Οι εγκυμονούσες γυναίκες κινδυνεύουν στα αεροπορικά ταξίδια

Από το ABC News, 10 Ιουνίου 2004

Σύμφωνα με αυστραλούς και αμερικανούς επιστήμονες οι εγκυμονούσες γυναίκες καθώς και οι άνθρωποι που πετούν συχνά σε πτήσεις μεγάλων αποστάσεων μπορούν να διατρέξουν κίνδυνο από τις χαμηλές δόσεις της ηλιακής ακτινοβολίας.

Εκτός από αυτή υπάρχει και η κοσμική ακτινοβολία, ένα κατάλοιπο από τη Μεγάλη Έκρηξη, στην οποία οι άνθρωποι εκτίθενται όταν ταξιδεύουν σε μεγάλα ύψη.

Ο Ian Getley, που κάνει το διδακτορικό του στο Πανεπιστήμιο του Σύδνευ και συγχρόνως πιλότος της Qantas, λέει ότι λίγα πράγματα είναι γνωστά για τις μακροπρόθεσμες επιπτώσεις πάνω στην υγεία των πληρωμάτων των αεροπλάνων, από την ηλιακή ακτινοβολία χαμηλής δόσης.

Ενώ μέχρι τώρα ήταν πιο γνωστό το πρόβλημα από την έκθεση σε σύντομες, υψηλές δόσεις ακτινοβολίας, όπως είναι οι εκρήξεις στον ήλιο - γνωστές  ως Στεμματικές Εκτινάξεις Μάζαςς (CME).

Αυτό είναι το θέμα της έρευνας του που δημοσιεύεται σε ένα πρόσφατο τεύχος του περιοδικού Space Weather.

Κάθε 11 χρόνια περίπου, υπάρχει μια αυξανόμενη δραστηριότητα των ηλιακών κηλίδων, οι ψυχρές, σκοτεινές περιοχές που συνδέονται με τη μαγνητική δραστηριότητα στον ήλιο. Αυτή προκαλεί εκλάμψεις φορτισμένων σωματιδίων και ακτινοβολίας, η γνωστή CME. Η ακτινοβολία από αυτά τα γεγονότα μπορεί να έχει επιπτώσεις στα κινητά τηλέφωνα, τα ηλεκτρικά δίκτυα και τη δορυφορική ναυσιπλοΐα.

"Ενώ ξέρουμε τα αποτελέσματα από τη σύντομη έκθεση στην ακτινοβολία υψηλής δόσης, δεν ξέρουμε τα αποτελέσματα της μακροπρόθεσμης έκθεσης στις χαμηλές δόσεις της ακτινοβολίας", αναφέρει ο Getley.

Ο Getley μέτρησε την ακτινοβολία μέσα στα αεροπλάνα που οδηγούσε τους προηγούμενους 18 μήνες, συμπεριλαμβανομένης και της πτήσης κατά τη διάρκεια μιας ισχυρής ηλιακής θύελλας τον Οκτώβριο του 2003.

Παρά την αύξηση κατά 37% στα επίπεδα της ηλιακής ακτινοβολίας κατά τη διάρκεια της θύελλας, λέει ότι τα επίπεδα αυτά ήταν ακόμα πιο κάτω από τα συνιστώμενα επίπεδα για τους επιβάτες και το πλήρωμα, συμπεριλαμβανομένων και των εγκύων γυναικών.

Οι επιβάτες και το πλήρωμα εκτέθηκαν ακριβώς σε 12 microsieverts της ακτινοβολίας, ένα μέτρο της ενεργητικής δόσης της ακτινοβολίας που λαμβάνει ένα πρόσωπο. Και ήταν αρκετά κάτω από το συνιστώμενα όρια ασφάλειας 6 millisieverts για τους ανθρώπους  ενώ το κατώτερο όριο 1 millisievert ισχύει για το σύνολο των 40 εβδομάδων εγκυμοσύνης, εξηγεί ο Getley.

Αλλά όμως αναφέρει ότι οι έγκυες γυναίκες πρέπει να σκέφτονται για το πόσο χρόνο πετούν.

"Οποιαδήποτε δόση είναι ενδεχομένως βλαπτική", είπε. Αλλά πρόσθεσε ότι οι ερευνητές δεν ξέρουν πόση ακτινοβολία θα προκαλούσε προβλήματα στην ανάπτυξη των εμβρύων.

Συμβουλές για αυτούς που πετούν

Το Αμερικανικό Κολλέγιο Μαιευτήρων συμβούλεψε στη καινούργια έκδοση του περιοδικού του Μαιευτική & Γυναικολογία ότι τα περιστασιακά ταξίδια για τις εγκύους έχει μικρό κίνδυνο.

Αλλά προειδοποίησε ότι αν υπάρχει κάποια εγκυμονούσα στο πλήρωμα ή πετάει συχνά θα μπορούσε να εκτεθεί σε ακτινοβολία πάνω από το συνιστώμενο όριο κατά τη διάρκεια των ηλιακών μαγνητικών καταιγίδων.

Οι ευρωπαϊκές αερογραμμές χρησιμοποίησαν λογισμικό για να προβλέψουν την έκθεση σε χαμηλές δόσεις της ακτινοβολίας στους ανθρώπους, λέει ο Getley.

Αλλά το λογισμικό αυτό δεν έλαβε υπ' όψιν του την αυξανόμενη ακτινοβολία λόγω της CME, εξήγησε.

Αν και στη μαγνητική καταιγίδα που έγινε πέρυσι κανένας δεν κινδύνευσε, ο Getley είπε ότι έχουν γίνει ακόμα μεγαλύτερες γεωμαγνητικές καταιγίδες.

"Η σημαντικότερη δραστηριότητα των ηλιακών εκλάμψεων έγινε το 1956. Τότε, είχαμε μια αύξηση 4500% στην ακτινοβολία υποβάθρου σε ύψος των 30.000 ποδιών", συμπλήρωσε.

Με την ακτινοβολία εκείνη, οι άνθρωποι σε μια δεκάωρη πτήση θα λάμβαναν μια δόση ισοδύναμη με αυτήν που παίρνει κάποιος με πτήσεις ενός έτους, είπε.

Σε μια άλλη έρευνα αμερικανικής αεροπορικής εταιρείας θα εξεταστεί μια νέα τεχνολογία με σκοπό να ανιχνεύσει το αποτέλεσμα των καταιγίδων.

Home