Έκρηξη στο παρατηρητήριο ανίχνευσης νετρίνων

Από σελίδα του BBC 19 Νοεμβρίου 2001

ICRR (ίδρυμα για την έρευνα της κοσμικής ακτινοβολίας,του Πανεπιστημίου του Τόκιο

Ενας ελαττωματικός σωλήνας φωτοπολλαπλασιαστών
εξερράγη, δημιουργώντας έτσι μια αλυσίδα εκρήξεων

Το υπόγειο παρατηρητήριο Super- Kamiokande στην Ιαπωνία, ανιχνεύει τα πάρα πολύ μικρά σωματίδια νετρίνο που έρχονται από το διάστημα, με τη χρησιμοποίηση φωτοπολλαπλασιαστών σωλήνων για να συλλάβουν τις λάμψεις του φωτός που παράγονται όταν αυτά διέρχονται μέσω μιας τεράστιας δεξαμενής του νερού.

Στις 12 Νοεμβρίου όμως, ένας από τους σωλήνες των φωτοπολλαπλασιαστών εξερράγη προκαλώντας μια αλυσιδωτή αντίδραση που οδήγησε στους περισσότερους από τους υπόλοιπους 11.200 ανιχνευτές του φωτός  να ανατιναχθούν επίσης.

Οι επιστήμονες λένε ότι το ατύχημα θα είναι μια σημαντική οπισθοδρόμηση, δεδομένου ότι το Super- Kamiokande έχει παραγάγει θεαματικά αποτελέσματα, που βοηθούν να απαντηθούν οι υφιστάμενες παλαιές ερωτήσεις για τον κόσμο.

Το παρατηρητήριο Super- Kamiokande ήταν ο πρώτος-πρώτος ανιχνευτής που καθόρισε πως τα νετρίνα μπορούν να αλλάξουν σε διαφορετικούς τύπους. Αυτό όπως γνωρίζουμε ονομάζεται ταλάντωση του νετρίνο.

Ήταν επίσης ένας από τους πρώτους ανιχνευτές που βοήθησε να βρεθεί η μάζα των νετρίνων.

Ένας ανώτερος υπάλληλος του παρατηρητηρίου, είπε πως θα επανοικοδομήσουν τον ανιχνευτή, γιατί είναι απαραίτητος.

Η μεγάλη στοιχειώδης εργασία

Τεχνικά δεν είναι πολύ δύσκολο να επισκευαστεί ο ανιχνευτής αλλά βέβαια υπάρχουν χρονοβόρα σημαντικά προβλήματα.

Οι 50.000 τόνοι του εξόχως καθαρού ύδατος θα πρέπει να αντληθούν και να αφαιρεθούν τα συντρίμμια από τους σωλήνες. Κατόπιν χιλιάδες νέοι ανιχνευτές θα πρέπει να εγκατασταθούν και να εξεταστούν, και έπειτα να αντικατασταθεί το απεσταγμένο νερό.

Είναι μια στοιχειώδης εργασία που θα διαρκέσει τουλάχιστον ένα έτος. Οι τεχνικοί λένε ότι θα εκμεταλλευθούν την ευκαιρία αυτή, για να τροποποιηθεί ο ανιχνευτής, ειδικότερα για να μειώσουν τον αριθμό των φωτοπολλαπλασιαστών σωλήνων στο μισό.

Εξηγούν ότι αυτό δεν θα έχει επιπτώσεις στην απόδοση του ανιχνευτή και θα καταστήσει λιγότερο πιθανή μια άλλη ζημιά.

Το παρατηρητήριο επέτυχε έναν σημαντικό στόχο το 1998, όταν βρήκε τα στοιχεία ότι τα νετρίνα μπορούν να αλλάξουν από έναν τύπο σε άλλο, καθώς ταξίδευαν μέσω της Γης.

Πρόσφατα είχε δοθεί έμφαση να μελετηθεί αυτό το φαινόμενο με νετρίνα που παράγονται από ένα επιταχυντή στο εργαστήριο KEK, 250 χιλιόμετρα από το παρατηρητήριο Kamioka, και να ακτινοβοληθούν μέσω της γης προς αυτό (για αυτό ονομάζεται το πείραμα K2K, Kamioka Το Kamioka).

Ο στόχος θα είναι να επαναληφθεί αυτό το πείραμα όσο το συντομότερο δυνατόν, ενδεχομένως μέσα σε ένα έτος.

Τα νετρίνα που λείπουν θα μπορούσε να είναι στοιχείο μιάς νέας δύναμης
Μηνύματα των νετρίνων από τα πέρατα του κόσμου
Οι επιστήμονες βρίσκουν επιτέλους τα ηλιακά νετρίνα που αναζητούσαν.
Αγονη η θεωρία για τα 'άγονα' νετρίνα
Ξεκίνησε ο νέος ανιχνευτής νετρίνων
Νέα ανακάλυψη νετρίνου ρίχνει φως στη δομή της ύλης
Στα ίχνη  της χαμένης μάζας του σύμπαντος. Το πείραμα του Νέστωρα.
Super-Kamiokande Official Homepage