Αστροφυσική, Διάστημα Πρόσωπα - Γεγονότα

Προϊστορικές ζωγραφιές σπηλαίων δείχνουν ότι οι αρχαίοι είχαν αρκετά προηγμένη γνώση της αστρονομίας

Written by Δ.Μ.

Επιστήμονες – μεταξύ των οποίων ο Δημήτρης Τσικριτσής – μελέτησαν τις λεπτομέρειες της παλαιολιθικής και νεολιθικής τέχνης με σύμβολα ζώων σε τοποθεσίες που βρίσκονται στην Τουρκία, την Ισπανία, τη Γαλλία και τη Γερμανία. Αυτό που βρήκαν ήταν ότι όλοι αυτοί οι τόποι χρησιμοποιούσαν την ίδια μέθοδο τήρησης του ημερολογίου, παρόλο που τα έργα τέχνης δημιουργήθηκε από ανθρώπους που ζούσαν πολύ μακριά ο ένας από τον άλλο, αλλά και πριν από χιλιάδες χρόνια.

shaft-bull-750x410

Η αστρονομία είναι μια από τις παλαιότερες εμμονές της ανθρωπότητας, φτάνοντας μέχρι τον προϊστορικό καιρό. Πολύ πριν από τη Επιστημονική Επανάσταση που μας δίδαξε ότι ο Ήλιος βρίσκεται στο κέντρο του Ηλιακού Συστήματος ή που η σύγχρονη αστρονομία αποκάλυψε την πραγματική έκταση του Γαλαξία μας και του Σύμπαντος, οι αρχαίοι λαοί κοιτούσαν τον νυχτερινό ουρανό και έβρισκαν πρότυπα μοντέλα στα αστέρια.

Για κάποιο χρονικό διάστημα, οι μελετητές πίστευαν ότι η κατανόηση σύνθετων αστρονομικών φαινομένων (όπως η μετάπτωση των ισημεριών) δεν υπήρχε πριν από τους αρχαίους Έλληνες. Ωστόσο, ερευνητές από τα πανεπιστήμια του Εδιμβούργου και του Κεντ αποκάλυψαν πρόσφατα ευρήματα που δείχνουν πως οι αρχαίοι σπηλαιώδεις πίνακες που χρονολογούνται πριν από 40.000 χρόνια μπορεί στην πραγματικότητα να είναι αστρονομικά ημερολόγια που παρακολουθούσαν τις ισημερίες καθώς και σημαντικά γεγονότα.

Οι πίνακες στις σπηλιές δεν ήταν απλώς απεικονίσεις αγρίων ζώων (όπως πίστευαν στο παρελθόν) αλλά αντικατοπτρίζουν αστέρια και αστερισμούς στον νυχτερινό ουρανό. Αυτοί οι πίνακες χρησιμοποιήθηκαν προφανώς για να αντιπροσωπεύσουν ημερομηνίες και να σηματοδοτήσουν σημαντικά αστρονομικά γεγονότα όπως η πτώση ενός κομήτη. Υπό αυτή την έννοια, καταδεικνύουν ότι οι αρχαίοι άνθρωποι παρακολουθούσαν τον χρόνο παρακολουθώντας την μετάπτωση των ισημεριών.

Αυτό αναφέρεται σε φαινόμενα όπου οι αστερισμοί φαίνεται να μετατοπίζονται αργά στον ουρανό σε έναν χρονικό κύκλο, που εκτείνεται περίπου 25.920 χρόνια για τη Γη. Αυτό είναι το αποτέλεσμα της αξονικής μετακίνησης: μια αργή συνεχής αλλαγής στον προσανατολισμό του άξονα περιστροφής ενός αστρονομικού σώματος, όπως η Γη. Για έναν παρατηρητή στη Γη, οι ισημερίες φάνηκαν να κινούνται προς τα δυτικά κατά μήκος της εκλειπτικής σε σχέση με τα αστέρια του φόντου και προς την αντίθετη κατεύθυνση του Ήλιου.

Precession_N

Ο κύκλος που διαγράφει ο άξονας της Γης στον ουράνιο Θόλο. Το έτος 2000 πολικός Αστέρας είναι ο α της Μικρής Άρκτου, το έτος 14.000 πολικός Αστέρας θα είναι ο Βέγας (α της Λύρας).

Ο Martin Sweatman, καθηγητής στο Πανεπιστήμιο του Εδιμβούργουl, εξηγεί:

“Η τέχνη σε προϊστορικές  σπηλιές δείχνει ότι οι άνθρωποι είχαν προηγμένη γνώση του νυχτερινού ουρανού κατά την τελευταία εποχή των παγετώνων. Διανοητικά, δεν ήταν καθόλου διαφορετικοί για εμάς σήμερα. Αυτά τα ευρήματα υποστηρίζουν μια θεωρία των πολλαπλών πτώσεων κομητών κατά την πορεία της ανθρώπινης ανάπτυξης και πιθανώς θα φέρει επανάσταση στον τρόπο που βλέπουν τον κόσμο οι προϊστορικοί πληθυσμοί ».

Göbekli_Tepe_UrfaΚτίσματα στο Göbekli Tepe, στη νότια Τουρκία.

Η ανάλυσή τους περιλάμβανε προηγούμενα ευρήματα σε πέτρινα γλυπτά στο Gobekli Tepe , ενώ η περιοχή χρονολογείται περίπου. στο 10,950 π.Χ., καθιστώντας το παλαιότερο γνωστό ναό στον κόσμο. Σε μια προηγούμενη μελέτη που διενήργησαν οι Sweatman και Δημήτριος Τσικρίτσης ( Διδάκτωρ Φιλοσοφίας στο Πανεπιστήμιο του Εδιμβούργου), ερμήνευσαν αυτό το κτίσμα ως μνημείο για μια καταστροφική πτώση κομήτη γύρω στο 11.000 π.Χ.

Αυτό το κτύπημα πιστεύεται ότι ξεκίνησε μια μίνι παγετωνική εποχή γνωστή ως περίοδος Νεώτερης Δρυάς, η οποία ξεκίνησε απότομα περίπου πριν από 12.500 χρόνια και τελείωσε 1200 χρόνια αργότερα. Με την εξέταση των εικονογραμμάτων και των ανάγλυφων ζώων στους πολλούς μόνιμους πυλώνες του κτίσματος, κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι οι εικόνες είχαν ομοιότητα με τους αστερισμούς που θα ήταν ορατοί τότε στο 10,950 π.Χ.

Για τη μελέτη αυτή, η ομάδα συνέκρινε τα έργα τέχνης σε διάφορες τοποθεσίες με τις θέσεις των αστεριών στην αρχαιότητα, τις οποίες προσομοίωσαν χρησιμοποιώντας το Stellarium 0.18.  Από αυτό, ήταν σε θέση να αποκωδικοποιήσουν αυτό που ίσως είναι το πιο γνωστό παράδειγμα αρχαίου έργου τέχνης – η σκηνή του Lascaux Shaft , σε μια σειρά σπηλαίων που βρίσκονται στο Lascaux στη νοτιοδυτική Γαλλία.

Αυτές οι ζωγραφιές, οι οποίες περιλαμβάνουν έναν άνθρωπο που πεθαίνει και μερικά ζώα, μπορεί να είναι ένα αστρονομικό αρχείο άλλου κτυπήματος  κομήτη που έλαβε χώρα γύρω στις 15.200 π.Χ. Επιπλέον, διαπίστωσαν ότι το παλαιότερο γλυπτό του κόσμου, το σπήλαιο Lion-Man του Hohlenstein-Stadel (το οποίο βρίσκεται στη νότια Γερμανία) φάνηκε να συμμορφώνεται με αυτό το αρχαίο σύστημα διατήρησης του χρόνου. Το γλυπτό αυτό χρονολογείται στα 38.000 π.Χ., καθιστώντας το το πιο πρώιμο απόδειξη προϊστορικής αστρονομίας.

Τα κεφάλια του Aurochs βρίσκονται μέσα σε ένα από τα δωμάτια των ιερών στο Catalhöyük.

Ένας άλλος χώρος που μελέτησαν ήταν ο Catalhöyük, ένας αρχαίος οικισμός στην σημερινή Τουρκία που υπήρχε από το 7500 π.Χ. έως το 5700 π.Χ. περίπου. Μέσα στα δωμάτια του ιερού, τα γλυπτά τους είναι ζώδια (σύμβολο αρκούδας και λεοπάρδαλης) που είναι παρόμοια με τα ανάγλυφα που βρέθηκαν στο Gobekli Tepe και πιστεύεται ότι αντιπροσωπεύουν τους αστερισμούς του Αιγόκερω, του Κριού, της Άρκτου και του Καρκίνου.

Αυτό που αποκαλύπτει είναι ότι ήδη πριν από 40.000 χρόνια, οι άνθρωποι μπορεί να είχαν παρακολουθήσει το χρόνο με βάση το πώς άλλαζε αργά η θέση των αστεριών κατά τη διάρκεια χιλιάδων ετών. Τα κοινά που εντοπίζονται μεταξύ των τοποθεσιών αυτών, επίσης, δείχνουν ότι αυτές οι παραδόσεις επιβίωσαν με το πέρασμα του χρόνου και μεταφέρθηκαν από τόπο σε τόπο από προϊστορικούς ανθρώπους καθώς μετανάστευσαν.

Στην ουσία, οι αρχαίοι άνθρωποι ίσως είχαν μια πολύ μεγαλύτερη κατανόηση της αστρονομίας από ό, τι είχαμε σκεφτεί προηγουμένως. Αυτό θα μπορούσε να έχει δραστικές συνέπειες όταν πρόκειται για την κατανόηση της προϊστορικής ανθρώπινης μετανάστευσης, δεδομένου ότι αυτή η γνώση θα μπορούσε να βοηθήσει στην πλοήγηση στις ανοιχτές θάλασσες. Θα μπορούσε επίσης να βοηθήσει τους ανθρωπολόγους να βελτιώσουν περαιτέρω τις θεωρίες τους για το πότε έγιναν οι μεταναστεύσεις.

Αυτό, μαζί με πολλά ευρήματα τον περασμένο αιώνα σε πολλαπλούς κλάδους, φαίνεται να μας λέει ότι οι αρχαίοι πρόγονοί μας ήταν πολύ πιο γνώστες από ό, τι νομίζαμε. Και αν μάθουμε περισσότερα γι ‘αυτά, θα μπορούσαμε ακόμη να μάθουμε κάτι για μας.

Πηγή