Περιβάλλον Ζωή και Γη

Γιγάντιο ρεύμα στην παγωμένη άβυσσο της Ανταρκτικής

Ομάδα ερευνητών από την Αυστραλία και την Ιαπωνία ανακάλυψε ένα γιγάντιο θαλάσσιο ρεύμα που βρίσκεται βαθιά στα νερά της Ανταρκτικής. Ο όγκος του είναι 40 φορές μεγαλύτερος από τον όγκο των υδάτων του Αμαζονίου και των παραποτάμων του!

flow_antarctica «Είχαμε εντοπίσει εδώ και λίγο καιρό την ύπαρξή του, αλλά έπρεπε να διαπιστώσουμε τόσο το μέγεθός του όσο και το αν παίζει ρόλο στον μηχανισμό διαμόρφωσης του κλίματος. Όπως αποδείχθηκε, το ρεύμα πράγματι μετέχει στον μηχανισμό» δήλωσε o Steve Rintoul, φυσικός ωκεανογράφος και μέλος της ερευνητικής ομάδας.

Το ρεύμα αυτό κινείται σε βάθος τριών χιλιομέτρων με μέση ταχύτητα 20 εκατοστών ανά δευτερόλεπτο μεταφέροντας 12 εκατομμύρια κυβικά μέτρα νερού ανά δευτερόλεπτο. Σύμφωνα με τους ερευνητές, πρόκειται για την πιο γρήγορη μετακίνηση υδάτων που έχει καταγραφεί ως σήμερα σε αυτά τα βάθη.

Η Φύση μπορεί πρόσφατα να μας έδωσε μια ευκαιρία να ελέγξουμε τις γνώσεις μας για το πώς αλλάζουν αυτές οι διαδικασίες. Στα μέσα του Φεβρουαρίου 2010, σε ένα γιγάντιο μπλοκ πάγου μήκους 78 χιλιομέτρων έσπασε ένα τμήμα του και χύθηκε στη θάλασσα της Ανταρκτικής.

Αυτές λοιπόν οι ειδήσεις υπονοούν ότι αυτό το γεγονός είναι ο προάγγελος μιας καταστροφής που θα μπορούσε να επηρεάσει ριζικά την παγκόσμια ωκεάνια κυκλοφορία, αλλά κανείς δεν ξέρει ποιό θα είναι το αποτέλεσμα, λέει ο Rintoul «Είναι σαν ένα φυσικό πείραμα. Νομίζω ότι θα μας διδάξει πολλά σχετικά με τις διαδικασίες που είναι υπεύθυνες για τον σχηματισμό αυτού του πυκνού νερού."

Παρόμοια ρεύματα στο Βόρειο Ατλαντικό είναι η αιτία που η Ευρώπη είναι πιο ζεστή από τους τόπους σε παρόμοια γεωγραφικά πλάτη στην Ιαπωνία. Όμως, τα ρεύματα θα μπορούσαν να αλλάξουν. "Δεν λέμε ότι η αλλαγή θα μπορούσε να συμβεί ακαριαία, όπως στην ταινία The Day After Tomorrow", λέει ο Yasushi Fukamachi επικεφαλής της ομάδας για τη μελέτη του ρεύματος, "Αλλά η κατανόηση αυτού του είδους των ρευμάτων είναι πολύ σημαντική για την κατανόηση όλου του κλίματος του πλανήτη."