Έτοιμο για την εκτόξευση είναι το DiscoveryΠηγή: Δίκτυο, 13 Ιουλίου 2005 |
Έτοιμο είναι το διαστημικό λεωφορείο Discovery να εκτοξευθεί, την Τετάρτη 13 Ιουλίου και στις 22:51 ώρα Ελλάδος, από το Διαστημικό Κέντρο Κένεντι, με προορισμό τον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό (ΙSS), ενώ την τελευταία στιγμή ένα πρόβλημα που προέκυψε λύθηκε. Aν όλα πάνε σύμφωνα με το πρόγραμμα το Discovery θα επιστρέψει στη Γη έπειτα από 12 μέρες, στις 25 Ιουλίου. Η σημερινή εκτόξευση θεωρείται ιστορική αφού πρόκειται για την πρώτη αποστολή που θα πραγματοποιήσει η NASA μετά την καταστροφή του Columbia, πριν από περίπου δυόμισι χρόνια. Η εκτόξευση του Discovery έχει ιδιαίτερη σημασία για την αποκατάσταση της εμπιστοσύνης στο πρόγραμμα των διαστημικών λεωφορείων της. Επιπλέον, η επιτυχής έκβασή της θα δώσει το σύνθημα για την επιστροφή του ανθρώπου στο φεγγάρι. Η πρόσφατη ζημιά είχε να κάνει με το θερμικό προστατευτικό περίβλημα, βάρους μικρότερου του ενός κιλού, το οποίο έπεσε σε δύο από τα προστατευτικά πλακίδια της ατράκτου, ενώ το Discovery βρισκόταν στην εξέδρα εκτόξευσης του Ακρωτηρίου Canaveral της Φλόριδα. Όμως η ζημιά αποκαταστάθηκε εγκαίρως από τεχνικούς της NASA. Το θέμα επιλύθηκε. Η εκτόξευση θα γίνει, δήλωσε χαρακτηριστικά ο εκπρόσωπος της NASA. Η ζημιά που προκλήθηκε έφερε στο μυαλό των τεχνικών την καταστροφή του Columbia, η οποία οφειλόταν στον ίδιο ακριβώς λόγο. Στο δυστύχημα εκείνο, ένα κομμάτι αφρώδους μονωτικού υλικού, βάρους περίπου 760 γραμμαρίων, είχε αποκολληθεί και είχε χτυπήσει το αριστερό φτερό του Columbia, με αποτέλεσμα να ανοίξει τρύπα στο θερμικό προστατευτικό περίβλημα και να μπουν στο σκάφος θερμά αέρια κατά την επανείσοδό του, με αποτέλεσμα το διαστημικό λεωφορείο να καταστραφεί και να χάσουν τη ζωή τους οι επτά αστροναύτες που επέβαιναν σε αυτό. Πάντως, σύμφωνα με τους μετεωρολόγους της NASA, η πιθανότητα κάποιου καιρικού φαινομένου να εμποδίσει την εκτόξευση του Discovery ανέρχεται στο 40%. Εάν παρόλα αυτά η εκτόξευση αναβληθεί, μπορεί να επιχειρηθεί άλλες δύο φορές. Σημειώνεται, πως το 'χρονικό παράθυρο' για την εκτόξευση του Discovery διαρκεί μέχρι τις 31 Ιουλίου, στην περίπτωση που υπάρξει νέα αναβολή, καθώς, η εκτόξευση προγραμματιζόταν αρχικά για το διάστημα 15 Μαΐου έως 3 Ιουνίου. Το 7μελές πλήρωμα θα αναχωρήσουν στις 23:15 ώρα Ελλάδας από την Φλόριντα, με προορισμό τον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό (ISS), μεταφέροντας προμήθειες που έχουν καθυστερήσει να παραδοθούν. Η NASA φαίνεται ότι έχει προετοιμαστεί για τα καλά, αφού, για πρώτη φορά, το σκάφος Atlantis θα βρίσκεται σε ετοιμότητα, αν χρειαστεί επιχείρηση διάσωσης. Ωστόσο, η αμερικανική διαστημική υπηρεσία απέτυχε να υλοποιήσει δύο από τις συνολικά 14 συστάσεις που της έγιναν από την αρμόδια επιτροπή για το δυστύχημα του Columbia. Οκτώ κινήσεις Έξι ώρες πριν την εκτόξευση θα ξεκινήσει η φόρτωση του διαστημικού
σκάφους με 1,9 εκατ. λίτρα ψυχρού υγρού υδρογόνου και υγρού οξυγόνου στην
εξωτερική δεξαμενή καυσίμων. Δύο χρόνια μετά την καταστροφή του Columbia, οι τεχνικοί της NASA εκτίμησαν ότι οι αλλαγές που πρότειναν μπορούσαν να αυξήσουν την ασφάλεια του σκάφους. Από την πρώτη κιόλας πτήση, το 1981, είχε φανεί το πρόβλημα των θραυσμάτων πάγου, μονωτικού υλικού ή πλακιδίων που χτυπούσαν με ταχύτητα το διαστημικό λεωφορείο, αλλά δεν είχε συμβεί κάποιο σοβαρό ατύχημα μέχρι την καταστροφή του Challenger τον Ιανουάριο του 1986. Τότε, την ημέρα της εκτόξευσης, η θερμοκρασία στο έδαφος ήταν χαμηλότερη του μηδενός. Λόγω του παγετού καταστράφηκαν οι πλαστικοί δακτύλιοι που συγκρατούσαν τους συνδέσμους των πυραύλων στην εξωτερική δεξαμενή. Κατά τη διάρκεια της απογείωσης μεγάλες μάζες θερμού αέρα ξέφυγαν από το σπασμένο δακτύλιο. Τα αέρια αυτά τρύπησαν την εξωτερική δεξαμενή, με αποτέλεσμα την ανάφλεξη του υγρού υδρογόνου και την καταστροφή του Challenger. Μετά το ατύχημα η NASA ξανασχεδίασε τους συνδέσμους των εξωτερικών πυραύλων, καθόρισε νέους κανόνες για την εκτόξευση σε χαμηλές θερμοκρασίες, ενώ, τέλος, κατασκεύασε ένα σύστημα διαφυγής αστροναυτών κατά ην εκτόξευση. Η προσοχή μετά το το ατύχημα του Columbia Όπως ανακοίνωσε πρόσφατα η Επιτροπή Διερεύνησης για το Columbia,
η NASA απέτυχε σε δύο σημεία. Δύο χρόνια μετά την καταστροφή του Columbia, οι τεχνικοί της NASA εκτίμησαν ότι οι αλλαγές που πρότειναν μπορούσαν να αυξήσουν την ασφάλεια του σκάφους. Από την πρώτη κιόλας πτήση, το 1981, είχε φανεί το πρόβλημα των θραυσμάτων πάγου, μονωτικού υλικού ή πλακιδίων που χτυπούσαν με ταχύτητα το διαστημικό λεωφορείο, αλλά δεν είχε συμβεί κάποιο σοβαρό ατύχημα μέχρι την καταστροφή του Challenger τον Ιανουάριο του 1986. Τότε, την ημέρα της εκτόξευσης, η θερμοκρασία στο έδαφος ήταν χαμηλότερη του μηδενός. Λόγω του παγετού καταστράφηκαν οι πλαστικοί δακτύλιοι που συγκρατούσαν τους συνδέσμους των πυραύλων στην εξωτερική δεξαμενή. Κατά τη διάρκεια της απογείωσης μεγάλες μάζες θερμού αέρα ξέφυγαν από το σπασμένο δακτύλιο. Τα αέρια αυτά τρύπησαν την εξωτερική δεξαμενή, με αποτέλεσμα την ανάφλεξη του υγρού υδρογόνου και την καταστροφή του Challenger. Μετά το ατύχημα η NASA ξανασχεδίασε τους συνδέσμους των εξωτερικών πυραύλων, καθόρισε νέους κανόνες για την εκτόξευση σε χαμηλές θερμοκρασίες, ενώ, τέλος, κατασκεύασε ένα σύστημα διαφυγής αστροναυτών κατά ην εκτόξευση. Μετά και το ατύχημα του Columbia για να επαναφέρει το διαστημικό λεωφορείο σε κατάσταση πτητικής λειτουργίας, η NASA έδωσε ιδιαίτερη προσοχή:
Η κεντρική δεξαμενή περιέχει δεξαμενές με υγρό υδρογόνο και υγρό οξυγόνο ως καύσιμα. Λόγω της χαμηλής θερμοκρασίας που υπάρχει στα ανώτατα όρια της ατμόσφαιρας, σχηματίζεται πάγος στο περίβλημα της εξωτερικής δεξαμενής που παγώνει, εκτός των άλλων, και τους αγωγούς καυσίμων. Κομμάτια πάγου μπορεί να χτυπήσουν με μεγάλη ταχύτητα την εξωτερική δεξαμενή ή και να προκαλέσουν ζημιές στο μονωτικό περίβλημα της. Για το λόγο αυτό ο επανασχεδιασμός εστιάστηκε στα σημεία υψηλού κινδύνου της εξωτερικής δεξαμενής.
Παράλληλα, τροποποιήθηκαν οι συνδετήρες των πυραύλων στερεού καυσίμου, ώστε κατά την αποκόλληση τους από την εξωτερική δεξαμενή να μη δημιουργηθούν μεταλλικά θραύσματα που θα μπορούσαν να προκαλέσουν ανεπανόρθωτη ζημιά. Συστήματα οπτικού ελέγχου Για την ανίχνευση θραυσμάτων και πιθανών ζημιών στο διαστημόπλοιο, η NASA πρότεινε μια σειρά από μέτρα:
Πηγή: Discovery & Science |