Τεχνολογία-Νέες Εφαρμογές

Η ισορροπία του λευκού στις φωτογραφίες

Written by Δ.Μ.

Η ισορροπία λευκού ακούγεται περίπλοκη, αλλά είναι στην πραγματικότητα πολύ εύκολη στην κατανόησή της και μπορεί πραγματικά να φέρει το καλύτερο στις φωτογραφίες σας. Όταν κοιτάζουμε ένα λευκό αντικείμενο, τα μάτια μας προσαρμόζονται αυτόματα στις συνθήκες φωτισμού, έτσι ώστε το αντικείμενο να φαίνεται απολύτως άσπρο για εμάς είτε είμαστε μέσα σε δωμάτιο με λάμπα βολφραμίου είτε έξω στο λαμπρό φως του ήλιου.

Print Friendly, PDF & Email
Share

Η ισορροπία λευκού ακούγεται περίπλοκη, αλλά είναι στην πραγματικότητα πολύ εύκολη στην κατανόησή της και μπορεί πραγματικά να φέρει το καλύτερο στις φωτογραφίες σας.  Όταν κοιτάζουμε ένα λευκό αντικείμενο, τα μάτια μας προσαρμόζονται αυτόματα στις συνθήκες φωτισμού, έτσι ώστε το αντικείμενο να φαίνεται απολύτως άσπρο για εμάς είτε είμαστε μέσα σε δωμάτιο με λάμπα βολφραμίου είτε έξω στο λαμπρό φως του ήλιου.

woman-snow

Τα μάτια μας είναι εξαιρετικά προσαρμοσμένα στις διάφορες συνθήκες φωτισμού, αλλά οι φωτογραφικές μηχανές χρειάζονται χέρι βοήθειας

Ενώ τα μάτια μας είναι εξαιρετικά στην πραγματοποίηση αυτής της ρύθμισης, οι ψηφιακές κάμερες δεν είναι και το ίδιο αντικείμενο θα φαίνεται διαφορετικό ανάλογα με το χρώμα του φωτός στη σκηνή, στο θέμα μας (κάτι που είναι γνωστό ως ” θερμοκρασία χρώματος “). Αυτό μπορεί να κάνει τις φωτογραφίες μας με μπλε (ψυχρές) ή με πορτοκαλί (ζεστές) απόχρωση.

Η ισορροπία λοιπόν του λευκού είναι η διαδικασία που δίνει στη φωτογραφική μηχανή μας ένα χέρι βοήθειας, ώστε να μπορεί να αναπαράγει τα λευκά στη φωτογραφία μας όπως θα έπρεπε. Μόλις γίνει σωστό το λευκό χρώμα, όλα τα άλλα χρώματα της σκηνής πέφτουν στη θέση τους και αφήνουμε μια εικόνα που αναπαράγει τέλεια αυτό που είδαν τα μάτια μας.

Lily-As-shot-and-manual

Η αριστερή εικόνα δείχνει μια φωτογραφία όπως έχει τραβηχτεί από την ψηφιακή μηχανή. Η δεξιά εικόνα είναι η ίδια φωτογραφία με ρυθμισμένη ισορροπία χρώματος.

white_balance1_juqx

Φωτογραφία με διάφορες ρυθμίσεις του λευκού

Χρησιμοποιώντας τις προεπιλογές της ισορροπίας του λευκού

Οι κατασκευαστές φωτογραφικών μηχανών γνωρίζουν ότι η ρύθμιση Αυτόματης Εξισορρόπησης Λευκού (AWB) δεν έχει πάντα σωστή ρύθμιση, έτσι ώστε να περιλαμβάνουν και αρκετές προεπιλογές ισορροπίας λευκού για να μπορέσουμε να επιλέξουμε.

white-balance-settings

Κοινές προεπιλογές ισορροπίας λευκού

Οι τυπικές προεπιλογές ισορροπίας λευκού περιλαμβάνουν Daylight, Shade, Cloudy, Tungsten, Fluorescent και Flash. Αυτά λειτουργούν ακριβώς όπως θα περιμένατε – απλά επιλέγετε την κατάλληλη ρύθμιση για τις συνθήκες λήψης και η φωτογραφική μηχανή θα κάνει τη σκληρή δουλειά να κάνει τα λευκά αντικείμενα να εμφανίζονται λευκά.

wb_sardmen-incorrectwb_sardmen-correct

Λάθος απόχρωση και σωστή (ρύθμιση στο φως της ημέρας)

Προσαρμογή ισορροπίας του λευκού

Για τις περιπτώσεις όπου οι προεπιλογές ισορροπίας λευκού δεν θα κάνουν, οι περισσότερες κάμερες έρχονται επίσης με μια ρύθμιση Προσαρμοσμένη ισορροπία λευκού. Σε αυτή τη λειτουργία ξεκινάτε με τη λήψη φωτογραφίας λευκού αντικειμένου (φύλλο λευκού χαρτιού ή επαγγελματικής κάρτας ισορροπίας λευκού) κάτω από τις συνθήκες φωτισμού της σκηνής σας. Τότε απλώς πείτε τη φωτογραφική μηχανή σας να χρησιμοποιήσει την εικόνα ως αναφορά αναφοράς ισορροπίας λευκού, και στη συνέχεια όλες οι φωτογραφίες που θα ληφθούν κάτω από αυτές τις συνθήκες θα βγουν σωστά ισορροπημένες.

wb_graycard

Ορισμένα θέματα δημιουργούν προβλήματα για την αυτόματη ισορροπία λευκού μιας ψηφιακής φωτογραφικής μηχανής – ακόμη και υπό κανονικές συνθήκες φωτισμού. Ένα παράδειγμα είναι αν η εικόνα έχει ήδη υπερβολική θερμότητα ή ψυχρότητα λόγω ενός μοναδικού αντικειμένου. Η παρακάτω εικόνα απεικονίζει μια κατάσταση όπου το θέμα είναι κυρίως κόκκινο και έτσι η κάμερα σφάλλει , γιατί προκαλείται μια χρωματική χροιά από μια θερμή πηγή φωτός. Η φωτογραφική μηχανή στη συνέχεια προσπαθεί να το αντισταθμίσει, έτσι ώστε το μέσο χρώμα της αριστερής εικόνας να είναι πιο κοντά στο ουδέτερο, αλλά με αυτόν τον τρόπο δημιουργεί ένα άσχημο μπλε χρώμα στις πέτρες. Ορισμένες ψηφιακές φωτογραφικές μηχανές είναι πιο ευαίσθητες σε αυτό από κάποιες άλλες.

wb_leaves-autowb_leaves-correct

Αυτόματη προσαρμογή του λευκού         Προσαρμοσμένη ισορροπία του λευκού

Η αυτόματη ισορροπία λευκού μιας ψηφιακής φωτογραφικής μηχανής είναι συχνά πιο αποτελεσματική όταν η φωτογραφία περιέχει τουλάχιστον ένα λευκό ή φωτεινό άχρωμο στοιχείο. Φυσικά, μην προσπαθήσετε να αλλάξετε τη σύνθεσή σας για να συμπεριλάβετε ένα άχρωμο αντικείμενο, αλλά απλώς να γνωρίζετε ότι η απουσία της μπορεί να προκαλέσει προβλήματα με την αυτόματη ισορροπία λευκού. Χωρίς τη λευκή βάρκα στην παρακάτω εικόνα, η αυτόματη ισορροπία λευκού της φωτογραφικής μηχανής δημιούργησε λάθος μια εικόνα με ελαφρώς θερμότερη θερμοκρασία χρώματος.

wb_includewhite

Θέμα με μικτό φωτισμό

Αν έχουμε πολλαπλές διαφορετικές θερμοκρασίες χρώματος σε ένα θέμα μπορούν να περιπλέξουν ακόμη περισσότερο την ισορροπία του λευκού. Ορισμένες καταστάσεις φωτισμού μπορεί να μην έχουν ακόμη μια πραγματικά “σωστή” ισορροπία λευκού, και θα εξαρτώνται από το πού είναι πιο σημαντική η ακρίβεια των χρωμάτων.

wb_mixed-exwb_mixed-ex2

 

Υπό μικτό φωτισμό, η αυτόματη ισορροπία λευκού συνήθως υπολογίζει μια μέση θερμοκρασία χρώματος για ολόκληρη τη σκηνή και στη συνέχεια το χρησιμοποιεί ως ισορροπία λευκού. Αυτή η προσέγγιση είναι συνήθως αποδεκτή, ωστόσο η αυτόματη ισορροπία λευκού τείνει να υπερβάλλει τη διαφορά στη θερμοκρασία χρώματος για κάθε φωτεινή πηγή, σε σύγκριση με αυτό που αντιλαμβανόμαστε με τα μάτια μας.

Οι υπερβολικές διαφορές στη θερμοκρασία χρώματος είναι συχνά πιο εμφανείς με μικτό εσωτερικό και φυσικό φωτισμό. Οι κρίσιμες εικόνες μπορεί ακόμη και να απαιτούν διαφορετική ισορροπία λευκού για κάθε περιοχή φωτισμού. Από την άλλη πλευρά, ορισμένοι μπορεί να προτιμούν να αφήνουν τις θερμοκρασίες χρώματος όπως είναι.

Σημειώστε πως το πάνω κτίριο στα αριστερά είναι αρκετά ζεστό, ενώ ο ουρανός είναι λίγο ψυχρός. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι η ισορροπία λευκού καθορίστηκε με βάση το φως του φεγγαριού – (αριστερή εικόνα) αναδεικνύοντας έτσι τη ζεστή θερμοκρασία χρώματος του τεχνητού φωτισμού κάτω. Η εξισορρόπηση του λευκού με βάση το φυσικό φως δίνει συχνά μια πιο ρεαλιστική φωτογραφία. Επιλέξτε “stone” (δεξιά εικόνα) ως αναφορά αναφοράς ισορροπίας λευκού και δείτε πώς ο ουρανός γίνεται μη ρεαλιστικά μπλε.  

Φωτογραφία στο χιόνι

Η εύρεση της σωστής ισορροπίας λευκού κατά τη φωτογράφηση του χιονιού μπορεί να είναι δύσκολη. Τις περισσότερες φορές, το χιόνι διαβάζεται στη μπλε πλευρά του φάσματος χρωμάτων. Εάν δεν σχεδιάζετε να ρυθμίσετε την ισορροπία λευκού σας και προτιμάτε να κάνετε τα πάντα σωστά στη φωτογραφική μηχανή, χρησιμοποιήστε τη ρύθμιση “φλας”. Σκοπός της είναι να αντισταθμίσει το γαλαζοπράσινο φωτισμό και να ζεσταθεί η γεμάτη χιόνι εικόνα σας. Ωστόσο, αν προσπαθήσετε να επιλύσετε όλα τα μπλε, το χιόνι σας θα μπορούσε ξαφνικά να έχει μια κίτρινη απόχρωση, το οποίο προφανώς δεν είναι ιδανικό. Μια ελαφριά μπλε απόχρωση με ουδέτερες επισημάνσεις έχει ως αποτέλεσμα μια ισορροπημένη εικόνα.

Χρησιμοποιώντας σκόπιμα εσφαλμένη την ισορροπία του λευκού

Τις περισσότερες φορές θα θέλετε τα χρώματα του θέματος σας να γίνονται όσο το δυνατόν ακριβέστερα, αλλά μερικές φορές θα έχετε μια πιο εντυπωσιακή εικόνα με την τεχνητή θέρμανση ή ψύξη της σκηνής σας.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Η χρήση λανθασμένης ισορροπίας λευκού μπορεί να προκαλέσει εκπληκτικά ζωντανά χρώματα

Η ηλιοβασιλέματα είναι ένα πρωταρχικό παράδειγμα – η αυτόματη ισορροπία λευκού της φωτογραφικής μηχανής σας συχνά “διορθώνει” τα πλούσια, ζεστά χρώματα της σκηνής, αφήνοντάς σας μια φωτογραφία που είναι ψυχρή και ανεπηρέαστη.

Για να θερμάνετε τεχνητά ένα ηλιοβασίλεμα, μπορείτε να επιλέξετε μία από τις “ψυχρότερες” προεπιλογές ισορροπίας λευκού, όπως Cloudy ή Shade. Αυτό θα ενισχύσει τα ζεστά κόκκινα και πορτοκαλιά στη φωτογραφία και θα υποτάξει τα κρύα μπλε και τα χόρτα, αφήνοντας σας με μια πολύ πιο ευχάριστη εικόνα.

Ας σημειωθεί πως μια επιστημονική μελέτη όπου συγκρίθηκαν 6 μέθοδοι ισορροπίας χρώματος, έδειξε ότι είναι καλύτερο να γίνεται η ισορροπία χρώματος την στιγμή που λαμβάνεται η εικόνα από τον αισθητήρα της μηχανής και όχι αργότερα στην οθόνη του ηλεκτρονικού υπολογιστή. Στην περίπτωση που κάποιος θέλει να κάνει ισορροπία χρώματος μετά την λήψη της εικόνας για βέλτιστα αποτελέσματα (λιγότερη παραμόρφωση των χρωμάτων) προτείνεται η χρησιμοποίηση του πηγαίου “raw” αρχείου που προήλθε από τον αισθητήρα της μηχανής.

Print Friendly, PDF & Email

About the author

Δ.Μ.

Share