Σωματιδιακή φυσική

Ανακαλύφθηκαν πέντε νέες μορφές του βαρυόνιου Ωμέγα-c στο CERN

Written by Δ.Μ.

Οι επιστήμονες του πειράματος LHCb (Large Hadron Collider beauty) του μεγάλου επιταχυντή του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Πυρηνικών Ερευνών (CERN) ανακάλυψαν πέντε νέα υποατομικά σωματίδια, διεγερμένες καταστάσεις του Ωc0 . Το σωματίδιο Ωc0 ανακαλύφθηκε για πρώτη φορά το 1994, Τα σωματίδια «κρύβονταν σε κοινή θέα εδώ και χρόνια», σύμφωνα με μία ερευνήτρια. Ο Greig Cowan του Πανεπιστημίου του Εδιμβούργου δήλωσε πως η ανακάλυψη “θα ρίξει φως στο πώς τα κουάρκ ενώνονται. Μπορεί να έχει επιπτώσεις όχι μόνο στο να κατανοήσουμε καλύτερα τα πρωτόνια και τα νετρόνια, αλλά και πιο εξωτικές καταστάσεις, όπως τα πεντακουάρκ και τα τετρακουάρκ. Η έρευνα απαίτησε 250 τρισεκατομμύρια συγκρούσεις πρωτονίου-πρωτονίου.

Οι επιστήμονες του πειράματος LHCb (Large Hadron Collider beauty) του μεγάλου επιταχυντή του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Πυρηνικών Ερευνών (CERN) ανακάλυψαν πέντε νέα υποατομικά σωματίδια, διεγερμένες καταστάσεις του Ωc0 . Το σωματίδιο Ωc0 ανακαλύφθηκε για πρώτη φορά το 1994, Τα σωματίδια «κρύβονταν σε κοινή θέα εδώ και χρόνια», σύμφωνα με μία ερευνήτρια.  Ο Greig Cowan του Πανεπιστημίου του Εδιμβούργου δήλωσε πως η ανακάλυψη “θα ρίξει φως στο πώς τα κουάρκ ενώνονται. Μπορεί να έχει επιπτώσεις όχι μόνο στο να κατανοήσουμε καλύτερα τα πρωτόνια και τα νετρόνια, αλλά και πιο εξωτικές καταστάσεις, όπως τα πεντακουάρκ και τα τετρακουάρκ. Η έρευνα απαίτησε 250 τρισεκατομμύρια συγκρούσεις πρωτονίου-πρωτονίου.

lhcb7 Διαφορετικά σωματίδια όπως πιόνια, καόνια κλπ έχουν διαφορετικά χρώματα

Η ανακάλυψη – αν και όχι ανάλογης σημασίας με την εύρεση του σωματιδίου του Higs το 2012 – ρίχνει περισσότερο φως σε μία από τις θεμελιώδεις δυνάμεις του Σύμπαντος, την ισχυρή πυρηνική δύναμη στο εσωτερικό των ατόμων. Και τα πέντε σωματίδια είναι βαρυόνια, που δημιουργούνται από τους συνδυασμούς τριών κουάρκ. Tα νέα βαρυόνια αποτελούνται από δύο «γοητευτικά» και ένα «παράξενο» κουάρκ, τα οποία συγκρατούνται μεταξύ τους από την ισχυρή πυρηνική δύναμη.

Συγκεκριμένα, πρόκειται για πέντε νέες μορφές του βαρυόνιου Ωμέγα-c, διεγερμένες καταστάσεις του Omega-c-zero, Ωc0, (Ωc(3000)0, Ωc(3050)0, Ωc(3066)0, Ωc(3090)0 and Ωc(3119)0, η ύπαρξη του οποίου είχε επιβεβαιωθεί πειραματικά το 1994. Από τότε που ανακαλύφθηκε το πρώτο βαρυόνιο Ωμέγα-c, οι φυσικοί υποπτεύονταν ότι υπήρχαν βαρύτερα «αδελφάκια» του, κάτι που επιβεβαιώνεται τώρα με τη νέα ανακάλυψη.

Τα νέα βαρυόνια αποτελούνται από δύο «γοητευτικά» (charm) και ένα «παράξενο» (strange) κουάρκ. Τα κουάρκ συγκρατούνται μεταξύ τους από την ισχυρή πυρηνική δύναμη και ο τρόπος που δουλεύει αυτή, περιγράφεται από τη θεωρία της κβαντικής χρωμοδυναμικής.

Πηγή1 Πηγή2