Το μοντέλο της Καθιερωμένης Θεωρίας πρέπει να το ξαναδούμε

Από την ιστοσελίδα του BBC, 25 Μαρτίου 2004

Φυσικοί σωματιδίων έχουν δει ένα σπάνιο συμβάν που μπορεί να τους αναγκάσει να ξανασκεφτούν την τρέχουσα θεωρία της υποατομικής ύλης.

Αφού παρατήρησαν τις διασπάσεις περισσοτέρων από επτά τρισεκατομμυρίων καονίων, είδαν τρία ιδιαίτερα γεγονότα ενώ ανέμεναν να δουν μόνο ένα.

Αυτή τη στιγμή οι φυσικοί στο Εθνικό Εργαστήριο Brookhaven στις ΗΠΑ δεν ξέρουν εάν αυτό είναι ένα ξαφνικό λάθος ή δείχνει την κατεύθυνση μιας βαθύτερης θεωρίας της ύλης.

Η έρευνα έχει υποβληθεί προς δημοσίευση στο περιοδικό Physical Review Letters.

Λάθος ή σημαντική ανακάλυψη

Στο πείραμα του Brookhaven οι επιστήμονες παρατηρούσαν στη διάσπαση ενός υποατομικού σωματιδίου, του Κ μεσονίου ή καονίου.

Το καόνιο μπορεί να διασπαστεί με διάφορους τρόπους. Με τον ένα διασπάται προς ένα φορτισμένο πιόνιο, ένα νετρίνο και ένα αντι-νετρίνο.

Οι φυσικοί θεωρούν αυτό το μοντέλο διάσπασης σαν ιδιαίτερα ενδιαφέρον, επειδή μπορεί να αποκαλύψει νέα φαινόμενα που δεν υπολογίζονται στο Καθιερωμένο Μοντέλο.

Μέχρι τώρα έχει κατασκευαστεί μια θεωρία γύρω από 16 σωματίδια, τα οποία φτιάχνουν όλη την ύλη. Αυτό είναι το Καθιερωμένο Μοντέλο των θεμελιωδών σωματιδίων καθώς και τις αλληλεπιδράσεις τους.

Το Καθιερωμένο Μοντέλο προβλέπει ότι αυτό το ιδιαίτερο γεγονός πρέπει να εμφανίζεται μόνο μια φορά σε κάθε 13 δισεκατομμύρια διασπάσεις.

Ζήτημα προς επίλυση

Το νέο αποτέλεσμα, όμως, προτείνει τώρα ότι αυτό το σπάνιο γεγονός θα μπορούσε να εμφανιστεί μόνο μια φορά σε κάθε 7 δισεκατομμύριο διασπάσεις - σχεδόν διπλάσιο ποσοστό από αυτό που προβλέφθηκε από το Καθιερωμένο Μοντέλο. Εντούτοις, το στοιχείο αυτό δεν είναι ακόμα αποφασιστικό.

"Είναι πολύ σημαντικό να βρεθεί τι αντιπροσωπεύουν αυτά τα πρώτα-πρώτα γεγονότα ένα στατιστικό λάθος ή μια σημαντική σημαντική ανακάλυψη", λέει ο Douglas Bryman, του Πανεπιστημίου της Βρετανικής Κολούμπια στον Καναδά.

"Αν κάναμε ξανά το πείραμα τότε θα επιλυόταν το ζήτημα και τότε θα βλέπαμε αν θα είχαμε μια εξαιρετικά σημαντική μεταβολή από την καθιερωμένη θεωρία", πρόσθεσε.

"Ένα τέτοιο αποτέλεσμα θα μπορούσε να αλλάξει βαθιά τη σημερινή εικόνα της φυσικής σωματιδίων, που αναφέρεται στα θεμελιώδη συστατικά του Κόσμου καθώς και των αλληλεπιδράσεών τους."

Το Καθιερωμένο Μοντέλο των Σωματιδίων

Οι τρεις οικογένειες της ύλης

Το Καθιερωμένο Μοντέλο ήταν ο θρίαμβος της σωματιδιακής φυσικής της δεκαετίας του 1970. Περικλείει όλα όσα γνωρίζουμε μέχρι τώρα και έχει από τότε προβλέψει με επιτυχία τι  θα συμβεί σε μια μεγάλη ποικιλία πειραμάτων. Σήμερα, το Καθιερωμένο Μοντέλο είναι μια βαθιά ριζωμένη θεωρία με εφαρμογές πάνω σε μια ευρεία περιοχή συνθηκών.

Το 'σωματίδιο του θεού' - μποζόνιο Higgs - μπορεί να το έχουμε δει