Θεωρίες φυσικής

Οι φυσικοί έχουν μια νέα ιδέα για το πως θα μπορούσαμε να ξεπεράσουμε την ταχύτητα του φωτός

Στη νέα ταινία “Star Trek” το διαστημόπλοιο Εντερπράιζ οργώνει όλο τον Γαλαξία με την ταχύτητα του φωτός. Αλλά μπορούμε να ταξιδεύσουμε ποτέ με αυτή την ταχύτητα ή και μεγαλύτερη ακόμα;

Δύο φυσικοί από το πανεπιστήμιο Baylor πιστεύουν ότι έχουν μια ιδέα που μπορεί να μετατρέψει τα ταξίδια με την ταχύτητα του φωτός από επιστημονική φαντασία σε επιστήμη, ενώ ηιδέα τους δεν παραβιάζει κανένα νόμο της φυσικής.

Ο Gerald Cleaver, βοηθός καθηγητής της Φυσικής στο Baylor, και ο Richard Obousy, μεταδιδακτορικός φοιτητής, πιστεύουν ότι με τον χειρισμό των διαστάσεων του χωροχρόνου γύρω από το διαστημόπλοιο με ένα τεράστιο ποσό ενέργειας, θα δημιουργηθεί μια “φυσαλίδα” που θα μπορούσε να οδηγήσει γρηγορότερα το διαστημόπλοιο από την ταχύτητα του φωτός. Για να δημιουργήσετε αυτή την φυσαλίδα οι δύο φυσικοί πιστεύουν πως ο χειρισμός των 11 διαστάσεων θα δημιουργήσει σκοτεινή ενέργεια.

Ο Cleaver λέει πως η θετική σκοτεινή ενέργεια είναι υπεύθυνη για την επιτάχυνση της διαστολής του σύμπαντος, όπως ακριβώς έγινε και μετά το Big Bang, όταν το σύμπαν επεκτάθηκε γρηγορότερα από την ταχύτητα του φωτός.

“Σκεφτείτε το διαστημόπλοιο σαν ένα σέρφερ που τρέχει πάνω στο κύμα, η ιστοσανίδα κινείται πολύ γρήγορα, αλλά ο σέρφερ μένει ακίνητος”, δηλώνει ο Cleaver. “Το διαστημόπλοιο θα πρέπει να πιεστεί από την φυσαλίδα και η φυσαλίδα θα ταξιδεύει γρηγορότερα από την ταχύτητα του φωτός.”

Η μέθοδος βασίζεται στον κινητήρα Alcubierre, ένας Μεξικανός φυσικός , που το 1994 πρότεινε  την επέκταση του ιστού του χώρου πίσω από ένα διαστημόπλοιο σε μια φυσαλίδα και την συρρίκνωση του χωροχρόνου μπροστά του. Το διαστημόπλοιο δεν θα προχωρά στην πραγματικότητα, αλλά το πλοίο θα προχωρά χάρις στην επέκταση και την συρρίκνωση των διαστάσεων του χωροχρόνου. Δεδομένου ότι ο χώρος κινείται γύρω από το διαστημόπλοιο κι όχι το ίδιο, η θεωρία δεν παραβιάζει τη Θεωρία της Σχετικότητας του Αϊνστάιν, η οποία δηλώνει ότι χρειάζεται άπειρη ενέργεια για την επιτάχυνση ενός αντικειμένου πιο γρήγορα από την ταχύτητα του φωτός.

Η θεωρία χορδών προτείνει ότι το σύμπαν αποτελείται από πολλές διαστάσεις. Πέρα από τις τρεις γνωστές διαστάσεις και τον χρόνος που είναι η τέταρτη διάσταση, οι θεωρητικοί πιστεύουν ότι υπάρχουν συνολικά 10 διαστάσεις, με τις άλλες 6 διαστάσεις να μην μπορούμε ακόμα να προσδιορίσουμε. Μια νέα θεωρία, που ονομάζεται Μ-θεωρία, δέχεται ότι οι “χορδές” πραγματικά δονούνται σε ένα χώρο 11-διαστάσεων. Μάλιστα αυτή η 11η διάσταση είναι που οι ερευνητές πιστεύουν ότι θα μπορούσε να βοηθήσει την πρόωση του διαστημοπλοίου ταχύτερα από την ταχύτητα του φωτός.

Οι φυσικοί εκτιμούν ότι το ποσό της ενέργειας που απαιτείται για να επηρεάσει τις επιπλέον διαστάσεις είναι ισοδύναμη με το σύνολο της μάζας του Δία αν μετατραπεί σε ενέργεια.

“Είναι μια τεράστια ποσότητα ενέργειας,” λέει ο Cleaver. “Είμαστε ακόμη πολύ μακριά για να δημιουργήσουμε τρόπους αξιοποίησης αυτού του είδους της ενέργειας.”

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στο περιοδικό : Journal of the British Interplanetary Society