνουν σταθερές στους -213 βαθμούς Κελσίου.

Οι ψυχρές παγίδες έχουν συνολική έκταση 204 τετραγωνικά χλμ, με τη μεγαλύτερη περιοχή στον κρατήρα Αμούδσεν να φιλοξενεί 82 τετραγωνικά χλμ. Βρίσκονται επίσης στις ίδιες παγίδες που συγκρατούν 14.000 τετραγωνικά χλμ παγωμένου νερού.

Ωστόσο, οι ερευνητές σημειώνουν: «Η ύπαρξη παγίδων ψυχρού διοξειδίου του άνθρακα δεν εγγυάται την ύπαρξη στερεού διοξειδίου του άνθρακα στο φεγγάρι, αλλά αυτή η επαλήθευση καθιστά πολύ πιθανό ότι μελλοντικές αποστολές θα μπορούσαν να βρουν πάγο διοξειδίου του άνθρακα εκεί πάνω».

Πηγή