Εκτοξεύτηκε το Smart-1 για τη
Σελήνη
|
Το διαστημικό σκάφος Smart-1, της Ευρωπαϊκής Υπηρεσίας Διαστήματος (ESA), εκτοξεύτηκε από τη Γαλλική Γουιάνα σήμερα Κυριακή 28 Σεπτεμβρίου και ώρα 2.14 πμ ώρα Ελλάδος για να τεθεί σε τροχιά γύρω από τη Σελήνη. Ο σκοπός της αποστολής του Smart-1 είναι η χαρτογράφηση της Σελήνης με τη βοήθεια των ακτίνων-Χ. Σύμφωνα με ανακοίνωση της ESA, το Smart-1 (Small Missions for Advanced Research in Technology) μεταφέρθηκε στην κορυφή του πυραύλου Ariane 5, στο κοσμοδρόμιο Kuru, με το οποίο ξέφυγε από το βαρυτικό πεδίο της Γης, από την περασμένη εβδομάδα. Ο βολιστήρας Smart-1 θα είναι το πρώτο Ευρωπαϊκό διαστημικό όχημα που θα επισκεφτεί τη Σελήνη, ζυγίζει 367 κιλά, όγκου 1 m2 ενώ κόστισε μόλις 110 εκατ. ευρώ Τα στοιχεία που θα συλλέξει το σκάφος ίσως δώσουν πειστικές απαντήσεις για τη διαδικασία σχηματισμού της όπως και για την παρουσία νερού με μορφή πάγου στους κρατήρες της. Σύμφωνα με την επικρατέστερη θεωρία για το σχηματισμό της Σελήνης, ένα σώμα στο μέγεθος του Άρη συγκρούστηκε με τη Γη πριν από 4.5 δισεκατομμύρια χρόνια, εκτοξεύοντας στο Διάστημα τεράστιες μάζες υλικού και συντριμμιών. Μέρος του υλικού αυτού συμπυκνώθηκε σε τροχιά γύρω από τη Γη και σχημάτισε το φυσικό δορυφόρο της. Εάν αυτό συνέβη πραγματικά, το φεγγάρι πρέπει να περιέχει λιγότερο σίδηρο από όσο υπάρχει στη Γη, γιατί το στοιχείο αυτό είναι βαρύ και είναι πιθανότερο να παρέμεινε στον πυρήνα της τότε Γης, παρά να εκτοξεύτηκε στο Διάστημα. Η αναλογία ελαφρύτερων υλικών, όπως το μαγνήσιο και το αργίλιο, αναμένεται να είναι υψηλότερη. Θα χρησιμοποιήσει έναν πρωτοποριακό ιοντικό κινητήρα, ο οποίος αντί για καύσιμα χρησιμοποιεί την ηλιακή ενέργεια και το ευγενές αέριο ξένον. Το σκάφος δεν θα προωθείται δηλαδή με καυσαέρια, όπως συμβαίνει στους συνηθισμένους πυραύλους, αλλά από έναν πίδακα ιόντων ξένου. Αυτή η τεχνολογία έχει χρησιμοποιηθεί μόνο μια φορά πριν, το 1998 σε μια διαπλανητική αποστολή από τη NASA με το σκάφος Deep Space 1. Υπάρχει όμως κι ένας ευρωπαϊκός δορυφόρος, το Artemis, που κι αυτός διατηρείται στη τροχιά του με την ίδια τεχνολογία. Ο κινητήτας ιόντων προσφέρει πολύ μικρή ώση -αντιστοιχεί περίπου στο βάρος μιας σελίδας χαρτιού-, μπορεί όμως να λειτουργεί αδιάλειπτα για μεγάλο χρονικό διάστημα ώστε να προσφέρει πολύ υψηλή τελική ταχύτητα. Η ώθηση όμως με ιόντα ξένου έχει σαν αποτέλεσμα το Smart-1 να χρειαστεί 15 μήνες για να φτάσει στον προορισμό του (το 2005). Στην αρχή το Smart 1 θα τεθεί σε τροχιά γύρω από τη Γη, όπου για 16 μήνες θα αυξάνει την ταχύτητά του. Μετά θα στραφεί προς τη Σελήνη, της οποίας η βαρύτητα θα έλξει το σκάφος και θα το βάλει σε τροχιά σπειροειδώς. Το πρώτο πέρασμα από το φεγγάρι έχει προγραμματιστεί για το Δεκέμβριο του 2004, ενώ το σκάφος θα τεθεί σε τροχιά γύρω του το Μάρτιο του 2005. Ο Smart-1 πιστεύεται ότι μετά από 2-2,5 χρόνια θα τελειώσει την αποστολή του ενώ θα προετοιμάσει το δρόμο για την εξερεύνηση του αχανούς διαστήματος. Το σεληνιακό όχημα έπρεπε να έχει φύγει από τη Γη το Μάρτιο του 2003 αλλά η αναχώρησή του καθυστέρησε μετά από ένα αποτυχημένο ξεκίνημα του πυραύλου τον τελευταίο Δεκέμβριο. Και είναι το πρώτο σκάφος που εκτοξεύτηκε με το νέο μοντέλο -του επανασχεδιασμένου- Ariane. Γρηγορότερα και φτηνότερα Το μεγαλύτερο μέρος της τεχνολογίας που χρησιμοποιείται στο Smart-1 θα χρησιμοποιηθεί στην αποστολή Bepi-Colombo της Ευρώπης προς τον Ερμή, η οποία θα πρέπει να ξεκινήσει στο τέλος αυτής της δεκαετίας. Ελβετοί ερευνητές τοποθέτησαν μια υψηλής ευκρίνειας φωτογραφική μηχανή στο Smart ενώ οι Γερμανοί θα έχουν ένα υπέρυθρο φασματόμετρο πάνω στο διαστημικό σκάφος. Το SMART-1 επίσης θα εξετάσει τα σκοτεινότερα μέρη του Νότιου Πόλου του φεγγαριού για πρώτη φορά. Και θα χαρτογραφήσει ακριβώς την Αιχμή του Αιώνιου Φωτός (Peak of Eternal Light), μια μυστηριώδης βουνοκορφή που λούζεται μόνιμα στο φως του ήλιου, ενώ όλα γύρω του είναι σκοτεινοί κρατήρες, που δεν αγγίζονται ποτέ από τις ακτίνες του ήλιου. Αυτοί οι κρατήρες πιστεύεται ότι φιλοξενούν πάγο στο χώμα. Το Smart-1 θα βοηθήσει έτσι τους επιστήμονες να καταλάβουν εάν ο πάγος είναι παρών στους σεληνιακούς πόλους. Η Ιοντική Προώθηση 1. Τα άτομα του
αερίου ξένον αντλούνται σε μια
κυλινδρική αίθουσα, όπου συγκρούονται
με τα ηλεκτρόνια που φεύγουν από την
κάθοδο. Τα ηλεκτρόνια - που είναι
αρνητικά φορτισμένα - συγκρούονται με
τα ηλεκτρόνια από τα άτομα του ξένον,
δημιουργώντας έτσι ιόντα - θετικά
φορτισμένα. Χρήσιμα στοιχεία
|