Οι Διακηρύξεις στην Ευρώπη για το μέλλον των σπουδών της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης |
Οι διασκέψεις των χωρών της Ε.Ε. για την Παιδεία Στη Διάσκεψη της Μπολόνιας (19 Ιουνίου 1999) τέθηκαν οι βάσεις για τη δημιουργία ενός Ευρωπαϊκού χώρου Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης, μέχρι το 2010, με την εφαρμογή ενός συστήματος συγκρίσιμων πανεπιστημιακών πτυχίων και την ανάπτυξη ενός συστήματος μεταφοράς ακαδημαϊκών μονάδων, στοχεύοντας στην όσο το δυνατόν μεγαλύτερη κινητικότητα των σπουδαστών. Η διακήρυξη της Μπολόνιας μπορεί να θεωρηθεί σταθμός στην ιστορία της εκπαίδευσης στην Ευρώπη καθώς σηματοδοτεί την πολιτική βούληση 29 ευρωπαϊκών χωρών να προχωρήσουν στη δημιουργία ενός κοινού ευρωπαϊκού χώρου για την Ανώτερη εκπαίδευση και παράλληλα να ενισχύσει την έννοια των κοινών αξιών και το αίσθημα του ανήκειν και του μετέχειν σε ένα πολυδιάστατο κοινωνικο-πολιτικό και πολιτιστικό χώρο. Με λίγα λόγια η Ευρώπη της γνώσης καλείται να διαδραματίσει το δικό της ρόλο στην οικοδόμηση της Ευρώπης των πολιτών. Και τα πανεπιστήμια καλούνται να διαδραματίζουν ένα ρόλο-κλειδί στην ανάπτυξη της πολυπολιτισμικής Ευρώπης. Πριν από τη σύνοδο της Μπολόνιας, έγιναν δύο διασκέψεις που την προετοίμασαν. Η μία είναι η Magna Charta Universitatum του 1988, που έγινε στη Μπολόνια και που αναφέρεται στα θεμελιώδη δικαιώματα των πανεπιστημίων. Το δεύτερο είναι η Διακήρυξη της Σορβόννης της 25ης Μαΐου 1998, η οποία τονίζει τον κεντρικό ρόλο των πανεπιστημίων στην ανάπτυξη μιας πολυπολιτισμικής Ευρώπης. Επίσης, προσδιορίζει τη δημιουργία ενός ευρωπαϊκού χώρου Ανώτερης Εκπαίδευσης ως βασικό εργαλείο για την προώθηση της κινητικότητας και της εργοδότησης των Ευρωπαίων πολιτών, συμβάλλοντας κατ' αυτόν τον τρόπο και στην ανάπτυξη της Ευρώπης ως συνόλου. Τα βασικά γνωρίσματα της Διακήρυξης της Μπολόνιας είναι:
Αυτά τα μέτρα προϋποθέτουν λοιπόν την εξασφάλιση της ποιότητας της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης με αξιολόγηση από το 2005, τη λειτουργία συστήματος συγκρίσιμων βαθμών και πτυχίων πάλι από το 2005 και τέλος την καθιέρωση του συστήματος των τριών κύριων κύκλων σπουδών με αντίστοιχη διάρκεια τριών, δύο και τριών ετών από το 2005. Όπως φαίνεται καθαρά είναι χρονικά τουλάχιστον ανεφάρμοστα για τα ασφυκτικά πλαίσια που έχουν προταθεί. Βεβαίως, υπάρχουν πολλές αντιδράσεις από διάφορες πλευρές καθώς αγγίζουν ευαίσθητους τομείς της εθνικής πολιτισμικής ταυτότητας. Τη διάρκεια των σπουδών για παράδειγμα, που αλλάζει προς το πολύκροτο νέο ευρωπαϊκό μοντέλο "3-5-8", και ας σημειωθεί ότι ούτε η Διακήρυξη της Σορβόννης ούτε αυτή της Μπολόνιας προνοούν ρητά ένα τέτοιο ενιαίο μοντέλο. Η τελευταία προβλέπει συγκεκριμένα την οργάνωση των κύριων σπουδών σε δύο κύκλους (πτυχιακό και μεταπτυχιακό), όπως αναφέρεται πιο πάνω. Πολλές χώρες σαν την Ελλάδα, τη Δανία και τη Λιθουανία δείχνουν μεγάλη απροθυμία στην εναρμόνιση με τη διακήρυξη της Mπολόνια. Από έρευνα μόνο το 25% των ελληνικών πανεπιστήμιων επιθυμούν να μειώσουν τον χρόνο σπουδών των προπτυχιακών τους σπουδών και να τις συνδέσουν άμεσα με τις μεταπτυχιακές σπουδές. Υπάρχουν βέβαια και χώρες που θεώρησαν υποχρεωτική τη Διακήρυξη της Mπολόνια και την εφάρμοσαν γρήγορα στα πανεπιστήμιά τους. Το 50% των πανεπιστημίων στην Ολλανδία, το 62% στη Nορβηγία, το 74% στην Ιταλία προσάρμοσαν τη δομή του συστήματός τους στους στόχους της Μπολόνια . Στις υπόλοιπες χώρες ή ακόμα δεν έχει ακόμη ληφθεί απόφαση για την υιοθέτησή της διακήρυξης ή είναι προαιρετική. Μάλιστα εκεί υπάρχει πρόθεση των Πανεπιστημίων να αλλάξουν τη δομή τους. Έτσι, το 82% στην Iσπανία, το 72% στην Πορτογαλία, το 67% στην Σλοβενία, το 59% στην Ουγγαρία, το 53% στην Αυστρία και το 52% στη Γερμανία, θέλουν να αλλάξουν τη δομή. Είναι αξιοπρόσεκτο πως τη νέα δομή των δύο κύκλων σπουδών έχει εφαρμόσει περίπου το 60% των οικονομικών πανεπιστημίων, ενώ πιο διστακτικά είναι τα τεχνολογικά ιδρύματα (45%). Συνολικά 16 χώρες της Ευρώπης έχουν υιοθετήσει το σύστημα των δύο κύκλων σπουδών, 8 χώρες βρίσκονται σε διαδικασία αλλαγής (Πορτογαλία, Γαλλία, Γερμανία, Bέλγιο, Nορβηγία, Σερβία, Kροατία, Φινλανδία), ενώ σε 8 χώρες δεν έχει ακόμη ξεκινήσει η αλλαγή του συστήματος. Συνέχεια της Μπολόνιας Την άνοιξη του 2000 στην Οκινάουα, οι Υπουργοί Παιδείας των κρατών μελών της ομάδας των οκτώ (Ηνωμένες Πολιτείες, Γαλλία, Γερμανία, Ιαπωνία, Ιταλία, Καναδάς, Ηνωμένο Βασίλειο, Ρωσία), συμφώνησαν το διπλασιασμό του αριθμού των διδασκόντων, σπουδαστών, ερευνητών και μελών διοικητικού προσωπικού στον τομέα της εκπαίδευσης που θα έχουν την εμπειρία της μετακίνησης στο εξωτερικό στα επόμενα δέκα χρόνια. Το Δεκέμβριο του 2000 στη Νίκαια, οι αρχηγοί κρατών και κυβερνήσεων της Ε.Ε., στοχεύοντας στην αύξηση και τον εκδημοκρατισμό της κινητικότητας των σπουδαστών και των διδασκόντων στην Ευρώπη, ενέκριναν σχέδιο δράσης για την κινητικότητα (42 συγκεκριμένα μέτρα), το πρώτο μέρος του οποίου τέθηκε σε ισχύ στη διάρκεια του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου της Στοκχόλμης (Μάρτιος 2001). Η Σύνοδος των Υπουργών Παιδείας στην Πράγα (Μάιος 2001) επικύρωσε την ενίσχυση των προσπαθειών για τη διεύρυνση της κινητικότητας στην Ευρώπη, των σπουδαστών, των εκπαιδευτικών, των ερευνητών και του διοικητικού προσωπικού. Το έκτακτο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο στη Λισσαβόνα (Μάρτιος 2002), στα πλαίσια της προοπτικής να γίνει η Ε.Ε. η σημαντικότερη οικονομική δύναμη, κυρίως μέσα από τη γνώση και την πνευματική καλλιέργεια, ανέδειξε, μεταξύ άλλων, την κινητικότητα ως ισχυρή στρατηγική για την επίτευξη των προσπαθειών, με νέα γενιά προγραμμάτων (2000-2006) και με στόχο τη μεγαλύτερη διαφάνεια στην αναγνώριση των πτυχίων, των προσόντων και των περιόδων σπουδών και κατάρτισης που πραγματοποιούνται σε όλες τις χώρες της Ε.Ε. Στις 19 Σεπτεμβρίου 2003 γίνεται η σύνοδος των Υπουργών της Ε.Ε. στο Βερολίνο με θέμα "Πραγματοποιώντας την ευρωπαϊκή τριτοβάθμια εκπαίδευση". Εκεί έγινε μια συνολική αποτίμηση της πορείας προς τον Ευρωπαϊκό Χώρο Ανώτατης Εκπαίδευσης και τέθηκαν ορισμένοι ακόμη στόχοι, που όμως είναι δευτερεύοντες στις συνολικές αρχές της Διακήρυξης της Μπολόνιας και της Συνόδου της Πράγας. Μεταξύ των άλλων συμφώνησαν ότι από το 2005 τα εθνικά συστήματα εξασφάλισης ποιότητας πρέπει να περιλάμβάνουν:
Το βασικό πνεύμα του Βερολίνου είναι η διευκόλυνση της κινητικότητας των φοιτητών με βάση τις διδακτικές μονάδες και το συμπλήρωμα διπλώματος. Η κινητικότητα αποσκοπεί στην ομογενοποίηση σε ευρωπαϊκό επίπεδο και επομένως, συμβάλλει έμμεσα στη διάδοση του ευρωπαϊκού πνεύματος, που είναι ένας από τους στόχους της Μπολόνιας. Η καταξίωση, όμως, αυτής της κινητικότητας έρχεται με την απονομή των κοινών διπλωμάτων από δύο συνεργαζόμενα Πανεπιστήμια, με εφάμιλλη ποιοτική στάθμη, γεγονός που προφανώς θα διαπιστώνεται από της διαδικασίες Αξιολόγησης. Η ενθάρρυνση της κινητικότητας συνεπάγεται αξιόλογες ξενόγλωσσες σπουδές και ξενόγλωσσα μεταπτυχιακά. Επίσης, εκεί δεσμεύθηκαν στην έναρξη της εφαρμογής του συστήματος των δύο
Πανεπιστημιακών κύκλων ως το 2005. Οι βαθμοί των πρώτων κύκλων πρέπει να δώσουν την
πρόσβαση κατά την συνθήκη της Λισσαβώνας, στα δεύτερα προγράμματα κύκλων. Οι δεύτεροι
βαθμοί κύκλων πρέπει να δώσουν την πρόσβαση στις διδακτορικές μελέτες. Ζήτησαν δε να
συμπεριλάβουν οι χώρες της Ε.Ε. το διδακτορικό επίπεδο ως τρίτο κύκλο στη διαδικασία της
Μπολόνιας. Ας σημειωθεί ότι δεσμεύτηκαν να οργανώσουν την επόμενη διάσκεψη για την κοινή Εκπαίδευση της Ευρώπης στην πόλη Μπέργκεν της Νορβηγίας τον Μάιο του 2005. Χαρακτηριστικά του νέου προτεινόμενου συστήματος 1. Συνδέονται οι δύο κύκλων σπουδών μέσω των "πιστωτικών μονάδων" (κάθε μάθημα χρεώνεται, ανά έτος, με τόσες μονάδες ώστε να προκύπτει ένας σταθερός συνολικός αριθμός μονάδων). Στην Ελλάδα έχει υιοθετηθεί εδώ και πολλά χρόνια οι δύο κύκλοι σπουδών, (ο πρώτος κύκλος δεν είναι 3 χρόνια αλλά 4 ή 5 ή 6 χρόνια), ενώ οι δύο κύκλοι δεν συνδέονται μεταξύ τους με πιστωτικές μονάδες. Η καθιέρωση του συστήματος των πιστωτικών μονάδων σε όλες τις χώρες διευκολύνει την κινητικότητα των αποφοίτων, αλλά και την επαγγελματική τους κατάταξη μέσα σε ένα ενιαίο σύστημα, σύμφωνα με τη Διακήρυξη. Οι πιστωτικές μονάδες που μπορεί να εξασφαλίσει ο φοιτητής σε κάθε έτος είναι 60. Ως εκ τούτου, ένας φοιτητής για τα 3 χρόνια σπουδών θα πάρει 180 μονάδες και για τα επιπλέον 2 έτη σπουδών άλλες 120 μονάδες. Συνολικά, δηλαδή, οι μονάδες για το σύστημα των 3+2 ετών είναι 400. Μπορεί σύμφωνα με τη Διακήρυξη η τάση στις ευρωπαϊκές χώρες να είναι η εφαρμογή του συστήματος των 3+2 ετών, αλλά στη Σουηδία και την Ολλανδία τα πανεπιστήμια τους προσφέρουν master σε τέσσερα χρόνια, αφού η βασική προϋπόθεση για την απόκτηση μεταπτυχιακού τίτλου είναι η απόκτηση συνολικά 240 πιστωτικών μονάδων (180 για τα τρία πρώτα χρόνια και 60 για το τέταρτο). Στην περίπτωση αυτή προκύπτει το εύλογο ερώτημα πώς θα αντιμετωπισθεί το πτυχίο ενός ολλανδικού ή σουηδικού πανεπιστημίου από τα υπόλοιπα εκπαιδευτικά συστήματα. 2. Ο δεύτερος μεγάλος στόχος της Ευρώπης είναι να κάνει πιο ανταγωνιστικά τα πανεπιστήμιά της σε σχέση κυρίως με τα αμερικανικά, στα οποία κατευθύνεται ετησίως ένα μεγάλο ρεύμα φοιτητών από τον υπόλοιπο κόσμο, ενώ παράλληλα, υπάρχει και εκροή Ευρωπαίων αποφοίτων προς τις HΠA όπου συνεχίζουν τις σπουδές τους (για διδακτορικό κυρίως). Ας μην ξεχνάμε ότι τα αμερικανικά πανεπιστήμια έχουν διπλάσιο προϋπολογισμό ανά φοιτητή από το μέσο ευρωπαϊκό πανεπιστήμιο. Ενώ στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια διπλασιάστηκε σχεδόν ο αριθμός των φοιτητών με παράλληλη μείωση των δαπανών κατά 43% περίπου. Υπάρχει όμως και η άλλη πλευρά. Στην Ελλάδα οι πτυχιούχοι έχουν λίγες πιθανότητες να βρουν δουλειά από ό,τι όσοι δεν έχουν απολυτήριο λυκείου. Η ανεργία στις τάξεις των πτυχιούχων είναι η υψηλότερη μεταξύ των 30 πιο πλουσίων κρατών, ενώ το πρόβλημα είναι ιδιαίτερα έντονο στις γυναίκες. Μείωση δαπανών Αλλά, οι τρόποι με τους οποίους τα ευρωπαϊκά πανεπιστήμια θα γίνουν ανταγωνιστικά, κυρίως έναντι των αμερικανικών, αποτελούν ακόμη ένα σοβαρό σημείο διαφωνίας μεταξύ των πανεπιστημίων, αλλά και των υπουργών Παιδείας. Η πλειονότητα (περίπου 70%) των χωρών –μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα– εκτιμά ότι η ανταγωνιστικότητα των πανεπιστημίων θα βελτιωθεί μέσω διακρατικών ή διαπανεπιστημιακών προγραμμάτων συνεργασίας με τρίτες χώρες. Αντίθετα, το 30% των επικεφαλής των πανεπιστημίων θεωρούν ότι τα ιδρύματα θα γίνουν πιο ανταγωνιστικά διεθνώς μόνο εάν χρησιμοποιήσουν εμπορική - επιθετική πολιτική στην προσέλκυση νέων φοιτητών από τρίτες χώρες. Την τακτική αυτή ενστερνίζονται περισσότερο από κάθε άλλον τα βρετανικά πανεπιστήμια, το 80% και πλέον των οποίων εφαρμόζουν εμπορική πολιτική στην προώθηση του «προϊόντος» πανεπιστημιακή εκπαίδευση. Στην Ελλάδα πάντως η μείωση των δαπανών για την Παιδεία μας κατατάσσει στις τελευταίες θέσεις στην Ευρώπη, ενώ μπορούμε να πούμε ότι βρίσκεται στα πρόθυρα της απαξίωσης το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα. Η Ελλάδα δίνει για την εκπαίδευση το μικρότερο ποσοστό του προϋπολογισμού
της, σε σχέση με κάθε άλλο κράτος-μέλος του ΟΟΣΑ: μόλις το 6,6% του συνόλου των δαπανών. Και τέλος, τα ελληνικά πανεπιστήμια μπορεί να παράγουν πολλούς απόφοιτους
(εκ των οποίων πολλοί δεν έχουν δουλειά), υστερούν όμως σε κάτι πολύ σημαντικό: σε
αποφοίτους εξειδικευμένων ερευνητικών προγραμμάτων. Ανάλογα πτυχία λαμβάνει ετησίως μόνο
το 0,7% του πληθυσμού, η πέμπτη πιο χαμηλή αναλογία, έναντι 1,2% μέσου όρου και 2,8% του
πληθυσμού στη Σουηδία. Νοέμβριος 2004 Πληροφορίες: Καθημερινή, Ελευθεροτυπία, Υπουργείο Παιδείας, ΕΕ. |