Τα αυτοκίνητα με υδρογόνο δεν είναι ο καλύτερος τρόπος για να μειωθεί η ρύπανση, τα αέρια του θερμοκηπίου και η εξάρτηση από το πετρέλαιοΑπό σελίδα του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνιας, 18 Ιουλίου 2003 |
Σε μια επιστημονική μελέτη, που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Science, ο Alex Farrell, βοηθός καθηγητής της ενέργειας και των πόρων στο Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνιας στο Μπέρκλεϋ, και ο David Keith, καθηγητής της εφαρμοσμένης μηχανικής στο Πανεπιστήμιο Carnegie Mellon, παρουσιάζουν διάφορες βραχυπρόθεσμες και μακροπρόθεσμες στρατηγικές, οι οποίες λένε ότι θα πετύχαιναν τα ίδια αποτελέσματα με τη μετατροπή των αυτοκινήτων από βενζινοκίνητα σε οχήματα τροφοδοτημένα με υδρογόνο. "Τα αυτοκίνητα υδρογόνου είναι μια πτωχή βραχυπρόθεσμη στρατηγική, και δεν είναι ακόμα και σαφές ότι αποτελεί μια καλή μακροπρόθεσμη ιδέα", λέει ο Farrell. "Επειδή οι προοπτικές για τα αυτοκίνητα υδρογόνου είναι τόσο αβέβαιες, πρέπει να σκεφτούμε προσεκτικά προτού να επενδύσουμε όλα αυτά τα χρήματα και όλη αυτή την δημόσια προσπάθεια σε ένα τομέα". Οι Farrell και ο Keith σύγκριναν τις δαπάνες για τα οχήματα με κυψέλες υδρογόνου με τις δαπάνες άλλων στρατηγικών για τους ίδιους περιβαλλοντικούς και οικονομικούς στόχους. "Υπάρχουν τρεις λόγοι για να σκεφτείτε ότι το υδρογόνο θα ήταν καλό στη χρήση, για παράδειγμα μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης, επιβράδυνση της παγκόσμιας αλλαγής του κλίματος και μείωση της εξάρτησης στις εισαγωγές του πετρελαίου - αλλά για κάθε μία αιτία υπάρχει και κάτι άλλο που θα μπορούσατε να κάνετε και ίσως και να δουλεύει καλύτερα, γρηγορότερα και θα ήταν και φτηνότερο", ισχυρίζεται ο Farrell. Ο Αμερικανός Πρόεδρος George Bush έχει ήδη προτείνει ένα πενταετές σχέδιο, κόστους 1,7 δισεκατομμύριων δολαρίων για την ανάπτυξη της τεχνολογίας κυψελών υδρογόνου, μια υποδομή για το υδρογόνο και προηγμένες τεχνολογίες στα αυτοκίνητα. Για πολλούς ανθρώπους, η έλξη του υδρογόνου είναι ότι δεν παράγει κανένα ρυπογόνο αέριο ή αέριο θερμοκηπίου. Για άλλους, η έλξη είναι ότι το υδρογόνο είναι ένα ερευνητικό πρόγραμμα και ότι κάποια σχετική έρευνα με το υδρογόνο θα βοηθήσει επίσης την ανάπτυξη καλύτερων αυτοκινήτων με βενζίνη. Ένα πρόβλημα, λέει ο Farrell, ένας εμπειρογνώμονας στην ενέργεια και τα ζητήματα του περιβάλλοντος, είναι ότι πρέπει να ξέρουμε από που προέρχεται το υδρογόνο. Οι τρέχουσες μέθοδοι παραγωγής του υδρογόνου από το πετρέλαιο και τον άνθρακα παράγουν ουσιαστικά διοξείδιο του άνθρακα. Εκτός κι αν χρησιμοποιηθεί ανανεώσιμη (αιολική ή ηλιακή) και πυρηνική ενέργεια, με τα συνοδευτικά προβλήματά τους του ανεφοδιασμού και των αποβλήτων. Με αυτά τα μέσα παράγεται υδρογόνο χωρίς επίσης να παράγονται αέρια του θερμοκηπίου. Επιπλέον, επισημαίνει ο Farrell ότι η οργάνωση μιας απολύτως νέας υποδομής για την διανομή του υδρογόνου θα κόστιζε τουλάχιστον 5.000 δολάρια ανά όχημα. Η μεταφορά, η αποθήκευση και η διανομή αεριωδών καυσίμων σε αντιδιαστολή με ένα υγρό θίγουν πολλά νέα προβλήματα. Και μάλιστα θα απαιτηθούν πολλά δισεκατομμύρια δολάρια για την ανάπτυξη των κυψελών καυσίμων του υδρογόνου, που μπορούν να ταιριάξουν με την απόδοση των σημερινών μηχανών της βενζίνης, συνέχισε. Τα οφέλη μπορεί να αξίζουν τα κόστη της ανάπτυξης και της δημιουργίας των κυψελών καυσίμων μιας νέας υποδομής, μόνο εάν η ατμοσφαιρική ρύπανση, τα αέρια του θερμοκηπίου και το εισαγόμενο πετρέλαιο δεν θα μπορούσαν να μειωθούν με άλλους τρόπους. Αλλά μπορούν, ισχυρίζεται ο Farrell. Οι βελτιώσεις στα σημερινά αυτοκίνητα και τους τρέχοντες περιβαλλοντικούς κανόνες είναι περισσότερο από 100 φορές φτηνότερες, από όσο τα αυτοκίνητα υδρογόνου στη μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης. Και για αρκετές δεκαετίες, η οικονομικώς πιο αποδοτική μέθοδος για να μειώσεις τις εισαγωγές του πετρελαίου και τις εκπομπές του CO2 από τα αυτοκίνητα, θα είναι η αύξηση της αποδοτικότητας των καυσίμων, βρήκαν οι δύο επιστήμονες. "Θα μπορούσατε να έχετε μια σημαντική μείωση της κατανάλωσης του πετρελαίου ανέξοδα με τη βελτίωση των στάνταρ της οικονομίας των καυσίμων ή την αύξηση των τιμών των καυσίμων, ή και τα δύο μαζί, που είναι πιθανώς η φτηνότερη στρατηγική", λέει ο Farrell. "Αυτό δεν θα είχε πραγματικά κανένα κόστος ή ενδεχομένως ακόμη και ένα αρνητικό κόστος - αγοράζοντας λιγότερα καύσιμα θα κερδίζετε περισσότερα χρήματα από ό,τι με την τιμή των υψηλής απόδοσης αυτοκινήτων. Τα οχήματα θα ήταν ακόμα αρκετά μεγάλα για τους Αμερικανούς και θα ήταν ακόμα ασφαλή." Οι τεχνολογίες για την καλύτερη απόδοση των κινητήρων βρίσκονται τώρα στο ράφι, είπε. Όλα αυτά που λείπουν είναι οικονομικά κίνητρα για να ενθαρρύνουν τους κατασκευαστές να κάνουν βελτιώσεις και τους οδηγούς να αγοράσουν οικονομικά αυτοκίνητα στην κατανάλωση της βενζίνης. "Οι κατασκευαστές αυτοκινήτων δεν πρέπει να επενδύσουν σε τίποτα φανταστικό - ένας μεγάλος αριθμός νέων τεχνολογιών είναι ήδη στο ράφι", είπε, αναφέροντας, μεταξύ άλλων μελετών, μια έκθεση του 2002 από την Εθνική Ακαδημία των Επιστημών. "Το κόστος θα ήταν μικρό έναντι των αλλαγών που απαιτούνται για να φτιαχτεί το αυτοκίνητο του υδρογόνου". Τα υποκατάστατα του πετρελαίου όπως είναι η αιθανόλη, που μπορεί να χρησιμοποιηθεί στα σημερινά οχήματα, είναι επίσης ένας πιθανός τρόπος για να μειωθούν οι εισαγωγές του πετρελαίου, λένε οι ερευνητές, αλλά απαιτείται περισσότερη έρευνα για να μειωθεί η περιβαλλοντική επίδραση και το κόστος αυτών των επιλογών. Εάν ο στόχος είναι να μειωθούν και τα αέρια του θερμοκηπίου, θα ήταν φτηνότερο, υποστηρίζουν οι Farrell και Keith, να εστιάσουμε στη μείωση των εκπομπών του διοξειδίου του άνθρακα από τις εγκαταστάσεις της ηλεκτρικής παραγωγής της ενέργειας από ό,τι να εστιάσουμε απλώς στα οχήματα με κυψέλες υδρογόνου. Αλλά εάν στοχεύουμε μόνο στα επιβατικά αυτοκίνητα, το κλειδί είναι η οικονομία των καυσίμων. Λένε οι δύο επιστήμονες ότι εάν κριθεί απαραίτητο να εισαχθεί το υδρογόνο στον τομέα των μεταφορών, μια καλύτερη εναλλακτική λύση είναι να αναπτυχθούν οχήματα τροφοδοτημένα με κυψέλες υδρογόνου, για τα οχήματα όπως τα σκάφη, τα τραίνα και τα μεγάλα φορτηγά αντί των αυτοκινήτων. Επειδή αυτά τα βαριά βαρέων φορτίου οχήματα έχουν υψηλότερες εκπομπές, αυτή η στρατηγική θα μπορούσε να δώσει μεγαλύτερα οφέλη ατμοσφαιρικής ποιότητας. Η αποθήκευση του υδρογόνου πάνω στα σκάφη θα ήταν ευκολότερη επίσης, και θα απαιτούσε ένα μικρότερο δίκτυο διανομής των καυσίμων. Οι Farrell και ο Keith παρέχουν στοιχεία που υποστηρίζουν τα επιχειρήματά τους και καταλήγουν στο συμπέρασμα ότι θα πρέπει να γίνει περισσότερη έρευνα πριν δεσμευτούμε σε μια οικονομία του υδρογόνου, η οποία μπορεί να αρχίσει μετά από 25 χρόνια. Τα "αυτοκίνητα υδρογόνου είναι ένα ελκυστικό όραμα που απαιτεί σοβαρή έρευνα, αλλά δεν είναι μια ασφαλής επιλογή", γράφουν. Οι ερευνητές, λοιπόν, του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνιας στο Μπέρκλεϋ προτείνουν ότι όλοι πρέπει ρίχνουμε μια κριτική ματιά στην τεχνολογία και να εξετάζουμε τις απλούστερες, φτηνότερες επιλογές. |
||||
|