Τις περισσότερες φορές, είναι οι άνθρωποι που θα συναντήσεις που θα κάνουν τα ταξίδια σου αξέχαστα. Είναι επίσης οι φωτογραφίες των ανθρώπων που συνήθως δίνουν στους συγγενείς και τους φίλους τις καλύτερες αντιδράσεις όταν επιστρέφεις σπίτι. Κοινά για όλα τα είδη φωτογραφίας είναι τρία πράγματα. Σωστή έκθεση, σωστή ισορροπία λευκού και ακριβής εστίαση. Το να κάνεις αυτά τα τρία σωστά είναι απαραίτητο. Καμία επεξεργασία στο Photoshop δεν μπορεί να αντικαταστήσει αυτά τα τρία βασικά σημεία. Βεβαιώσου ότι θα έχεις μάθει αυτά τα τρία πριν μάθεις οτιδήποτε άλλο.
Ποιό είναι το κάδρο που πρέπει να έχει ένα πορτραίτο;
Πολλές φορές υπάρχουν παρατηρήσεις από παλαιότερους φωτογράφους προς νέους σχετικά με το καδράρισμα του πορτραίτου. Και τις περισσότερες φορές οι παρατηρήσεις αυτές είναι σωστές. H ιστοσελίδα Digital Camera World έφτιαξε ένα σχεδιάγραμμα για να δείξει στους φωτογράφους ποια είναι τα σωστά σημεία στα οποία πρέπει να καδράρουμε ή να cropάρουμε ένα πορτραίτο. Όπου βλέπετε κόκκινη γραμμή σημαίνει ότι είναι λάθος να κόβετε το πορτραίτο σας εκεί, ενώ τα ιδανικά σημεία για το καδράρισμα ενός πορτραίτου είναι οι πράσινες γραμμές.
1. Σημεία εστίασης – Ένα είναι καλύτερο από πολλά
Οι μοντέρνες ψηφιακές κάμερες έχουν πολυάριθμα σημεία εστίασης που βοηθάνε στην αυτόματη εστίαση του αντικειμένου. Για την φωτογραφία πορτραίτου, το να έχεις πολλά σημεία εστίασης είναι περισσότερο εμπόδιο παρά βοήθεια. Όταν χρησιμοποιείς όλα τα σημεία, η φωτογραφική θα κάνει μια πρόβλεψη με βάση τον μέσο όρο των σημείων. Μερικές φορές αυτό θα δουλέψει, μερικές φορές όχι και θα σε αφήσει με το θέμα εκτός εστίασης και κάτι στο παρασκήνιο/προσκήνιο να είναι εστιασμένο. Όχι αυτό που θέλεις. Αντί για αυτό, επέλεξε ένα σημείο εστίασης μόνο – συνήθως γίνεται με κάποιο κουμπί στην φωτογραφική, έλεγξε το εγχειρίδιο για το πώς να το ρυθμίσεις. Το κεντρικό σημείο είναι το δυνατότερο, έτσι χρησιμοποίησε αυτό για να κλειδώσεις σε αυτό που θέλεις να εστιάσεις και όχι σε αυτό που η φωτογραφική πιστεύει ότι θέλεις.
2. Εστίασε στα μάτια
Τα μάτια είναι το πιο σημαντικό μέρος ενός πορτραίτου. Αν είναι εστιασμένα, η υπόλοιπη φωτογραφία μπορεί να είναι εκτός εστίασης αλλά θα εξακολουθεί να δείχνει ωραία. Στρέψε το κεντρικό σημείο εστίασης στα μάτια, κλείδωσε την εστίαση και έπειτα ανασύνθεσε ανάλογα με τις ανάγκες.
3. Φωτογράφησε σε μεγάλα διαφράγματα
Το διάφραγμα ή f-stop είναι αυτό που ελέγχει την ποσότητα του φωτός που θα φτάσει στον αισθητήρα. Ένα μεγάλο διάφραγμα είναι, μερικές φορές συγκεχυμένα, ο μικρότερος f-stop αριθμός. Το F2.8 είναι μεγαλύτερο f-stop από το F16. Επιτρέπει να μπει περισσότερο φως και έχει ένα πιο χαμηλό βάθος πεδίου. Όταν ρυθμίζουμε το διάφραγμα στο πιο ευρύ (πχ f2.8), δίνει ένα ευχάριστο μη-εστιασμένο εφέ (bokeh) στο παρασκήνιο, μακριά από το κρίσιμο σημείο, το οποίο έχει σαν αποτέλεσμα να δημιουργούνται ευχάριστα πορτραίτα. Τα μάτια του παρατηρητή οδηγούνται στο θέμα και όχι στο φόντο.
4. Φωτογράφησε στα 70mm ή μακρύτερα
Σε κοντινότερες αποστάσεις εστίασης από τα 70mm, αρχίζει να δημιουργείται παραμόρφωση. Δεν είναι πραγματικά αισθητή έως ότου είσαι κάτω από τα 50mm, έτσι έχεις λίγο περιθώριο. Αν φωτογραφίζεις ένα κοντινό πορτραίτο με ευρυγώνιο φακό, το κεφάλι του θέματος σου θα φαίνεται παράξενα μεγάλο εξαιτίας της παραμόρφωσης. Τα κλασσικά μήκη για πορτραίτα είναι μεταξύ 80mm και 135mm, αλλά οτιδήποτε από 70mm μέχρι 200mm θα είναι εντάξει.
5. Φωτογράφησε σε RAW
Δεν υπάρχει πραγματικά κανένας λόγος να αγοράσεις μια φωτογραφική DSLR αν πρόκειται να τραβάς φωτογραφίες σε μορφή JPG. Οι λήψη σε RAW συλλαμβάνει όλα τα δεδομένα της εικόνας. Η λήψη σε JPG σημαίνει ότι πετάς τα πάντα εκτός από τα βασικά δεδομένα. Αν κάνεις κάποιο σφάλμα ενώ φωτογραφίζεις, μπορείς ακόμα να διορθώσεις μια φωτογραφία μέσω του RAW αρχείου. Αν προσπαθήσεις να επεξεργαστείς ένα JPG αρχείο, απλά θα κάνεις τα πράγματα χειρότερα. Αν η ισορροπία του λευκού είναι εκτός (ή απλά θέλεις να την αλλάξεις δημιουργικά), μπορείς να το κάνεις με το RAW. Δεν μπορείς με το JPG. Ένα RAW αρχείο θα είναι 12 ή 14 bit. Το JPG είναι 8 bit. Και ούτω καθεξής.
6. Φωτογράφησε στην σκιά
Το τελευταίο μέρος που θέλεις να τραβήξεις φωτογραφίες είναι στο άμεσο ηλιακό φως. Δημιουργεί σκληρές σκιές και δεν είναι καθόλου κολακευτικό για το θέμα σου. Μετακινήσου στην σκιά και θα έχεις λείες, ομοιόμορφες σκιές και πιο μαλακό φως.
7. Οι συννεφιασμένες μέρες είναι ο καλύτερος σου φίλος
Τα επαγγελματικά στούντιο φωτογραφίας ξοδεύουν εκατοντάδες και χιλιάδες ευρώ σε softboxes, ομπρέλες και άλλα εξαρτήματα τροποποίησης του φωτός σε μια προσπάθεια να δημιουργήσουν μαλακό, ομοιόμορφο φωτισμό. Η φύση επίσης προσφέρει μαλακό φωτισμό και το καλύτερο από όλα, είναι δωρεάν. Οι συννεφιασμένες μέρες είναι ο καλύτερος φίλος του φωτογράφου. Τα σύννεφα βοηθάνε στον εμπλουτισμό των χρωμάτων και δημιουργούν απαλές, κολακευτικές σκιές.
8. Μάθε τον κανόνα Sunny 16
Ο κανόνας Sunny 16 είναι ο γενικός κανόνας του προσδιορισμού της έκθεσης. Θα σου δώσει μια βάση για να δουλέψεις. Ο κανόνας αυτός απλά αναφέρει ότι, σε μια ηλιόλουστη μέρα, με την τιμή διαφράγματος ρυθμισμένη στο f16, η ταχύτητα κλείστρου θα είναι το αντίστροφο της τρέχουσας ταχύτητας ISO. Για παράδειγμα, αν η φωτογραφική σου είναι ρυθμισμένη στο ISO 100 και η τιμή διαφράγματος είναι f16, τότε η ταχύτητα του κλείστρου θα είναι το 1/100 του δευτερολέπτου. Σε μια συννεφιασμένη μέρα (ή σε σκιά) απλά χρησιμοποίησε f8 αντί για f16.
9. Πρόσεχε το φόντο σου
Δώσε προσοχή στο τι συμβαίνει στις άκρες του κάδρου. Το τελευταίο πράγμα που θέλεις είναι δέντρα να «ξεφυτρώνουν» πίσω από το κεφάλι του θέματος σου ή καλώδια της ΔΕΗ να βγαίνουν από τα αυτιά τους. Το internet είναι γεμάτο από αστείες φωτογραφίες όπου άνθρωποι στο φόντο κάνουν αστείες γκριμάτσες ή χειρονομίες πίσω από το θέμα της φωτογραφίας. Μην αφήνεις τις φωτογραφίες σου να μετατραπούν σε κάτι τέτοιο.
10. Ποτέ, ποτέ μην χρησιμοποιείς το flash της φωτογραφικής
Πιθανόν το χειρότερο πράγμα που μπορείς να κάνεις όταν τραβάς την φωτογραφία ενός προσώπου (ή οτιδήποτε σχετικό) είναι να χρησιμοποιήσεις το φλας της φωτογραφικής. Είναι το πιο μη κολακευτικό φως – ρίχνεις κυριολεκτικά φως πάνω στο θέμα. Κάνοντας κάτι τόσο απλό όσο το να κρατάς το φλας στο αριστερό (τεντωμένο) σου χέρι και την φωτογραφική στο δεξί, μπορεί να κάνει την διαφορά.