Πρόσωπα - Γεγονότα Σημαντικά θέματα

Νεύτωνας: μια αντιπαθέστατη ιδιοφυία

Μετά το Νεύτωνα

Οι φυσικοί ως επιστήμονες είναι πρακτικοί άνθρωποι. Παρά τα ερωτηματικά που εγείρουν η εξ αποστάσεως δράση και ο νόμος του Νεύτωνα, συνέχισαν να τα εφαρμόζουν και να κάνουν μέσω αυτών σημαντικές ανακαλύψεις.

Στη συνέχεια, οι μαθηματικοί παραλαμβάνουν τη Μηχανική και την εφοδιάζουν με έναν εξαιρετικά κομψό και αποτελεσματικό φορμαλισμό. Μεταξύ άλλων, τα ονόματα του Hamilton, του Lagrange και του Laplace είναι συνδεδεμένα με αυτές τις εξελίξεις.

Όμως η συμβολή αυτών των κορυφαίων επιστημόνων της Μηχανικής, δεν ήταν δυνατόν να αναχθεί στη μαθηματικοποίηση του Νεύτωνα.

Χρειάστηκε να εισαχθούν νέες έννοιες· για παράδειγμα, η έννοια της ενέργειας και της ορμής, δηλαδή του γινομένου της μάζας με την ταχύτητα. Αυτές οι ποσότητες κάτω από ορισμένες προϋποθέσεις διατηρούνται, όπως είχε ήδη κατανοήσει ο Huygens.

Έτσι, όταν πυροβολώ, η κίνηση του όπλου προς τα πίσω οφείλεται στην αποχώρηση της σφαίρας, που παίρνει μαζί της μια «ποσότητα κίνησης», η οποία αντισταθμίζεται με την ταχύτητα οπισθοχώρησης του όπλου (που είναι μικρότερη, επειδή η μάζα του είναι μεγαλύτερη).

Αυτές οι αρχές επεκτείνονται στα περιστρεφόμενα στερεά – συνεπώς, και στους πλανήτες – εν τέλει, ακόμα και στα υγρά, εξηγώντας τη συμπεριφορά τους είτε σε στασιμότητα είτε εν κινήσει. Έτσι, δημιουργείται ένας νέος κλάδος, η Μηχανική των ρευστών, όπου διακρίθηκαν επιστήμονες, όπως οι Pascal, Navier, Stokes, Coriolis κ.λ.π.

Ας μην υπεισέλθουμε όμως στις λεπτομέρειες αυτών των ερευνών, που είναι συναρπαστικές αλλά ιδιαίτερα περίπλοκες, και ας αρκεστούμε να υπογραμμίσουμε ότι κατέστησαν δυνατές χάρη στο Νεύτωνα.

Χρονολόγιο

• 1642: Γεννιέται τον ίδιο χρόνο που πεθαίνει ο Γαλιλαίος. Σαν μια σκυτάλη να άλλαξε χέρια, περνώντας την ευκαιρία ερμηνείας της βαρύτητας στη νέα γενιά.

• 1661: Εισάγεται στο Κέιμπριτζ και βοηθά την πληρωμή των σπουδών του κάνοντας τον υπηρέτη σε άλλους φοιτητές.

• 1667: Εκλέγεται μέλος του Τρίνιτι Κόλετζ.

• 1665-1666: Λόγω της πανώλης το Κέιμπριτζ κλείνει και ο Νεύτων επιστρέφει στο χωριό του. Απομονωμένος από άλλους ανθρώπους οι μήνες αυτοί είναι από τους πιο παραγωγικούς της ζωής του.

• 1669: Γίνεται λουκάσιος καθηγητής Μαθηματικών. Τον ίδιο χρόνο μετακομίζει στο Λονδίνο ως επιστάτης του Βασιλικού Νομισματοκοπείου.

• 1671: Εκλέγεται μέλος της Βασιλικής Εταιρείας.

• 1675 μέχρι το 1679: Αρρωσταίνει και υποφέρει από νευρικό κλονισμό.

• 1693: Υποφέρει από δεύτερο νευρικό κλονισμό.

• 1703: Γίνεται πρόεδρος της Βασιλικής Εταιρείας.

• 1704: Δημοσιεύει την Οπτική.

• 1705: Γίνεται ιππότης στο Κέιμπριτζ.

• 1727: Πεθαίνει στο Λονδίνο στις 20 Μαρτίου.

Διαβάστε και Ο φιλόσοφος Νεύτωνας και η εποχή του