Τεχνολογία-Νέες Εφαρμογές

Κατανοώντας τους τρόπους εστίασης της κάμερας

Written by Δ.Μ.

Εάν διαθέτετε Canon ψηφιακή φωτογραφική μηχανή SLR ίσως έχετε παρατηρήσει ότι υπάρχει η επιλογή λήψης φωτογραφιών “one shot”, “AI Focus” καθώς και “AI Servo” (αυτά ισχύουν μόνο για την Canon), οι οποίες είναι βασικά τρεις διαφορετικές μέθοδοι εστίασης. Η τυπική ή προεπιλεγμένη ρύθμιση είναι η “one shot” και είναι συνήθως η μέθοδος που χρησιμοποιείται περισσότερο.

Print Friendly, PDF & Email
Share

Εάν διαθέτετε Canon ψηφιακή φωτογραφική μηχανή SLR ίσως έχετε παρατηρήσει ότι υπάρχει η επιλογή λήψης φωτογραφιών “one shot”,  “AI Focus” καθώς και “AI Servo” (αυτά ισχύουν μόνο για την Canon), οι οποίες είναι βασικά τρεις διαφορετικές μέθοδοι εστίασης. Η τυπική ή προεπιλεγμένη ρύθμιση είναι η “one shot” και είναι συνήθως η μέθοδος που χρησιμοποιείται περισσότερο.

 One-Shot-and-AI-Servo-Focusing-ModesΟι 3 λειτουργίες στην Canon: One Shot – AI Servo – και η υβριδική λειτουργία AI Focus

Σε αυτήν τη μέθοδο (One Shot), αν κρατήσετε πατημένο το κουμπί κλείστρου μέχρι τη μέση, θα εστιάσει η κάμερα στο θέμα σας και θα διατηρήσει την εικόνα σε εστίαση μέχρι να τραβήξετε τη φωτογραφία. Αυτό ονομάζεται κλείδωμα της εστίασης και ο τρόπος αυτός χρησιμοποιείται πιο συχνά, όταν τραβάτε φωτογραφίες σε θέμα που δεν κινείται ή είναι ακίνητο ζωντανό θέμα. Η κάμερα θα διατηρήσει την εστίαση στο θέμα εφ ‘όσον διατηρείτε πατημένο το κουμπί κλείστρου μέχρι τη μέση και θα το κάνει μόνο μία φορά, δεν θα απελευθερώσει την εστίαση έως ότου πατήσετε το κουμπί μέχρι κάτω για να τραβήξετε τη φωτογραφία ή να το αφήσετε και να πατήσετε το κουμπί κλείστρου στη μέση και πάλι. Τραβήξτε και επαναλάβετε για την επόμενη λήψη.

Ένα καλό παράδειγμα για το πότε θα μπορούσατε να χρησιμοποιήσετε την αυτόματη εστίαση ενός σημείου One Shot είναι για το πουλί που ξεκουράζεται ήσυχα και μπορείτε να εστιάσετε στο μάτι του.

Lone-Bird

 


  • Στη Nikon έχουμε αντίστοιχα AF-S (αντί για One Shot στην Canon),  AF-C (αντί για AI Servo στην Canon) και υβριδική εστίαση AI A (αντί για AI Focus στην Canon)
  • Στη Sony  Single Shot: AF-S και Continuous: AF-C
  • Στην Panasonic Single Shot: AFS,  Continuous: AFC, και υβριδική εστίαση: AFF

Στις περισσότερες κάμερες θα πρέπει να χρησιμοποιήσετε τη ρύθμιση μιας λήψης όταν χρησιμοποιείτε ένα φλας, καθώς το πλέγμα εστίασης δεν θα λειτουργεί στη λειτουργία AI Servo. Ωστόσο, η λειτουργία AI servo είναι ιδανική για πολλές άλλες φωτογραφικές καταστάσεις.

Η τελευταία είναι η λειτουργία που θέλετε να χρησιμοποιήσετε όταν προσπαθείτε να εστιάσετε σε ένα κινούμενο θέμα, πράγμα που σημαίνει ότι είναι ιδιαίτερα καλό για την  αθλητική φωτογραφία . Όταν το θέμα σας κινείται πιο μακριά ή πιο κοντά σας, θα πρέπει να παραμείνει εστιασμένο και η ψηφιακή κάμερα θα συνεχίσει να ενημερώνει τις δυνατότητες εστίασης και να διατηρεί το άτομο ή ένα κινούμενο πράγμα όσο πιο καλύτερα εστιασμένο μπορεί.

Εάν το θέμα σας κινείται σε καθαρό φόντο, η ιδανική ρύθμιση για χρήση σε συνδυασμό με τη λειτουργία AF Servo  είναι να χρησιμοποιήσετε όλη την περιοχή αυτόματης εστίασης.

AutoFocus-Area

Λάβετε υπόψη ότι αυτή η λειτουργία AI Servo δεν υπάρχει σε όλες τις κάμερες. Πρόκειται για μια βελτίωση της συνεχούς αυτόματης εστίασης. Με αυτό το σύστημα η κάμερα προσπαθεί να αναγνωρίσει αυτόματα το κινούμενο θέμα που θέλετε να εστιάσετε και θα ακολουθήσει αυτό το θέμα, προσπαθώντας να αγνοήσει οποιαδήποτε άλλα κινούμενα αντικείμενα στη σκηνή.

Τέλος υπάρχει και η υβριδική αυτόματη εστίαση (AI Focus για την Canon ή AI A για τη Nikon).  Αυτή η λειτουργία δεν υπάρχει σε όλες τις κάμερες. Συνδυάζει τη λειτουργία Single (One Shot) and Continuous AutoFocus (AI Servo) και είναι σε θέση να αναγνωρίσει εάν το θέμα είναι ακινητοποιημένο ή αν κινείται. Εάν το θέμα είναι ακίνητο, η κάμερα συμπεριφέρεται σαν σε λειτουργία αυτόματης εστίασης, διαφορετικά εάν το θέμα αρχίσει να κινείται, η κάμερα θα μεταβεί αυτόματα σε λειτουργία συνεχούς αυτόματης εστίασης και θα προσπαθήσει να ακολουθήσει το θέμα.

Βασικά, ο τύπος λήψης που λαμβάνετε θα καθορίσει ποια μέθοδο εστίασης θα πρέπει να χρησιμοποιείτε. Προφανώς, εάν πρόκειται για κινούμενο αντικείμενο ή άτομο, οι πιθανότητες είναι να χρησιμοποιήσετε AI Servo και εάν είναι ακίνητο, τότε θα χρησιμοποιηθεί το one shot. Φυσικά, μπορείτε επίσης να χρησιμοποιήσετε σέρβο AI για ακίνητο θέμα αν θέλετε.

Συνήθως μπορείτε να το κάνετε αυτό ρυθμίζοντας την κάμερα σε  αυτόματη εστίαση  (auto focus) και, στη συνέχεια, επιλέγοντας τη λειτουργία που προτιμάτε. Εάν επιλέξετε τη μέθοδο one-shot, απλώς πρέπει να εστιάσετε και στη συνέχεια να κάνετε τη λήψη. Όταν χρησιμοποιείτε σέρβο AI, θα πρέπει να κρατήσετε πατημένο το κλείστρο μέχρι τη μέση, ενώ η κάμερα διατηρεί το κινούμενο θέμα εστιασμένο.

Όλοι έχουν τις προσωπικές τους προτιμήσεις όσον αφορά την εστίαση και άλλους τύπους λειτουργιών μιας κάμερας. Εάν δεν έχετε πειραματιστεί ποτέ με τις λειτουργίες one-shot και  AI  servo , δεν είναι κακή ιδέα να τις δοκιμάσετε και να δείτε ποια σας παρέχει τα καλύτερα αποτελέσματα

Όπως αναφέρθηκε προηγουμένως, εάν τραβάτε εικόνες σπορ ή οποιοδήποτε είδος κινούμενου αντικειμένου, η επιλογή AI servo θα σας εξυπηρετήσει πολύ καλά. Όσο περισσότερο χρησιμοποιείτε τις επιλογές αυτές, τόσο περισσότερο θα μπορείτε να κρίνετε ποια είναι η καλύτερη για χρήση σε συγκεκριμένες καταστάσεις φωτογραφίας.

Για να ανακεφαλαιώσουμε: όταν βρίσκεστε σε αυτόματη εστίαση, η επιλογή one-shot κλειδώνει την εστίαση όταν πατάτε μέχρι το μέσον στο πλήκτρο απελευθέρωση του κλείστρου. Εάν έχετε εστίαση AI στην κάμερα, αυτό είναι βασικά μια έξυπνη λειτουργία.

Λειτουργεί ακριβώς όπως η one-shot, αλλά εάν το θέμα σας αρχίσει να μετακινείται, η ρύθμιση θα αλλάξει αυτόματα σε σερβο AI. Και όταν βρίσκεστε σε λειτουργία σέρβο AI, το σύστημα εστίασης της κάμερας λειτουργεί συνεχώς και θα παρακολουθεί κινούμενα αντικείμενα και θα τα διατηρεί σε εστίαση.

Συμπέρασμα

One-shot ή μεμονωμένη αυτόματη εστίαση. Όταν το θέμα σας είναι στατικό, τοπία ή πρόσωπα στο στούντιο. μεμονωμένη αυτόματη εστίαση. Όταν βρίσκεστε σε λειτουργία One-Shot, η κάμερα θα κλειδώσει σε ένα σημείο εστίασης όταν πατηθεί το κουμπί κλείστρου μέχρι τη μέση και θα κρατήσει αυτό το σημείο εστίασης μέχρι να αφήσετε το κουμπί κλείστρου ή να το πατήσετε μέχρι κάτω και να τραβήξετε μια φωτογραφία. 

AI Servo. Η λειτουργία εστίασης AI Servo είναι πιο χρήσιμη κατά τη φωτογράφηση κινούμενων θεμάτων, όπως αθλητές, αυτοκίνητα που τρέχουν. Σε αυτήν τη λειτουργία, η κάμερα κλειδώνει σε ένα σημείο εστίασης όταν πατάτε το κουμπί κλείστρου μέχρι τη μέση, αλλά συνεχίζει να παρακολουθεί και να επαναπροσδιορίζει αυτόματα εάν το θέμα ή η κάμερα κινείται.

AI Focus. Η λειτουργία AI Focus συνδυάζει λειτουργία One-shot και AI Servo Mode. Σε αυτήν τη λειτουργία, η κάμερα θα αλλάξει αυτόματα από τη λειτουργία One-shot σε AI Servo Mode εάν το θέμα ή η κάμερα αρχίσει να κινείται. Η τεκμηρίωση της Canon αναφέρει ότι αυτή η λειτουργία είναι ιδανική για τη φωτογράφηση ενός θέματος που μπορεί να κινείται απροσδόκητα, όπως ένα παιδί ή ένα ζώο σε άγρια ​​φύση. (Το ίδιο πράγμα, σωστά;)

Ανίχνευση προσώπου και ματιών

Σε αυτήν την πλήρως αυτόματη λειτουργία, η Αυτόματη Εστίαση της κάμερας κυνηγάει τα πρόσωπα προς εστίαση. Ορισμένες κάμερες μπορούν ακόμη και να βρουν τα μάτια. Εάν πρέπει να τραβήξετε ένα βίντεο, αυτή είναι μια ιδιαίτερα χρήσιμη λειτουργία, ειδικά εάν γυρίζετε τον εαυτό σας και δεν έχετε πρόσβαση στις ρυθμίσεις της κάμερας για παρακολούθηση της εστίασης. Παρόλο που αυτή η δυνατότητα γίνεται πιο κοινή στις σύγχρονες κάμερες, δεν υπάρχει σε όλα τα μοντέλα. Επίσης, αυτή η δυνατότητα υπάρχει μόνο σε κάμερες χωρίς κάτοπτρο (mirrorless), καθώς απαιτεί ανάλυση εικόνας.

Portrait-Lulu

Πίσω κουμπί αυτόματης εστίασης (Back Button AutoFocus)

Αυτή η τεχνική μπορεί πραγματικά να αλλάξει τον τρόπο λήψης των φωτογραφιών. Βασικά διαχωρίζει την εστίαση από το κουμπί του κλείστρου.

AF-ON-Button-in-Canon-camera2

Κανονικά όταν πατάτε το κουμπί κλείστρου μέχρι τη μέση, η κάμερα εστιάζει και στη συνέχεια πατάτε όλη τη διαδρομή για να κάνετε τη λήψη. Αλλά αυτό σημαίνει ότι η κάμερα θα προσπαθεί να επαναπροσδιορίζει κάθε φορά που πατάτε το κουμπί του κλείστρου, παρόλο που ίσως να μην το θέλετε.

Μπορείτε να ορίσετε ένα από τα κουμπιά στο πίσω μέρος της κάμεράς σας να είναι το κουμπί αυτόματης εστίασης, έτσι ώστε όποτε αποφασίσετε να τραβήξετε, έχετε τον απόλυτο έλεγχο και αποφασίζετε εάν η κάμερα εστιάζει ή όχι. Το πλεονέκτημα της εκχώρησης εστίασης σε ένα κουμπί διαφορετικό από το κλείστρο είναι ότι μπορείτε να τραβήξετε σύνθετα, να εστιάσετε και να τραβήξετε μια φωτογραφία και, στη συνέχεια, να τραβήξετε μια άλλη φωτογραφία χωρίς να χρειάζεται να εστιάσετε ξανά στις άλλες λήψεις. Θα μπορούσατε ακόμη και να συνθέσετε ξανά τη φωτογραφία σας χωρίς να ανησυχείτε ότι η κάμερα θα προσπαθήσει να εστιαστεί εκ νέου.

Αυτό είναι ιδιαίτερα χρήσιμο εάν φωτογραφίζετε άγρια ​​φύση.

Αν για παράδειγμα έχετε ένα πουλί σε ένα δέντρο και περιβάλλεται από κλαδιά. Χωρίς εστίαση με όπισθεν κουμπί, η κάμερα θα προσπαθεί να επικεντρώνεται ξανά και ξανά κάθε φορά που τραβάτε και με όλα τα κλαδιά που περιβάλλουν το πουλί, θα παλεύει η μηχανή να βρει το θέμα. Με την εστίαση του πίσω κουμπιού θα κλειδώσετε την εστίαση μία φορά και δεν θα ανησυχείτε για την απώλεια στο ενδιάμεσο της λήψης.

Βάθος πεδίου και εστίαση

Η ακριβής εστίαση είναι δυνατή σε μόνο μία απόσταση. Σε οποιαδήποτε άλλη απόσταση, το αντικείμενο θα αποπροσανατολιστεί και θα παράγει μια θολή εικόνα. Εδώ εμπλέκεται το βάθος πεδίου. Το βάθος πεδίου περιγράφει το εύρος μιας φωτογραφίας, από κοντά έως μακριά, που φαίνεται να βρίσκεται στο επίκεντρο. Όσο περισσότερο ανοίγει ένας φακός – μικρός αριθμός στο f, για παράδειγμα, σε διάφραγμα f / 2.8  – τόσο μικρότερο βάθος πεδίου θα υπάρχει (δηλ. Το μπροστινό προσκήνιο θα είναι στο επίκεντρο και το πίσω φόντο θα φαίνεται θολό). Εάν θέλετε όλα τα στοιχεία της σύνθεσής σας να εμφανίζονται καθαρά (φόντο και προσκήνιο), θα πρέπει να ρυθμίσετε το φακό με μικρό άνοιγμα διαφράγματος, δηλαδή  με υψηλότερη αριθμητική τιμή στο f, όπως f / 16.

Όταν τραβάτε φωτογραφίες από ένα άτομο, ένα μικρότερο βάθος πεδίου πχ f / 2.8 ή f / 2 αποδεικνύεται ωφέλιμο, καθώς αυτό το απομονώνει από οποιαδήποτε αποσπάσιμη λεπτομέρεια πίσω στο φόντο, ενώ για μια λήψη τοπίου, ένα βαθύτερο βάθος πεδίου συχνά διασφαλίζει ότι κάθε λεπτομέρεια εστιάζεται σωστά.

Χειροκίνητη εστίαση

Με τις σημερινές ψηφιακές φωτογραφικές μηχανές, ενώ η αυτόματη εστίαση κάνει σχεδόν πάντα τη δουλειά, αλλά υπάρχουν φορές που ανεξάρτητα από το πόσες φορές πατάτε αυτό το κουμπί του κλείστρου, δεν μπορεί να εστιάσει σωστά στο θέμα σας.  Για εκείνες τις στιγμές η χειροκίνητη εστίαση είναι η καλύτερη επιλογή και είναι το κλειδί για μια υπέροχη φωτογραφία.

Οι λειτουργίες AF είναι μεν πολύ προηγμένες, αλλά εξακολουθούν να έχουν τους περιορισμούς τους. Ας δούμε πότε να χρησιμοποιήσουμε τη μη αυτόματη εστίαση.

  • Φωτογραφία τοπίου. Μερικές φορές, όταν τραβάτε τοπία, ενδέχεται να υπάρχουν αντικείμενα στο προσκήνιο σας (τα μπροστά αντικείμενα), όπως φράχτες ή θάμνοι και η αυτόματη εστίαση θα σας κάνει να απογοητευτείτε πραγματικά, να εστιάσετε στο προσκήνιο και να αφήσετε το υπόλοιπο τοπίο (φόντο) θολό. Αυτό που μπορείτε να κάνετε σε αυτήν την περίπτωση είναι η αυτόματη εστίαση για να εστιάσετε στο φόντο, εξαιρουμένου του ενοχλητικού αντικειμένου του προσκηνίου από τη σύνθεση. Μόλις εστιάσετε στο φόντο, μεταβείτε στην αυτόματη εστίαση και επανασυνθέστε. Τώρα μπορείτε να κάνετε λήψη χωρίς να ανησυχείτε για την απώλεια ευκρίνειας.

  • Χαμηλή αντίθεση. Εάν δεν υπάρχει αρκετή αντίθεση στη σκηνή σας, η κάμερά σας θα δυσκολευτεί και θα χρειαστεί περισσότερος χρόνος για να εστιάσετε. Μπορεί επίσης να χάσει την εστίαση εντελώς.

  • Χαμηλός Φωτισμός. Σε περιβάλλοντα με χαμηλό φωτισμό, η αυτόματη εστίαση υποφέρει επειδή ο φακός δεν μπορεί να αφήσει αρκετό φως να περάσει. Ένα αρκετά ανοικτό διάφραγμα όπως f / 1.8 ή f / 2.0 θα προσαρμόζεται περισσότερο σε αυτήν την κατάσταση φωτισμού, σε σύγκριση με το f / 5,6, καθώς θα αφήσει περισσότερο φως να περάσει. Ένα πρόβλημα που θα συναντήσετε είναι ότι το βάθος πεδίου μπορεί να είναι πολύ ρηχό – μικρό. Η εναλλαγή σε χειροκίνητη εστίαση και η σταθερή κράτηση της κάμερας κατά τη λήψη θα λύσει το πρόβλημα.

  • Λήψη μέσα από τζάμι. Εάν, για παράδειγμα, βρίσκεστε σε αεροπλάνο και θέλετε να τραβήξετε μια φωτογραφία από ένα παράθυρο, η κάμερά σας πιθανότατα θα μπερδευτεί. Η χειροκίνητη εστίαση θα λύσει το πρόβλημα.

Τρόπος χρήσης χειροκίνητης εστίασης

Μπορεί να φοβάστε στην αρχή αν δεν την έχετε χρησιμοποιήσει ποτέ, αλλά όταν το μάθετε μπορείτε πραγματικά να έχετε καταπληκτικά αποτελέσματα με πολύ περισσότερο έλεγχο στις φωτογραφίες σας.

Πρώτα απ ‘όλα πρέπει να αλλάξετε το φακό σας σε λειτουργία χειροκίνητης εστίασης. Ο φακός σας διαθέτει διακόπτη με την ένδειξη AF – MF ή A – M. Στρέψτε τον  σε MF Manual Focus  (ή M).

Τώρα, όπως γνωρίζετε, ο φακός διαθέτει δακτύλιο αφιερωμένο στην εστίαση. Κανονικά σε έναν φακό ζουμ θα βρείτε έναν δεύτερο δακτύλιο για το ζουμ. Τώρα ξεκινήστε φέρνοντας το σκόπευτρο κοντά στο μάτι σας και αρχίστε να περιστρέφετε το δακτύλιο εστίασης. Δείτε πώς εστιάζονται τα διάφορα μέρη της εικόνας.

Τώρα κοιτάξτε το φακό σας από πάνω και παρατηρήστε ότι ο δακτύλιος εστίασης έχει αριθμούς που δείχνουν ft ή m Αυτές είναι αποστάσεις που εκφράζονται σε δύο κλίμακες, μέτρα και πόδια.

Όταν περιστρέφετε τον δακτύλιο εστίασης θα σας δείξει την απόσταση όπου εστιάζει ο φακός. Τώρα αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό για τους φωτογράφους στούντιο, αλλά όταν είστε εξωτερικά θα πρέπει να χρησιμοποιήσετε τα μάτια σας.

Μόλις περιστρέψετε το δακτύλιο εστίασης και εστιάσετε καθαρά στο θέμα σας, μπορείτε να χρησιμοποιήσετε τη λειτουργία ζωντανής προβολής και να κοιτάξετε στην οθόνη LCD για να ρυθμίσετε την εστίασή σας. Χρησιμοποιώντας το κουμπί μεγέθυνσης, θα κάνετε ζουμ στο θέμα σας και θα ελέγξετε από την οθόνη LCD σε λειτουργία ζωντανής προβολής εάν η εικόνα είναι καθαρή.

Τώρα κάντε zoom ξανά και αν είστε ικανοποιημένοι με την εστίαση και τη σύνθεσή σας κρατήστε σταθερή την κάμερα, πατήστε το κουμπί του κλείστρου. Η λήψη ολοκληρώθηκε!

Print Friendly, PDF & Email

About the author

Δ.Μ.

Share