Αστροφυσική, Διάστημα

Οι πιο μακρινοί γαλαξίες του σύμπαντος

Το ανανεωμένο διαστημικό τηλεσκόπιο Ηubble ανακάλυψε τους πιο μακρινούς γαλαξίες – αλλά μάλλον πρόκειται και για τους πρώτους γαλαξίες που φτιάχτηκαν μετά από τη Μεγάλη Έκρηξη – από που έχουν εντοπιστεί μέχρι τώρα.

Το Ηubble ανακάλυψε 16 γαλαξίες στην απόσταση των 12.9 δισεκατομμυρίων ετών από τη Γη, και 5 γαλαξίες στην απόσταση των 13 δισ. ετών, κάτι που σημαίνει ότι δημιουργήθηκαν μόλις 700 εκατομμύρια έτη μετά τη γέννηση του Σύμπαντος, η οποία τοποθετείται στα 13,7 δισεκατομμύρια έτη.

Μέχρι τώρα το πιο μακρινό αντικείμενο εθεωρείτο το GRB 090423 (που έδινε εκρήξεις ακτίνων-γ) , που ανακάλυψε το Swift της NASA τον Απρίλιο του 2009, και βρισκόταν 13.035 δισ. έτη φωτός μακριά μας.

Οι γαλαξίες αυτοί δημιουργήθηκαν οκτώ δισεκατομμύρια έτη πριν από τη δημιουργία του ηλιακού μας συστήματος.

Οι επιστήμονες τώρα αναρωτιούνται αν πρόκειται για τους πιο παλιούς γαλαξίες ή υπάρχουν ακόμη πιο μακρινοί και άρα ακόμη πιο παλαιοί γαλαξίες.

Σύμφωνα με τους επιστήμονες, το Ηubble ακόμη και με τη νέα αναβάθμιση που του έγινε και τα καινούργια όργανα που διαθέτει πολύ δύσκολα θα καταφέρει να διεισδύσει πιο βαθιά στις εσχατιές του Σύμπαντος.

Γι αυτό και η επιστημονική κοινότητα θα πρέπει να περιμένει την εκτόξευση του James Webb, του τηλεσκοπίου που θα πάρει τη θέση του Ηubble το 2014, το οποίο είναι πιθανό να καταφέρει να δει αν και τι υπάρχει στα όρια του Σύμπαντος.

Globular_Star_Cluster_Omega_CentauriΗ πιο πυκνή αστρική περιοχή στον Γαλαξία μας με 100.000 άστρα του σφαιρικού σμήνους Ωμέγα του Κενταύρου

Εκτός από τους μακρινούς γαλαξίες παρατήρησε ένα σφαιρικό σμήνος άστρων (Ωμέγα του Κενταύρου) καθώς και το  Νεφέλωμα Πεταλούδα (Butterfly Nebula).

Πηγή: CBC News