Πρόταση για ένα καινούργιο επιταχυντήΠηγή: http://www.linearcollider.org/cms/ 10 Φεβρουαρίου 2007 |
Έληξε στις 9 Φεβρουαρίου στο Πεκίνο μια διεθνής διάσκεψη φυσικών υψηλών ενεργειών, η οποία πρότεινε τα σχέδια κατασκευής ενός διεθνούς νέου γραμμικού επιταχυντή αξίας 7 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Ο προτεινόμενος νέος επιταχυντής με το όνομα ILC πιστεύεται ότι θα αποτελέσει το επόμενο μεγάλο βήμα στη φυσική, μετά την λειτουργία κατά το 2007 του κυκλικού επιταχυντή LHC στο CERN της Γενεύης. Η χώρα που θα εγκατασταθεί η μηχανή δεν έχει αποφασιστεί ακόμα. Ο επιταχυντής αυτός σχεδιάζεται να έχει μήκος 31 χιλιόμετρα (10 φορές μακρύτερος από τον γραμμικό επιταχυντή του Stanford που σήμερα έχει το ρεκόρ), και θα επιταχύνει ηλεκτρόνια και ποζιτρόνια τα οποία ακολούθως θα συγκρούονται. Η ενέργεια στην οποία θα φτάνουν τα σωματίδια κατά τη σύγκρουσή τους υπολογίζεται ότι θα καλύπτει την περιοχή μεταξύ 500 και 1000 GeV. Με τις ενέργειες αυτές εκτιμάται ότι θα αναπαραχθούν οι
συνθήκες που επικρατούσαν όταν το σύμπαν μας είχε ζωή μόλις ένα
τρισεκατομμυριοστό του δευτερολέπτου! Βέβαια στον LHC θα επιταχύνονται πρωτόνια και θα συγκρούονται κουάρκς, αντικουάρκς και γκλουόνια που είναι τα συστατικά του πρωτονίου. Η ενέργεια λοιπόν των 14.000 GeV στην οποία θα φτάνουν τα πρωτόνια θα μοιράζεται ανάμεσα στα συστατικά του πρωτονίου, κι έτσι η ενέργεια των τελευταίων θα είναι σημαντικά χαμηλότερη από τα 14.000 GeV. Ακόμα κι έτσι όμως, μια τυπική σύγκρουση στον LHC θα έχει υψηλότερη ενέργεια από μια τυπική σύγκρουση στον ILC. Τότε γιατί να χτίσουμε τη νέα μηχανή; Ο λόγος είναι ότι οι μετρήσεις στον ILC θα έχουν μεγαλύτερη ακρίβεια. αφού μια σύγκρουση μεταξύ ενός ηλεκτρονίου και ενός ποζιτρονίου είναι πολύ απλούστερη να μελετηθεί από μια σύγκρουση μεταξύ πολλών κουάρκς, αντικουάρκς και γκλουονίων. Έτσι λοιπόν προτείνεται να χρησιμοποιηθεί ο ILC για μετρήσεις ακριβείας των ιδιοτήτων των σωματιδίων που θα ανακαλυφθούν στον LHC. Με άλλα λόγια τα δεδομένα που θα μας δώσουν οι δύο επιταχυντές θα είναι συμπληρωματικά μεταξύ τους. Και τώρα ακούστε και το λογαριασμό για το χτίσιμο της μηχανής αυτής. Τζάμπα πράμα. Μόλις περί τα 7 δισεκατομμύρια δολάρια! Τί λέτε, θα βρεθούν οι κυβερνήσεις που θα πουν το ΝΑΙ και θα εγκρίνουν την κατασκευή του επιταχυντή βάζοντας βαθιά το χέρι στην τσέπη; |