Το θαύμα της στέγης Kαλατράβα
|
H συναρμολόγησή της στο Oλυμπιακό Στάδιο, είναι έργο για ρεκόρ Γκίνες. "Ποτέ δεν έγινε κάτι τόσο πολύπλοκο και χωρίς ανάλογο προηγούμενο, τόσο σύντομα" λένε οι τεχνικοί, που ωστόσο έχουν και τις αγωνίες τους. Το δεύτερο υψηλότερο "κτίριο" της Αθήνας πρόκειται να μετακινηθεί σε λίγα εικοσιτετράωρα. Μπορεί κανείς να φανταστεί τον Πύργο Αθηνών, έναν ουρανοξύστη είκοσι πέντε ορόφων, συνολικού ύψους περίπου 80 μέτρων να... ρολάρει επάνω σε ράγες; Δύσκολα. Κι όμως. Το ύψος της στέγης που σε δύο μήνες θα κοσμεί το Ολυμπιακό Στάδιο της Αθήνας είναι ίδιο με τον υψηλότερο ουρανοξύστη της Αθήνας! Για την ολίσθηση έχει ήδη στηθεί ένα μικρό κέντρο επιχειρήσεων. Ο Ιταλός επικεφαλής έχει έρθει ειδικά γι' αυτόν τον σκοπό στην Αθήνα. Στην πρόσφατη μετακίνηση της στέγης του Ποδηλαδρομίου, ο επικεφαλής του συνεργείου για την ολίσθηση ήταν Ισπανός. Όλα θα ελέγχονται ηλεκτρονικά. Η στέγη είναι "καλωδιωμένη" με τέτοιο τρόπο, ώστε να ελέγχονται όλες οι δυνάμεις που ασκούνται κάθε στιγμή και στο μικρότερο έλασμα. Αν αναλογιστεί κανείς ότι το κάθε μισό της στέγης που στηρίζεται μόνο σε δύο πέδιλα έχει βάρος σχεδόν 9.000 τόνους και αποτελείται από τα δύο τόξα, χαλύβδινες δοκούς, 10 χιλιόμετρα μεταλλικά καλώδια, εναέριες γέφυρες, 2.500 μόνιμους και προσωρινούς προβολείς και τουλάχιστον 500 τόνους βίδες, τότε αντιλαμβάνεται το μέγεθος του εγχειρήματος. Στο κέντρο επιχειρήσεων θα βρίσκονται ελάχιστοι άνθρωποι. Λιγότεροι από πέντε. H ολίσθηση θα γίνει σε δύο φάσεις. Πρώτα θα μετακινηθεί το ένα μισό, το δυτικό κομμάτι του τόξου, και αφού διανύσει τα 71 μέτρα για να πάρει την τελική του θέση, τότε θα μετακινηθεί και το ανατολικό, μέχρι να ενωθούν πάνω από το Ολυμπιακό Στάδιο. Το "ΟΚ" για να αρχίσουν να κυλούν τα δύο πέδιλα του δυτικού κομματιού στα οποία στηρίζονται οι 9.000 τόνοι θα δοθεί προς το τέλος της ερχόμενης εβδομάδας. Στο ΟΑΚΑ όμως ήδη έχει αρχίσει η προεργασία, που είναι εξίσου σύνθετη. Η συναρμολόγηση της Στέγης Καλατράβα στο Ολυμπιακό Στάδιο είναι έργο για ρεκόρ Γκίνες. "Ποτέ ξανά δεν έγινε κάτι τόσο πολύπλοκο, και χωρίς ανάλογο προηγούμενο, τόσο σύντομα" επισημαίνει ο εκ των συνεργατών του Σαντιάγκο Καλατράβα στην Αθήνα, κ. Λεωνίδας Κίκηρας, αναφερόμενος συνολικά στη δημιουργία της στέγης. Τα μυστικά της στέγης Η στέγη θα έχει επάνω της 500 μόνιμους προβολείς φωτισμού και 2.000 προσωρινούς. Ο φωτισμός του γηπέδου κατά τη διάρκεια των Ολυμπιακών Αγώνων θα είναι 5.000 κιλοβάτ! Τόση ηλεκτρική ενέργεια καταναλώνει ένα αεροδρόμιο ή μια μικρή πόλη περίπου δύο χιλιάδων κατοίκων. Το 80% των κτιρίων της Αθήνας είναι κατασκευασμένα για να αντέχουν σεισμό με επιτάχυνση 4%g. H στέγη Καλατράβα είναι κατασκευασμένη για 24%! Αυτό σημαίνει θα είναι στη θέση της ακόμα κι αν γίνει σεισμός με μεγάλη επιτάχυνση πάνω από 7-8 Ρίχτερ. Μοντέλο της στέγης δοκιμάστηκε σε wind tunnel test που έγινε στο London University, του Οντάριο στον Καναδά. Αντέχει σε άνεμο ταχύτητας 120 χλμ την ώρα. Τα δύο τόξα αποτελούνται από χαλύβδινους κυλίνδρους, οι οποίοι ηλεκτροσυγκολλήθηκαν στα εργοστάσια κατασκευής τους. 1.800 χιλιόμετρα ηλεκτροσυγκολλήσεων έγιναν στον... αέρα, στο εργοτάξιο του ΟΑΚΑ. Για την κατασκευή χρησιμοποιήθηκαν 500 τόνοι βίδες κάθε μεγέθους. H στέγη θα έχει στα εξωτερικά και εσωτερικά άκρα, αλλά κι επάνω στην επιφάνεια του χαμηλότερου τόξου, εναέριες γέφυρες με κιγκλιδώματα (40 μέτρα από το έδαφος) όπου θα μετακινούνται άνθρωποι. Για την ανύψωση των κομματιών των τόξων χρησιμοποιήθηκαν συνολικά 15 γερανοί, οι οποίοι ήρθαν από το εξωτερικό. Δύο από αυτούς έχουν δυνατότητα 500 τόνων και τέσσερις, 450 τόνων! Η μεταφορά τους στην Ελλάδα ήταν από μόνη της ένα εγχείρημα. H κατασκευή είναι τέτοια ώστε το νερό της βροχής θα συλλέγεται στο κάθε μισό της στέγης και θα οδηγείται μόνο στις τέσσερις βάσεις δημιουργώντας έναν εντυπωσιακό καταρράκτη σε ειδικά διαμορφωμένο χώρο. Οι ειδικοί διαβεβαιώνουν πως δεν υπάρχει ενδεχόμενο να "συντονιστεί" η στέγη ακόμα κι αν περνάει αεροσκάφος πολύ χαμηλά. Η στέγη αντέχει +-30 βαθμούς Κελσίου σε σύγκριση με τη θερμοκρασία την περίοδο κατασκευής της. Αν το καλοκαίρι του 2003 η μέγιστη θερμοκρασία στο εργοτάξιο ήταν 39 βαθμοί, η στέγη αντέχει σε θερμοκρασία 79 βαθμών Κελσίου. Ο μεγαλύτερος πύργος έχει ύψος 90 μέτρων, και μέσα στους κύριους υπάρχουν εσωτερικοί ανελκυστήρες. Επάνω τους συναρμολογήθηκαν τα δύο τόξα: 550 τόνους ζυγίζει το ψηλότερο και 370 τόνους το χαμηλότερο. Καλώδια: (ειδικά συρματόσχοινα που ενώνουν τα τόξα και τις οριζόντιες
δοκούς) συνολικού μήκους 10.000 μ. Η κατασκευή της Πού θα συναρμολογηθεί η στέγη; Στην αρχή, όλοι σκέφτηκαν να τη φτιάξουν επάνω από το Ολυμπιακό Στάδιο. Ούτε ολίσθηση ούτε άγχος. Μετά όμως διαπίστωσαν ότι αυτό δεν είναι και τόσο απλό... Το κάθε μισό της στέγης συναρμολογήθηκε επάνω σε βοηθητικούς πύργους. Κάθε κύριος πύργος θεμελιώθηκε σε βάθος... 27 μέτρων. Η θεμελίωση των πύργων αποτελείται από χοντρούς σιδερένιους φρεατοπασσάλους οι οποίοι έδεσαν μεταξύ τους με σκυρόδεμα. Για να καταλήξουν, ως προς τη μέθοδο, χρειάστηκε να κάνουν...2.200 διαφορετικά κατασκευαστικά σχέδια μόνο για τον τρόπο ανέγερσης των υλικών! Οι κύλινδροι από χάλυβα με διαμέτρους 3 μέτρων και 3,60 ο καθένας, συγκολλήθηκαν στον αέρα. Η επιχείρηση ηλεκτροσυγκόλλησης ήταν από τις δυσκολότερες φάσεις της κατασκευής, για την οποία εργάστηκαν περίπου 100 ειδικοί τεχνικοί, Ιταλοί και Έλληνες. Οι τεχνικοί δούλευαν μέσα σε ειδικά κουβούκλια, τα οποία ανύψωναν γερανοί. Ορισμένοι δούλευαν μέσα στα κουβούκλια τα οποία περιέκλειαν τα δύο τμήματα του τόξου που επρόκειτο να ηλε-κτροσυγκολληθεί, ενώ άλλοι, πατώντας στα ειδικά εξωτερικά σκαλοπάτια των κουβουκλίων, έκαναν την ίδια δουλειά εξωτερικά. Κάθε κύλινδρος έχει πάχος 75 έως 100 χιλιοστών! Οι δοκοί Οι οριζόντιες δοκοί επάνω σης οποίες θα τοποθετηθούν τα πολυκαρβονικά φύλλα, οι προβολείς, τα ηχεία και οι τηλεοπτικές κάμερες συναρμολογήθηκαν κατά ομάδες στο έδαφος. Το μήκος τους είναι από 33 έως 54,80 μέτρα. Συναρμολογούνται από το κέντρο του κάθε μισού προς τα άκρα. Οι δοκοί ενώνονται μεταξύ τους, ηλεκτροσυγκολλούνται στο χαμηλότερο τόξο και ενώνονται με το ψηλότερο τόξο με μεταλλικά καλώδια, παρόμοια με αυτά που συγκρατούν μεγάλες γέφυρες. Για το έργο αυτό εργάζονται πάνω από 1.000 άτομα. Το έργο κατασκευάζει ελληνική κοινοπραξία με υπεργολάβο ιταλική εταιρεία. Όλοι λένε ότι έχουν χάσει τον ύπνο τους. «Αυτ είναι έργο για μία φορά, Η θα κερδίσουμε ή θα χάσουμε» λέει χαρακτηριστικά ο κ. Λουίτζι Τσιμολάι. «Εμείς υποσχόμαστε κερδίσουμε». Η στέγη μπορεί άνετα να συγκριθεί με την κατασκευή του Πύργου του ’ τον 19ο αιώνα στο Παρίσι. Τα τέσσερα μεγαλύτερα προβλήματα 1. Ασφυκτικές προθεσμίες: 2. Η γεωμετρική ακρίβεια στην κατασκευή των χιλιάδων επιμέρους στοιχείων που αποτελούν τη στέγη 3. Οι ηλεκτροσυγκολλήσεις 4.0 υπολογισμός της «προκαμπύλωσης» των τόξων. |