Η φυσική πρέπει να γίνει πιο ελκυστική για τους σπουδαστές

Πηγή: Physics World, Φεβρουάριος 2005

Οπωσδήποτε δεν θα έχει διαφύγει της προσοχής σας ότι διανύουμε το έτος που είναι διεθνώς αφιερωμένο στη φυσική. Μπορούμε να θεωρήσουμε το έτος αυτό σαν ένα πείραμα: είναι δυνατόν να κάνουμε τη φυσική πιο δημοφιλή με κριτήριο τον αριθμό των σπουδαστών που επιλέγουν τη φυσική στα σχολεία και τα πανεπιστήμια;

Θα ήταν καλό αν μπορούσαμε επίσης να φέρουμε τη φυσική πιο κοντά προς το ευρύ κοινό, αλλά μέσα στο κλίμα που επικρατεί σήμερα, χρειάζεται πρώτα να συγκεντρώσουμε την προσπάθειά μας στην αύξηση του αριθμού των σπουδαστών.

Οι καλοί δάσκαλοι της φυσικής στα σχολεία, είναι αναντίρρητο ότι είναι απαραίτητοι, αν θέλουμε να μείνει η φυσική σε υγιή κατάσταση. Οι άνθρωποι ενδιαφέρονται για τη φυσική για διάφορους λόγους: από τους γονείς τους, από τη λογοτεχνία και την τέχνη επιστημονικής φαντασίας γενικότερα, από κάτι που διάβασαν ή είδαν στην τηλεόραση κ.λ.π., αλλά ποιος μπορεί να πάει με αξιώσεις σε εξετάσεις φυσικής αν δεν έχει ένα καλό δάσκαλο; Είναι λυπηρό αλλά πολλές χώρες έχουν μπει σε ένα φαύλο κύκλο όσον αφορά τους δασκάλους φυσικής. Λιγότεροι σπουδαστές φυσικής οδηγούν σε λιγότερους δασκάλους φυσικής κ.ο.κ. Τα διάφορα εκπαιδευτικά συστήματα στις διάφορες χώρες έχουν αντιληφθεί ότι δεν υπάρχει μια απλή λύση σ' αυτές τις ελλείψεις, κι έτσι οι διάφορες ενώσεις φυσικών σε εθνικά επίπεδα χρειάζεται να δουλέψουν σε συνεργασία με τις επαγγελματικές οργανώσεις των δασκάλων και με τις κυβερνήσεις για να επιλύσουν το πρόβλημα.

Θα πρέπει επίσης να αναγνωρίσουμε ότι υπάρχει μια διαφορετικότητα στα άτομα που θέλουν να σπουδάσουν τη φυσική στα πανεπιστήμια. Πρόκειται για κάτι παραπάνω από έμφυτη περιέργεια ή από μαθηματική ικανότητα, είναι μια μορφή ιδεαλισμού ή ανεξαρτησίας που τους οδηγεί σε ένα μονοπάτι το οποίο είναι αφενός δύσκολο, αφ' ετέρου δεν τους εγγυάται μια δεδομένη καριέρα. Η κοινότητα των φυσικών πρέπει να μην αποτρέψει αυτούς τους σπουδαστές από το να σπουδάσουν τη φυσική στο πανεπιστήμιο. Πρέπει επίσης να κάνει περισσότερα για να μεταφέρει αυτό το μίγμα της περιέργειας και της ανεξαρτησίας σε κορίτσια και διάφορες μειονότητες οι οποίες σήμερα δεν εκπροσωπούνται με ικανό αριθμό στην κοινότητα των φυσικών.

Όπως αναφέρθηκε ήδη, οι καλοί δάσκαλοι είναι κάτι θεμελιώδες. Το ίδιο θεμελιώδη είναι και τα ελκυστικά και προσιτά αναλυτικά προγράμματα για τα σχολεία. Υπάρχουν άφθονα σύγχρονα θέματα για να χρησιμοποιηθούν διεγείρουν το ενδιαφέρον των νέων, όπως είναι η σύγχρονη φυσική, η αστρονομία, οι διαστημικές αποστολές όπως το Huygens, οι ηλεκτρονικές συσκευές σαν τα iPod, τα DVD κ.λ.π. Είναι επίσης δυνατόν να περιλάβουμε στη διδασκαλία μας αυτά τα τελευταία επιτεύγματα χωρίς να θυσιάσουμε τις βασικές έννοιες της φυσικής. Χρειαζόμαστε επίσης καλύτερες συμβουλές για τη σταδιοδρομία των νέων μας: Πολλοί σπουδαστές και γονείς έχουν ελλιπή ή δεν έχουν καθόλου ιδέα για τις δυνατότητες σταδιοδρομίας στην εκπαίδευση, την έρευνα, τις επιχειρήσεις, τη βιομηχανία, τους δημόσιους οργανισμούς και οπουδήποτε αλλού ανοίγονται ευκαιρίες για τους απόφοιτους φυσικής.

Οι επαγγελματίες φυσικοί πρέπει επίσης να ανασκευάσουν το υλικό που παρουσιάζουν όταν μιλάνε σε νέους ανθρώπους: Ενώ ήταν θετικό που είδαμε τόσους πολλούς νέους ανθρώπους κατά την επίσημη έναρξη του έτους φυσικής στο Παρίσι τον Ιανουάριο, πολλές από τις ομιλίες ήταν πολύ δύσκολες για το νεανικό ακροατήριο που ήταν η πλειοψηφία. Τελικά, όλες αυτές οι προσπάθειες πρέπει να συνεχιστούν και μετά το 2005. Θα περάσουν πολλά χρόνια πριν μάθουμε αν το έτος φυσικής του 2005 ήταν ένα επιτυχημένο πείραμα. Πολλά από τα μαζικά μέσα ενημέρωσης έχουν στρέψει τους προβολείς τους στην κάλυψη της φυσικής και των θεμάτων γύρω από τον Einstein φέτος, αλλά το αποφασιστικό τεστ θα είναι ο αριθμός των νέων σπουδαστών φυσικής στα σχολεία και στα πανεπιστήμια κατά τα επόμενα χρόνια.

Ιστοσελίδες για το Έτος της Φυσικής και τον Albert Einstein