Η αμερικανική ιδιωτική διαστημική εταιρεία SpaceX του Έλον Μασκ εκτόξευσε με επιτυχία το βράδυ της Τρίτης τον πύραυλο βαρέων βαρών Falcon Heavy (Βαρύ Γεράκι), τον πιο μεγάλο και ισχυρό αυτή τη στιγμή στον κόσμο. Στην παρθενική πτήση του ο πύραυλος μεταφέρει στο εσωτερικό του ένα κόκκινο ηλεκτρικό σπορ αυτοκίνητο Tesla Roadster, που κατασκευάζει η αυτοκινητοβιομηχανία του Μασκ.. Ήδη κατευθύνεται όχι στον Άρη που ήταν ο αρχικός στόχος, αλλά πέρα από τον Άρη προς τη ζώνη των αστεροειδών ανάμεσα στον γειτονικό πλανήτη και στον Δία, όπου η πιθανότητα μιας καταστροφικής σύγκρουσης δεν είναι αμελητέα. Σύμφωνα με τους ειδικούς μέχρι να φθάσει εκεί μετά από ένα πολύμηνο ταξίδι, μπορεί η κοσμική ακτινοβολία που στο μεταξύ θα βομβαρδίζει το διαστημικό αυτοκίνητο και τον «οδηγό» του να έχει προκαλέσει τη σταδιακή αποσύνθεσή τους
Ο πύραυλος Falcon Heavy που έχει ύψος 70 μέτρων και διαθέτει 27 μηχανές προώθησης, ουσιαστικά αποτελείται από τρεις μικρότερους συνενωμένους δίπλα-δίπλα πυραύλους Falcon 9 της SpaceX. Μπορεί να μεταφέρει βάρος έως 64 τόνων σε χαμηλή τροχιά, δηλαδή όσο ζυγίζουν περίπου πέντε διώροφα λονδρέζικα λεωφορεία, με κόστος 90 εκατομμυρίων δολαρίων ανά εκτόξευση.
Ο επόμενος αμερικανικός πύραυλος σε επιδόσεις σήμερα είναι ο Delta IV Heavy της United Launch Alliance (συνεταιρισμού της Lockheed Martin και της Boeing), που μπορεί να μεταφέρει σχεδόν το μισό φορτίο και με σχεδόν τετραπλάσιο κόστος (350 εκατ. δολάρια). Λόγω αυτής της πολύ ευνοϊκής σύγκρισης υπέρ του, το “Βαρύ Γεράκι” αναμένεται να αποτελέσει το “βαρύ πυροβολικό” των διαστημικών πτήσεων στο μέλλον.
Στην πρώτη αυτή πτήση που μετέφερε το αυτοκίνητο Tesla, μια κούκλα με διαστημική στολή κάθεται στη θέση του οδηγού, ενώ το ραδιόφωνο του αυτοκινήτου παίζει ξανά και ξανά την μεγάλη επιτυχία του Ντέιβιντ Μπάουι “Space Oddity”.. Αν όλα πήγαιναν καλά, το ανώτερο τμήμα του πυραύλου θα έθετε σε ελλειπτική τροχιά το Tesla γύρω από τον Ήλιο, το οποίο θα έφθανε έως τον Άρη. Δυστυχώς δεν θα πάει προς τον Άρη που ήταν ο αρχικός στόχος, αλλά πέρα από τον Άρη προς τη ζώνη των αστεροειδών ανάμεσα στον γειτονικό πλανήτη και στον Δία
Στο απώτερο σημείο της τροχιάς του, ο πύραυλος θα φθάσει σε απόσταση σχεδόν 390 εκατ. χιλιομέτρων από τον Ήλιο, περίπου 2,6 φορές την απόσταση Γης-Ήλιου Στην ηλιοκεντρική αυτή τροχιά το διαστημικό σκάφος μπορεί, όπως είπε ο Μασκ, να παραμείνει ακόμη και για ένα δισεκατομμύριο χρόνια.
Οκτώ λεπτά μετά την εκτόξευση, δύο από τα κατώτερα μέρη του πυραύλου επέστρεψαν στη Γη με ελεγχόμενο τρόπο, για να ξαναχρησιμοποιηθούν στο μέλλον, κάτι που επιτρέπει μεγάλη εξοικονόμηση κόστους. Μάλιστα προσεδαφίστηκαν σχεδόν ταυτόχρονα κοντά στο σημείο από όπου είχαν εκτοξευθεί. “Ήταν επικό. Είναι πιθανώς το πιο συναρπαστικό πράγμα που έχω ποτέ δει”, σχολίασε ο Μασκ.
Το τρίτο κατώτερο τμήμα, που επρόκειτο να επιστρέψει πάνω σε ένα πλοίο-drone εκατοντάδες χιλιόμετρα από την ακτή της Φλόριντα, έχασε το στόχο του και συνετρίβη στη θάλασσα του Ατλαντικού με ταχύτητα 500 χιλιομέτρων την ώρα. Ήταν το μόνο συμβάν που κάπως σκίασε τη μεγάλη επιτυχία της SpaceX.
Οι αποδεδειγμένες πλέον δυνατότητες του νέου γιγάντιου πυραύλου θα επιτρέψουν στην αμερικανική κυβέρνηση και στο Πεντάγωνο να θέσουν μελλοντικά σε τροχιά πολύ μεγαλύτερους τηλεπικοινωνιακούς, στρατιωτικούς και κατασκοπευτικούς δορυφόρους. Επίσης να σταλούν μεγαλύτερα ρομπότ όχι μόνο στον ‘Αρη, αλλά και σε πιο μακρινούς πλανήτες όπως ο Δίας και ο Κρόνος.
Χάρη στο άκρως ανταγωνιστικό κόστος του Falcon Heavy, ο Μασκ προέβλεψε ότι “θα είναι το τέλος του παιγνιδιού για όλους τους άλλους πυραύλους βαρέων φορτίων”. Όσο για το αυτοκίνητο Tesla που ταξιδεύει στο διάστημα, είπε ότι “μπορεί κάποτε στο μέλλον να το ανακαλύψει κάποια φυλή εξωγήινων”.
Ο Falcon Heavy είναι ο πιο μεγάλος πύραυλος εν λειτουργία σήμερα. Στην ιστορία έχουν υπάρξει δύο ακόμη πιο ισχυροί πύραυλοι που έχουν πια αποσυρθεί, ο αμερικανικός Saturn V που έστειλε τους αστροναύτες στη Σελήνη και ο σοβιετικός Energia που έκανε δύο πτήσεις το 1987-88. Αλλά η SpaceΧ ετοιμάζει έναν ακόμη πιο μεγάλο πύραυλο, τον BFR (Big Falcon Rocket, πιο γνωστό ως Big Fucking Rocket!).
ΑΠΕ