Ο μηχανισμός της εξέλιξης το κορυφαίο επιστημονικό επίτευγμα του 2005 κατά το περιοδικό Science

Πηγή:BBC, 23 Δεκεμβρίου 2005

Science magazine, 23 December 2005Δύο ημέρες μετά από την απόφαση ενός αμερικανού δικαστή να υπερασπιστεί την δαρβίνεια εξέλιξη  και να απαγορεύσει τη διδασκαλία του ευφυούς σχεδιασμού σε ένα δημόσιο σχολείο της Πενσυλβανίας, το περιοδικό Science την Πέμπτη πιστοποίησε την εξέλιξη σαν τη πιο σημαντική ανακάλυψη του 2005.

"Η εξέλιξη δεν είναι μόνο κάτι που οι επιστήμονες μελετούν σαν μια εσωτερική επιχείρηση",  γράφει ο Colin Norman στο Science.

Στην πρώτη θέση ήρθε μια εκτεταμένη έρευνα - Evolution in Action - που δημοσιεύθηκε αυτή τη χρονιά, για τη διαλεύκανση μηχανισμών μέσω των οποίων εξελίσσεται η ζωή στη Γη, ακολούθησε μια άλλη μελέτη που έδειξε ότι μόνο 4% είναι η μόνη διαφορά μεταξύ του DNA των ανθρώπων και του χιμπατζή, και οι βάσεις νουκλεοτιδίων μόνο κατά 1%. Οι εργασίες αυτές στήριξαν τις εργασίες ορόσημο του Charles Darwin το 1859 για την "προέλευση των ειδών" και την ιδέα της φυσικής επιλογής. Αυτό έγραψαν οι συντάκτες του περιοδικού.

Συγκεκριμένα όπως έδειξαν οι βιολόγοι η μέση πρωτεΐνη διαφέρει λιγότερο από δύο αμινοξέα. Αλλά η έκπληξη ήταν ότι τα μεγάλα κομμάτια-σκουπίδια του DNA, που δεν έχουν κάποια φανερή χρησιμότητα είναι είτε παρεμβαλλόμενα ή σβησμένα στον χιμπατζή αν συγκριθούν με του ανθρώπου.

Και οι ειδικοί ελπίζουν τώρα ότι θα ρίξουν πλήρες φως στον εξελικτικό μηχανισμό που μας διαφοροποίησε πριν από μερικά εκατομμύρια χρόνια.

Μάλιστα όπως αναφέρει το κύριο άρθρο του «Science, "H ειρωνεία είναι ότι μέσα στο 2005 ένα τμήμα της αμερικανικής κοινωνίας έδωσε μάχη για να εξαλείψει τη διδασκαλία και τα βασικά πορίσματα της Eξελικτικής Θεωρίας".

Ανάμεσα σε αυτό τον χείμαρρο των αποτελεσμάτων, το 2005 ξεχωρίζει ως ένα έτος έμβλημα, για την αποκάλυψη του πώς προχωρά πραγματικά η εξέλιξη φυσικά με περιπλοκές", συνέχισε το περιοδικό. "Για ειρωνεία, επίσης αυτό το έτος, μερικά τμήματα της αμερικανικής κοινωνίας πάλεψαν για να εξαφανίσουν τη διδασκαλία ακόμη και βασικών γεγονότων της εξέλιξης".

Η ακολουθία του DNA προήλθε από αυτό τον χιμπατζή, που ονομάστηκε Clin

Το περιοδικό αναγνώρισε ότι ήταν μια αναφορά στην άνοδο της θεωρίας του Ευφυούς Σχεδιασμού, το οποίο υποστηρίζει ότι μερικές πτυχές της φύσης είναι τόσο σύνθετες που πρέπει να οφείλεται στην εργασία ενός απροσδιόριστου δημιουργού, κι όχι το αποτέλεσμα της τυχαίας φυσικής επιλογής, όπως υποστήριξε ο Δαρβίνος

Οι αντίπαλοι, συμπεριλαμβανομένων πολλών επιστημόνων, υποστηρίζουν ότι η θεωρία αυτή είναι μια μεταμφιεσμένη έκδοση του δημιουργισμού - μια πεποίθηση ότι ο Κόσμος δημιουργήθηκε από το Θεό όπως περιγράφεται στο βιβλίο της γένεσης - που το ανώτατο δικαστήριο των ΗΠΑ έχει διατάξει ότι δεν μπορεί να διδαχθεί στα δημόσια σχολεία.

"Νομίζω ότι ξυπνά την οργή των επιστημόνων ο ευφυής σχεδιασμός", είπε ο διευθυντής του περιοδικού.

Η θεωρία του ευφυούς σχεδίου απαγορεύτηκε από έναν ομοσπονδιακό δικαστή στην Πενσυλβανία την Τρίτη να διδάσκεται ως εναλλακτική λύση της εξέλιξης στα σχολεία της περιοχής του Ντόβερ.

Οι 10 εργασίες είναι

• Ο νικητής είναι η Εξέλιξη σε δράση. Αλληλουχία του γονιδιώματος του χιμπαντζή και σύγκριση του με το ανθρώπινο γονιδίωμα. Στις ελάχιστες γενετικές διαφορές μεταξύ των δύο ειδών βρίσκονται τα σχέδια για το τι μας κάνει ανθρώπινους, γράφουν οι κριτές. Επίσης, η αναδημιουργία του ιού που προκάλεσε τη φονική γρίπη του 1918 και τέλος έρευνες που δείχνουν πώς ένα ευρωπαϊκό πουλί (ο σταφιδοτσιροβάκος) διαχωρίζεται σταδιακά σε δύο ανεξάρτητα είδη με διαφορετικές διαδρομές αποδήμησης.

• Πλανητική εξερεύνηση. Τον Ιανουάριο ο βολιστήρας Huygens προσεδαφίστηκε στο μυστηριώδη δορυφόρο του Κρόνου Τιτάνα, ενώ άλλες αποστολές εντός του 2005 έφεραν φως σε θέματα που αφορούν τον Άρη, την Αφροδίτη, τον Ερμή, έναν κομήτη και έναν αστεροειδή.

• Για τον τρόπο που ανθίζουν τα φυτά. Βιολόγοι αναγνώρισαν μερικά μόρια-κλειδιά που ελέγχουν την άνθηση και τα υπέροχα χρώματα της άνοιξης.

• Αστέρες νετρονίων. Δορυφόροι και επίγεια τηλεσκόπια έριξαν φως στη βίαιη συμπεριφορά των άστρων νετρονίων, αντικειμένων στο μέγεθος μιας πόλης αλλά εξαιρετικά μεγάλης πυκνότητας.

• Λαθεμένη λειτουργία εγκεφάλου. Ερευνητές κατάλαβαν καλύτερα για τους μηχανισμούς ασθενειών, όπως η σχιζοφρένεια, δυσλεξία και σύνδρομο του Tourrete. Έτσι βρήκαν γονίδια που επηρεάζουν την εξέλιξη του εγκεφάλου παίζουν ρόλο σε αυτές τις ασθένειες.

• Περίπλοκη Γη. Διαφορές στη σύσταση βράχων από τη Γη και το εξωτερικό διάστημα αναγκάζουν τους επιστήμονες να μάθουν περισσότερα για το πως σχηματίστηκαν οι εξωτερικοί πλανήτες.

• Πορτραίτο πρωτεΐνης. Επιστήμονες κατάφεραν να αποκαλύψουν την τρισδιάστατη δομή ενός καναλιού ιόντων καλίου το οποίο παίζει ρόλο κλειδί στη λειτουργία των νεύρων και των μυών.

• Αλλαγή του κλίματος. Περισσότερες απτές αποδείξεις που δείχνουν τις ανθρώπινες επιδράσεις στο κλίμα αυξάνοντας την παγκόσμια θερμοκρασία

• Βιολογικά μηχανικά συστήματα. Μοριακοί βιολόγοι προσβλέπουν στη Μηχανική με στόχο την κατανόηση των πολύπλοκων βιολογικών συστημάτων

• Καλώς ήρθες ITER στη Γαλία. Μετά από 18 μήνες συζητήσεων και διαφωνιών αποφασίστηκε ότι η Γαλλία (Cadarache) θα είναι η έδρα του Διεθνούς Πειραματικού Θερμοπυρηνικού Αντιδραστήρα (ITER), της πρώτης μονάδας που θα παράγει ενέργεια με πυρηνική σύντηξη, όπως ο ήλιος.

Ενδιαφέρουσες ιστοσελίδες για τα ανωτέρω θέματα της Βιολογίας, της Εξέλιξης, της χαρτογράφησης του ανθρώπινου γονιδιώματος κλπ.

Understanding Evolution