Το υπερουράνιο στοιχείο 118 εξαφανίζεται δύο έτη αφότου ανακαλύφθηκε

Από σελίδα του PhysicsWeb 2 Αυγούστου 2001

Ερευνητές στο Εθνικό Εργαστήριο Lawrence Μπέρκλεϋ στις ΗΠΑ, έχουν αποσύρει τον ισχυρισμό τους πως ανακάλυψαν το στοιχείο 118. Η απόσυρση ακολουθεί πιό λεπτομερή ανάλυση των αρχικών στοιχείων στο Μπέρκλεϋ και την αποτυχία των πειραμάτων στο Μπέρκλευ, το εργαστήριο RIKEN στην Ιαπωνία, και το εργαστήριο GSI στη Γερμανία να παρατηρήσουν τελικά αυτό το στοιχείο.

Το 1999 μια ομάδα των ερευνητών από το εργαστήριο του Μπέρκλευ, το Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνιας στο Μπέρκλεϋ και το Πολειτιακό Πανεπιστήμιο του Όρεγκον υποστήριξαν ότι έχουν ανιχνεύσει τρία άτομα του στοιχείου 118 στις συγκρούσεις μεταξύ των υψηλής ενέργειας ιόντων κρυπτού και ενός στόχου μολύβδου. "Η παρατήρηση μιας αλυσίδας από έξι υψηλής ενέργειας άλφα διασπάσεων (αποσυνθέσεων) περίπου μέσα σε ένα δευτερόλεπτο, επεσήμανε σαφώς την παραγωγή και την αποσύνθεση του στοιχείου 118" είπε ο επικεφαλής των ομάδων Ken Gregorich. Το στοιχείο 118 ήταν τότε το βαρύτερο στοιχείο που είχε ποτέ ανιχνευτεί.  Στα πειράματα, που έγιναν στο κύκλοτρο 2,23 μέτρων του εργαστηρίου με τη χρήση μιας νέας διάταξης που ονομάζεται Berkeley Gas-Filled Separator (BGS), στόχοι μολύβδου βομβαρδίστηκαν με δέσμη ιόντων κρυπτού υψηλής ενέργειας.

Σε μια συνοπτική δήλωση που υποβλήθηκε στο περιοδικό Physical Review Letters που δημοσίευσαν το έγγραφο που εξέθετε την αρχική ανακάλυψη, η ομάδα του Μπέρκλεϋ γράφει: "Παρακινούμενοι από την απουσία παρόμοιων αλυσίδων αποσύνθεσης στα επόμενα πειράματα, (μαζί με ανεξάρτητους εμπειρογνώμονες) αναλύσαμε εκ νέου τα αρχικά αρχεία στοιχείων από τα πειράματα μας του 1999. Με βάση αυτές τις νέες αναλύσεις, καταλήγουμε στο συμπέρασμα ότι οι τρεις αναφερόμενες αλυσίδες δεν είναι στα στοιχεία του 1999. Αποσύρουμε την δημοσιευμένη εξήγηση μας για τη σύνθεση του στοιχείου 118."

"Η επιστήμη είναι αυτο-διορθούμενη," είπε ο επικεφαλής διεθυντής του Μπέρκλεϋ, Charles Shank. "Εάν παίρνετε τα γεγονότα λανθασμένα, το πείραμά σας δεν είναι αναπαραγώγιμο. Πολλά μαθήματα θα πάρουμε από εδώ, και το εργαστήριο θα εξαγάγει όλη την αξία που μπορεί να έχει αυτή η αποτυχία. Η πορεία προς τα εμπρός πρόκειται να μάθει από τα λάθη και να ενισχυθεί η απόφαση να βρεθούν οι απαντήσεις που η φύση κρύβει ακόμα από μας."

Lawrence Berkeley National Laboratory