Διακήρυξη ελλήνων επιστημόνων σχετικά με τη διδασκαλία της εξέλιξης

Πηγή: ΒΗΜΑ, 20 Αυγούστου 2006

Ένα ψήφισμα για τη διδασκαλία της εξέλιξης στο σχολείο υπογράφουν περισσότεροι από 50 πανεπιστημιακοί, μεταξύ των οποίων ο πρόεδρος του Βιολογικού Τμήματος του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου (ΑΠΘ) κ. Ζαχ. Σκούρας, ο ομότιμος καθηγητής Βιοχημείας στο ΑΠΘ κ. I. Γεωργάτσος, ο ομότιμος καθηγητής Βιολογικής Χημείας κ. Ορ. Τσόλας, η ομότιμη καθηγήτρια Βιολογίας κυρία Λυγερή Κουρουνάκη-Χατζηπέτρου, η καθηγήτρια στο Πανεπιστήμιο Πατρών κυρία Αγλαΐα Αθανασιάδου, ο καθηγητής του ΑΠΘ κ. M. Αρσενάκης, η καθηγήτρια του ΑΠΘ κυρία Δέσποινα Βώκου, ο καθηγητής του Πανεπιστημίου Πατρών κ. Δ. Δραϊνάς, ο καθηγητής του Πανεπιστημίου Κρήτης κ. Ελ. Ζούρος, η καθηγήτρια του ΑΠΘ κυρία Αντιγόνη Λάζου, ο καθηγητής του Πανεπιστημίου Κρήτης κ. N. Μοσχονάς, ο καθηγητής στο ίδιο πανεπιστήμιο κ. N. Πανόπουλος, η καθηγήτρια του Πανεπιστημίου Αθηνών κυρία Φωτεινή Στυλιανοπούλου και δεκάδες άλλοι πανεπιστημιακοί, ερευνητές και εκπαιδευτικοί.

Το κείμενο είναι το εξής:

Εμείς που υπογράφουμε το ακόλουθο κείμενο ζητούμε από την Ελληνική Πολιτεία να αναγνωρίσει τη σημασία της διδασκαλίας της Βιολογίας στην εκπαίδευση προχωρώντας στην αναμόρφωση των ωρολογίων προγραμμάτων και των προγραμμάτων σπουδών του Γυμνασίου και του Λυκείου (Ενιαίου και Τεχνικού) σύμφωνα με τα διεθνώς ισχύοντα και τις ανάγκες του έλληνα μαθητή και αυριανού πολίτη για ουσιαστική γνώση και κατανόηση των βιολογικών φαινομένων.

Ιδιαιτέρως ζητούμε στην αναμόρφωση αυτή να περιλαμβάνεται η διδασκαλία της Εξέλιξης, που είτε δεν προβλέπεται (Λύκειο) είτε προβλέπεται και για διάφορους λόγους δεν πραγματοποιείται (Γυμνάσιο), παρά τη σημασία της ως ενοποιητικού πλαισίου της επιστήμης της Βιολογίας και την ανυπολόγιστη παιδαγωγική αξία της.

Χωρίς τη διδασκαλία της Εξέλιξης οι μαθητές μας δεν στερούνται της γνώσης ενός εξειδικευμένου κεφαλαίου της Βιολογίας αλλά της δυνατότητας να κατανοήσουν τα μεγάλα θέματα υγείας και περιβάλλοντος που καθημερινά καταγράφει η τρέχουσα παγκόσμια επικαιρότητα.

Χωρίς τη διδασκαλία της Εξέλιξης οι μαθητές μας δεν μπορούν να κατανοήσουν:

* Γιατί ο ιός της γρίπης των πτηνών μπορεί να εξελιχθεί σε παγκόσμια απειλή. * Γιατί η αλόγιστη χρήση αντιβιοτικών εξασθενίζει το οπλοστάσιό μας έναντι των παθογόνων μικροβίων. * Γιατί είναι απομακρυσμένη χρονικά η δυνατότητα παραγωγής εμβολίου κατά του AIDS. * Πώς δημιουργήθηκαν και γιατί δεν είναι ανεξάντλητα τα ορυκτά καύσιμα. * Πώς διαμορφώθηκε και πώς επηρεάζεται από την ανθρώπινη δραστηριότητα η ατμόσφαιρα και συνεπώς το κλίμα του πλανήτη. * Ποιους κινδύνους εγκυμονεί για το περιβάλλον η απελευθέρωση γενετικά τροποποιημένων οργανισμών.

Συνεπώς δεν είναι σε θέση να πάρουν αποφάσεις και να υιοθετήσουν στάσεις και συμπεριφορές που είναι κρίσιμες για τη διατήρηση του αγαθού της ατομικής και δημόσιας υγείας και για την προστασία του περιβάλλοντος. Τέλος, χωρίς τη διδασκαλία της Εξέλιξης οι μαθητές μας στερούνται από τη γνώση ενός σημαντικού μαθήματος που αφορά τη γνώση του κόσμου στον οποίο ζουν και ταυτόχρονα τη γνώση της βιολογικής υπόστασής τους και της ιστορίας της.

Αυτό το μάθημα βιολογικής αυτογνωσίας μπορεί να κάνει τον νέο μας ικανό να απολαμβάνει και να σέβεται περισσότερο το αγαθό της ζωής, σε όποια μορφή και αν εκδηλώνεται.

Αυτό το μάθημα μπορεί να κάνει τον νέο μας περισσότερο υπεύθυνο ως πολίτη σε έναν κόσμο του οποίου οι ραγδαίες μεταβολές δεν είναι απειλή αλλά προκλήσεις για ατομικές και συλλογικές αποφάσεις που θα τον καταστήσουν περισσότερο δίκαιο, περισσότερο βιώσιμο και ευτυχή".

Δείτε και τα σχετικά άρθρα
Η παγκόσμια επιστημονική κοινότητα ενωμένη εναντίον του δημιουργισμού
Κρατήστε τα θεία έξω από τη διδασκαλία της βιολογίας, λέει το ομοσπονδιακό δικαστήριο των ΗΠΑ
Αντιδράσεις στην επιστημονική κοινότητα για την εξέλιξη στο Κάνσας
Θρησκεία και Επιστήμη

Home