Αστροφυσική, Διάστημα

Αστρονόμοι επιβεβαιώνουν την πρόσφατη γέννηση ενός εξωπλανήτη

Αστρονόμοι έχουν για πρώτη φορά συλλάβει εικόνες ενός νεαρού πλανήτη γύρω από ένα αστέρι σαν τον ήλιο μας, γεγονός που θα μπορούσε να ρίξει φως στον τρόπο με τον οποίο σχηματίζονται πλανήτες και ηλιακά συστήματα.

planet-LxCa-15-b Καλλιτεχνική απεικόνιση του αέριου γίγαντα πλανήτη LxCa 15b που γεννήθηκε και ανάμεσα σε δύο δίσκους ύλης και αερίων. Είναι ο νεότερος πλανήτης που έχει εντοπιστεί μέχρι σήμερα. Η δημιουργία του έγινε μακριά από τον κανονικό δίσκο σκόνης και αερίων. Είναι ένα φαινόμενο που δεν το είχαμε δει ποτέ πριν.

Η ανακάλυψη έχει γίνει δεκτή για δημοσίευση στο Astrophysical Journal.

Ο Δρ Michael Ireland από το Πανεπιστήμιο του Σίδνεϊ είναι μέλος μιας διεθνούς ομάδας αστρονόμων που έκαναν αυτή την ανακάλυψη. Χρησιμοποίησαν γι αυτό το γιγάντιο τηλεσκόπιο Keck των 10 μέτρων στη Χαβάη για να μελετήσουν ένα πολύ μικρό και νεαρό αστέρι που ονομάζεται LkCa15 στην περιοχή σχηματισμού νέων άστρων Taurus-Auriga, περίπου 450 έτη φωτός μακριά.

Το άστρο έχει σχεδόν το ίδιο μέγεθος με τον Ήλιο μας, αλλά έχει ηλικία λίγα μόνο εκατομμύρια χρόνια.

Ο Ireland και οι συνεργάτες του στόχευσαν στο άστρο LkCa15 επειδή ο περιβάλλον πλανητικός δίσκος από αέριο και σκόνη έχει ένα μεγάλο κενό (χάσμα) μέσα του, σαν να αποτελείται από δύο ξεχωριστούς δίσκους.

Ο ένας είναι ο συμβατικός δίσκος ακόνης και αερίων που δημιουργείται γύρω από νεογέννητα άστρα και παρέχει τα υλικά αύξησης των πλανητών. Ο πρώτος δίσκος όμως περικυκλώνεται και από ένα δεύτερο δίσκο ή ένα δακτυλίδι που αποτελείται από κοσμική σκόνη, που μάλιστα έχει μια μεγάλη φωτεινότητα.

Ο πλανήτης που ανακάλυψαν οι αστρονόμοι γεννήθηκε και μορφοποιείται σε μια περιοχή ανάμεσα στους δύο δίσκους, γεγονός που είναι εξαιρετικά ενδιαφέρον.

«Όταν κοιτάξαμε πιο προσεκτικά, βρήκαμε δύο κηλίδες, η μία ήταν ένας πλανήτης, η άλλη ήταν το αέριο και η σκόνη που πέφτει πάνω στον πλανήτη», λέει ο Ireland.

Ο πρόσφατα ανακαλυφθείς πλανήτης, που έχει ονομαστεί LkCa15-β, είναι ένας αέριος γίγαντας παρόμοιος με τον Δία.

Περιφέρεται γύρω από το άστρο του περίπου στην ίδια απόσταση που βρίσκεται ο Ουρανός από τον Ήλιο μας – κάπου 20 φορές πιο μακριά από την τροχιά της Γης.

Οι αστρονόμοι πάντως προσπαθούν ακόμα να καθορίσουν το μέγεθος του πλανήτη- βρέφους.

"Το ανώτερο όριο του είναι περίπου επταπλάσιο της μάζας του Δία, ενώ το κατώτατο όριο του θα είναι περίπου σαν του Κρόνου”, διευκρινίζει.

"Υπήρξαν αρκετές ανιχνεύσεις του πλανήτη σαν τον Δία τα τελευταία χρόνια, αλλά ότι είναι πλύ βρέφος και κατά την έναρξη του κύκλου της ζωής του, είναι κάτι το ιδιαίτερο."

Κατά τον Ireland, είναι η πρώτη φορά που οι αστρονόμοι ήταν σε θέση να δουν έναν πλανήτη που περιβάλλεται από σκόνη και αέριο.

“Αυτή η σκόνη είναι υλικό που είτε πέφτει στην επιφάνεια του πλανήτη, και έχει σαν αποτέλεσμα την αύξηση του, ή είναι υλικό που εκτινάσσεται μακριά από τον πλανήτη από ηλεκτρομαγνητικές δυνάμεις."

Ασφαλώς η μελέτη αυτού του νεαρού ηλιακού συστήματος βοηθά τους αστρονόμους να κατανοήσουν καλύτερα το ηλιακό μας σύστημα.

"Το άστρο LkCa15 έχει ένα πολύ μεγάλο δίσκο με μεγάλους πλανήτες μακριά του. Ο μεγάλος δίσκος σημαίνει ότι σχηματίζονται μεγάλοι πλανήτες πιο μακριά”, εξηγεί ο αστρονόμος. "Και το ερώτημα είναι, γιατί το δικό μας ηλιακό σύστημα είναι τόσο μικρό;"

Ο ίδιος λέει πως μία πιθανή εξήγηση γι αυτό είναι ότι ένα αστέρι μπορεί να έχει περάσει κοντά στο δικό μας ηλιακό σύστημα, όταν ήταν νεαρό, αντλώντας υλικό κοντά του κάνοντας έτσι σχετικά μικρό τον δίσκο του.

"Αν αυτό δεν συμβαίνει, θα υπήρχαν περισσότερες πτώσεις κομητών στους γήινους πλανήτες;" αναρωτιέται ο Ireland. "Αν ναι, θα ήταν ότι καλύτερο για τη ζωή;" καταλήγει.

Πηγή: ABC