Το νέο σχολείο στη Βρετανία

Πηγή: Ημερησία, 29 Οκτωβρίου 2005

Αυτοδιοικούμενα, ανεξάρτητα κρατικά σχολεία, με λίγη ιδιωτικοποίηση. Αυτός είναι ο στόχος της Λευκής Χάρτας για την εκπαίδευση στη Βρετανία που παρουσίασε προ ημερών στο Κοινοβούλιο ο πρωθυπουργός Τόνι Μπλερ. Ο Βρετανός πρωθυπουργός χαρακτήρισε ζωτικής σημασίας το νέο σχολείο για την κυβέρνηση των Εργατικών. Τα εκπαιδευτικά συνδικάτα, όμως, το αποκάλεσαν 'ξεροκεφαλιά', ενώ οι πολιτικοί του σύμμαχοι και εχθροί εξέφρασαν φόβους ότι τα σχέδια αυτά μεταφράζονται σε ιδιωτικοποίηση των σχολείων από την πίσω πόρτα.

Το σχέδιο μεταρρυθμίσεων στην εκπαίδευση αποτελεί ίσως τον ακρογωνιαίο λίθο της εσωτερικής πολιτικής της κυβέρνησης των Εργατικών ή τουλάχιστον αυτό επιχείρησε ο Μπλερ, προωθώντας ριζικές και μη αναστρέψιμες μεταρρυθμίσεις που - όπως επισήμανε - θα δημιουργήσουν ανεξάρτητα κρατικά σχολεία, με κινητήρια δύναμη την ανάγκη των μαθητών και των γονέων τους και με περιορισμένο τον ρόλο των τοπικών εκπαιδευτικών αρχών.

"Eλευθερία για τα σχολεία και εξουσία για τους γονείς" - αυτό είναι το σημείο-κλειδί του νέου εκπαιδευτικού συστήματος, τόνισε η υπουργός Εκπαίδευσης. Το σχέδιο, όμως, προσκρούει σε αντιθέσεις εκ των έσω,  που εκφράζουν ανησυχίες για τον προβλεπόμενο περιορισμένο ρόλο των τοπικών αρχών και προειδοποιούν ότι η εκπαιδευτική πλάστιγγα θα γείρει δυσανάλογα εις βάρος των φτωχότερων μαθητών.

Οι γονείς θα έχουν αποφασιστικό λόγο

  • Όλα τα σχολεία θα ενθαρρύνονται να μετατραπούν σε «πρότυπα σχολεία», με αυξημένη ανεξαρτησία και ελευθερία να διαχειρίζονται τις υποθέσεις τους. Τα σχολεία θα μπορούν να υποστηρίζονται από συλλόγους γονέων, επιχειρήσεις και φιλανθρωπικές οργανώσεις.

  • Δημιουργία ενός «σχολικού επιτρόπου» που θα επιβλέπει τη σύσταση των πρότυπων σχολείων και θα υποστηρίζει τους γονείς στην οργάνωση νέων σχολείων.

  • Τα «πρότυπα σχολεία» θα αποφασίζουν -σε μεγάλο βαθμό- ποιους μαθητές θα δεχτούν.

  • Αλλαγή του ρόλου των τοπικών αρχών. Οι τοπικές εκπαιδευτικές αρχές, από άμεσος παράγοντας παροχής υπηρεσιών, θα αποκτήσουν έναν περισσότερο στρατηγικό ρόλο.

  • Αυξημένος ρόλος και δικαιώματα για τους γονείς. Οι γονείς θα έχουν πλέον το δικαίωμα να ζητούν τη δημιουργία νέων σχολείων με βάση τις ανάγκες και τη ζήτηση σε κάθε περιοχή. Θα συσταθούν ακόμα συμβούλια γονέων που θα έχουν λόγο στη διαχείριση των σχολείων.

  • Δημιουργία ενός νέου δικτύου συμβούλων που θα ενημερώνει τους γονείς για το τι προσφέρει κάθε σχολείο.

  • Διεύρυνση των «καλών» σχολείων και ενσωμάτωση των «αποτυχημένων» σχολείων στα πρότυπα.

  • Θα ανοίξει ο δρόμος ώστε τα ανεξάρτητα σχολεία να ενταχθούν στον δημόσιο τομέα.

  • Κατανομή των μαθητών. Τα σχολεία θα ενθαρρύνονται να διδάσκουν τους μαθητές κατά ομάδες ικανότητας.

  • Επιπλέον εξουσίες στους δασκάλους να πειθαρχήσουν τους μαθητές. Οι γονείς θα καλούνται να αναλάβουν την επιτήρηση των μαθητών που έχουν αποβληθεί.

  • Επιδοτήσεις για τη χρησιμοποίηση λεωφορείων για τους φτωχότερους μαθητές.

 

Δείτε και τα σχετικά άρθρα
Η φυσική πρέπει να γίνει πιο ελκυστική για τους σπουδαστές
Ένα πρόγραμμα εκπαίδευσης στις επιστήμες, για τα σχολεία του 21ου αιώνα
Εφοδιάζοντας το ευρωπαϊκό σχολείο του 21ου αιώνα με νέα αναλυτικά προγράμματα