Η ιδέα του 'υπερκοσμικού Θεού' κερδίζει το βραβείο TempletonΠηγή: New Scientist, 16 Μαρτίου 2009 |
Το Ίδρυμα John Templeton ανακοίνωσε ότι το ετήσιο βραβείο Templeton για το 2009, που συνοδεύεται με το τεράστιο ποσό των 1,4 εκατομμυρίων δολαρίων - το μεγαλύτερο βραβείο στον κόσμο - δόθηκε στο Γάλλο φυσικό και φιλόσοφο της επιστήμης Bernard d'Espagnat για τις "μελέτες του στην έννοια της πραγματικότητας". Το Ίδρυμα που είναι αφοσιωμένο στο συμβιβασμό της επιστήμης με τη θρησκεία απονέμει κάθε χρόνο βραβείο σε επιστήμονες, ορισμένες φορές και σε θεολόγους, για την «εξαιρετική συνεισφορά τους στην επιβεβαίωση της πνευματικής διάστασης της ζωής».
Το Ίδρυμα Templeton - παρά το γεγονός ότι
επικεφαλής του Ιδρύματος είναι ο John Templeton Jr, ένας ευαγγελιστής
Χριστανός - ισχυρίζεται
ότι δεν έχουν προκαταλήψεις με κάποια συγκεκριμένη θρησκεία, και με την
απονομή του βραβείου στον d'Espagnat, αποδεικνύουν ότι
λένε την αλήθεια. Ο D'Espagnat μπορεί να υπερηφανεύεται ότι έχει δουλέψει με σπουδαίους νομπελίστες : τον Louis de Broglie, τον Enrico Fermi και τον Niels Bohr. Ο De Broglie ήταν υπεύθυνος για την διατριβή του, υπηρέτησε ως βοηθός έρευνας του Fermi, και εργάστηκε στο CERN όταν ήταν ακόμα στην Κοπεγχάγη, υπό τη διεύθυνση του Bohr. Υπηρέτησε επίσης ως επισκέπτης καθηγητής στο Πανεπιστήμιο του Ώστιν, ύστερα από πρόσκληση του θρυλικού φυσικού John Wheeler. Αλλά ποιό ήταν το έργο του Bernard d'Espagnat; Ο d'Espagnat δούλεψε για την πειραματική δοκιμή του θεωρήματος Bell,
που δηλώνει ότι είτε η κβαντική μηχανική είναι μια πλήρης
περιγραφή του κόσμου ή ότι, αν υπάρχει κάποια κρυμμένη πραγματικότητα κάτω από
την κβαντομηχανική, πρέπει να είναι μη τοπική - δηλαδή, ότι τα σώματα
μπορεί να επηρεάζουν το ένα το άλλο ακαριαία, ανεξάρτητα από το πόσο
μακριά είναι μεταξύ τους, κατά παράβαση αυτού που έλεγε ο Αϊνστάιν
και επέμενε ότι τίποτα δεν
μπορεί να ταξιδέψει γρηγορότερα από το φως. Τρίτη άποψη Ο D'Espagnat είναι οπαδός της άποψης που αναφέρει ότι υπάρχει
μια πραγματικότητα πέρα από μας, η οποία είναι συγκαλυμμένη και δεν
μπορούμε να τη δούμε. Αν πιστέψουμε την θεωρία της σχετικότητας του
Αϊνστάιν, τότε υπάρχει μια άλλη πραγματικότητα, διαφορετική από τη δική
μας γύρω μας. Σε αντίθεση με την κλασική φυσική, εξηγεί ο d'Espagnat, η κβαντική μηχανική
δεν μπορεί να περιγράψει τον κόσμο όπως πραγματικά είναι, απλώς μπορεί να
κάνει προβλέψεις για τα αποτελέσματα των παρατηρήσεων μας. Αν θέλουμε
να πιστέψουμε, όπως ο Αϊνστάιν, ότι υπάρχει μια πραγματικότητα, ανεξάρτητη
από τις παρατηρήσεις μας, τότε αυτή η πραγματικότητα μπορεί είτε να είναι
γνωστή, ή άγνωστη ή μια πραγματικότητα συγκεκαλυμμένη. Ο D'Espagnat ακολουθεί την τρίτη άποψη. Μέσα από
την επιστήμη, λέει, μπορούμε να διαβλέψουμε ορισμένες βασικές
συγκεκαλυμμένες δομές της
πραγματικότητας, αλλά ένα μεγάλο μέρος της παραμένει
απροσδιόριστο, και αιώνιο μυστήριο. Αλλά ακόμη και αν υπάρχει μια μερικώς ακατάληπτη πραγματικότητα κάτω από την πραγματικότητα, δεν είμαστε βέβαιοι πως σημαίνει ότι η θρησκευτικότητα είναι ένα καλό μέσο για να προσπελάσουμε αυτή την ακατάληπτη πραγματικότητα. Υπάρχει η υποψία ότι αυτό εξακολουθεί να προέρχεται παραδοσιακά από την παλαιά καλή πίστη στον Θεό. Αντισυμβατικός 'Θεός' Στην πραγματικότητα τι είναι συγκεκαλυμμένο ή κρυμμένο πίσω
από την πραγματικότητα; Κατά καιρούς ο d'Espagnat
το ονομάζει Ον ή Ανεξάρτητη Πραγματικότητα ή ακόμη "Μεγάλο Υπερκοσμικό Θεό". Είναι ένα ολιστικό, μη υλικό βασίλειο που βρίσκεται εκτός
του χώρου και του χρόνου, αλλά πάνω στο οποίο επιβάλουμε τις κατηγορίες
του χώρου. Πολλές φορές έχει υποστηριχτεί ότι η τυχαιότητα και η πιθανοκρατία που παρατηρούμε στα κβαντομηχανικά φαινόμενα οφείλονται στο ότι υπάρχουν κάποιες κρυμμένες μεταβλητές οι οποίες καθορίζουν την εξέλιξη των φαινομένων αλλά δεν τις γνωρίζουμε. Υποστηρίζουν, δηλαδή, οι οπαδοί της θεωρίας των κρυμμένων μεταβλητών (ή του ρεαλισμού) πως αν γνωρίζαμε αυτές τις άγνωστες μεταβλητές των κβαντικών συστημάτων, τότε τα κβαντικά φαινόμενα θα φαίνονταν και αυτά ντετερμινιστικά και απολύτως προβλεπτά. Το 1969 όμως ο Ιρλανδός φυσικός John Bell απέδειξε ότι καμιά θεωρία κρυμμένων μεταβλητών που διατηρεί τις παραδοχές της τοπικότητας και του ντετερμινισμού δεν μπορεί να πετύχει τις προβλέψεις της κβαντικής φυσικής. Αυτό είναι ένα θεωρητικό πόρισμα ζωτικής σημασίας και γι αυτό κα τα τελευταία 40 χρόνια αποτέλεσε την κύρια πηγή πολλών θεωρητικών και πειραματικών ερευνών. Στο νοητικό πείραμα του Bell υπήρχε μια ανισότητα που αν παραβιαζόταν, τότε αυτό σημαίνει ότι δεν μπορεί να ισχύει καμιά θεωρία κρυμμένων μεταβλητών που διατηρεί την τοπικότητα. Τα πειράματα που έγιναν τα τελευταία χρόνια συμφωνούσαν με τις κβαντικές προβλέψεις και παραβίαζαν την ανισότητα Bell. Ένα από τα πιο αποφασιστικά πειράματα στον τομέα αυτό στάθηκε το πείραμα του Alain Aspect στη Γαλλία, το 1982. Τέλος πρέπει να αναφέρουμε ότι υπάρχουν σοβαρές τεχνικές δυσκολίες που εμπόδιζαν την άμεση πειραματική επαλήθευση της ανισότητας Bell. Οι δυσκολίες οφείλονταν κυρίως στο ότι ούτε οι πολωτές, ούτε οι ανιχνευτές φωτονίων έχουν απόδοση 100% οπότε δεν ανιχνεύονται όλα τα φωτόνια που εκπέμπει η πηγή. Γι αυτό ελέγχθηκε μια πιο περίπλοκη μορφή της ανισότητας Bell η οποία αναφέρεται σε πείραμα όπου οι μετρήσεις γίνονται με 4 διαφορετικούς προσανατολισμούς των πολωτών. Σήμερα στο πιο πάνω ζήτημα των κρυμμένων μεταβλητών και της τοπικότητας υπάρχουν δύο σχολές: 1. Η
ρεαλιστική, υλιστική ερμηνεία (Δημόκριτος, Γαλιλαίος, Νεύτωνας,
Planck, Einstein, De Broglie, Bohm, Schroedinger, von Laue, Langevin,
υλισμός κ.ά.) κατά την οποία : Μια αυτονόητη υπόθεση της κλασικής φυσικής είναι ότι υπάρχει δυνατότητα, με πολύ προσεκτικό σχεδιασμό των πειραμάτων, να καταστήσουμε εντελώς αμελητέα τη διαταραχή που προκαλεί ο ερευνητής με την ανάμειξή του στην πορεία των φυσικών φαινομένων. Η υπόθεση αυτή είναι απόλυτα δικαιολογημένη για φαινόμενα μεγάλης κλίμακας, αλλά παύει να είναι για φαινόμενα του μικροκόσμου και για τα σωματίδια που συγκροτούν τα άτομα (τουλάχιστο με τις σημερινές μεθόδους έρευνάς τους) . 2. Η θετικιστική ερμηνεία (Σχολή της Κοπεγχάγης, Bohr, von Newmann, Heisenberg, Jordan κ.ά.) αμφισβήτησε την ισχύ της ρεαλιστικής ερμηνείας για την αιτιότητα στο χώρο του μικρόκοσμου καθώς υποστήριξαν ότι δεν ισχύει στο μικρόκοσμο και αμφισβήτησε επίσης και την ισχύ της τοπικότητας. Σύμφωνα δηλαδή με τον Bohr η κβαντική θεωρία δεν περιγράφει τον μικρόκοσμο καθ' εαυτόν, αλλά όπως αυτός εμφανίζεται κατά την παρατήρηση, δηλαδή μέσα από την αλληλεπίδραση του με τις συσκευές μέτρησης και τον παρατηρητή. Ο David Bohm μαζί με τον Bernard D'Espagnat πρότειναν ορισμένες θεωρίες για την ερμηνεία του φαινομένου EPR (ένα νοερό πείραμα των Einstein-Podolsky-Rosen), που να μην έρχονται σε αντίθεση με την Γενική Σχετικότητα. Επιπλέον, πρότειναν, για να εξηγήσουν τέτοια φαινόμενα μη-τοπικότητας, πως κάθε τι στο Σύμπαν είναι συνδεδεμένο με οτιδήποτε άλλο, από την στιγμή που στην απαρχή του Σύμπαντος, ότι υπάρχει μέσα στο Σύμπαν ήταν συνδεδεμένα. Η κβαντική λοιπόν θεωρία, ίσως υπονοεί, πως υπάρχει ένα αόρατος ιστός όπου όλα τα σημεία είναι συζευγμένα σε κβαντικό επίπεδο. Θα μπορούσαν λοιπόν να εξηγηθούν φαινόμενα όπως η τηλεπάθεια, η εφαρμογή ψυχικών δυνάμεων, η άμεση επικοινωνία σε μεγάλες αποστάσεις κλπ. Ίσως αποδειχθεί στο μέλλον η δυνατότητα του νου να ενισχύει και να ελέγχει ψυχικά φαινόμενα. Υπάρχουν ενδείξεις πως κάποιες μορφές διανοητικής λειτουργίας έχουν σαν
αποτέλεσμα να παραβιάζουν την ομαλή συνέχεια του χρόνου και ονομάζονται
"προφητικά όνειρα", ψυχικές δυνάμεις κλπ. Γι' αυτές υπάρχουν έργα μεγάλων
ερευνητών, όπως του Αρθουρ Καίσλερ και του Κάρλ Γιουνγκ. Ίσως η Νέα Φυσική
μπορεί να μας αποκαλύψει την ερμηνεία τους. |
||
|