Αστροφυσική, Διάστημα

Νέα στοιχεία για νερό στον Άρη αυτή τη φορά από παγετώνες

Πλανητικοί επιστήμονες ανακάλυψαν αποκαλυπτικά σημάδια του νερού στον Άρη – παγωμένο και υγρό – κατά την πρώτη περίοδο της ιστορίας του Κόκκινου Πλανήτη. Εντόπισαν στοιχεία από τρεχούμενο νερό που ξεπήδησε από παγετώνες σε όλα τα μεσαία γεωγραφικά πλάτη του Άρη, όπως πρόσφατα στην εποχή του Αμαζονίου, δηλαδή αρκετές εκατοντάδες εκατομμύρια χρόνια πριν. Αυτές οι παγετωνικές κοιλάδες ήταν, βασικά, παραπόταμοι του νερού που δημιουργήθηκαν όταν έφθασε στους παγετώνες αρκετό φως του ήλιου που έλιωσε ένα λεπτό στρώμα στην επιφάνεια του Άρη. Αυτό ακολούθως οδήγησε σε μια «περιορισμένη επιφανειακή τήξη” του πάγου, που σχημάτισε κανάλια που έρρεαν για αρκετά χιλιόμετρα ενώ θα μπορούσαν να έχουν πλάτος περισσότερο από 150 μέτρα.

Πλανητικοί επιστήμονες ανακάλυψαν αποκαλυπτικά σημάδια του νερού στον Άρη – παγωμένο και υγρό – κατά την πρώτη περίοδο της ιστορίας του Κόκκινου Πλανήτη. Εντόπισαν στοιχεία από τρεχούμενο νερό που ξεπήδησε από παγετώνες σε όλα τα μεσαία γεωγραφικά πλάτη του Άρη, όπως πρόσφατα στην εποχή του Αμαζονίου, δηλαδή αρκετές εκατοντάδες εκατομμύρια χρόνια πριν. Αυτές οι παγετωνικές κοιλάδες ήταν,  βασικά, παραπόταμοι του νερού που δημιουργήθηκαν όταν έφθασε στους παγετώνες αρκετό φως του ήλιου που έλιωσε ένα λεπτό στρώμα στην επιφάνεια του Άρη. Αυτό ακολούθως οδήγησε σε μια «περιορισμένη επιφανειακή τήξη" του πάγου, που σχημάτισε κανάλια που έρρεαν για αρκετά χιλιόμετρα ενώ θα μπορούσαν να έχουν πλάτος περισσότερο από 150 μέτρα.

Glaciofluvial-meltwater=Mars Η εικόνα δείχνει ένα ποταμό που αναβλύζει  από ένα παλιό παγετώνα ενός κρατήρα σε μεσαία γεωγραφικά πλάτη του Άρη

Η διαπίστωση αυτή είναι κάτι περισσότερο από ένα «Ναι, βρήκαμε νερό», λέει ο Caleb Fassett από το πανεπιστήμιο Brown, που μαζί με τον James Dickson, καθώς και γεωλόγους από το Πανεπιστήμιο της Βοστώνης και του Πόρτλαντ, δημοσίευσε μια μελέτη στο περιοδικό Ίκαρος . «Αυτό που βλέπουμε τώρα είναι ότι υπάρχουν πολύπλοκα διαφορετικά περιβάλλοντα, εκεί όπου διαμορφώνεται το νερό."

Η ομάδα ανέλυσε 15.000 εικόνες που τραβήχτηκαν από την κάμερα CTX του Mars Reconnaissance Orbiter για να καταρτίσει την πρώτη αποτύπωση των παγετωνικών κοιλάδων στον Άρη.

Αυτό που καθιστά τα ευρήματα ακόμα πιο ενδιαφέρουσα είναι ότι οι πλανητικοί επιστήμονες μπορούν να μελετήσουν κάτι, που όπως πιστεύουν έχει παρόμοιες συνθήκες με την Ανταρκτική στη Γη. Επιστημονικές ομάδες από τα δύο πανεπιστήμια (το Brown και της Βοστώνης) επισκέπτονταν τις Ξηρές Κοιλάδες (Dry Valleys) της Ανταρκτικής επί χρόνια, όπου οι επιφάνειες των παγετώνων λιώνουν κατά τη διάρκεια του νότιου καλοκαιριού, λιώνοντας έτσι αρκετή ποσότητα νερού που μπορεί να χαράξει ένα κανάλι πάνω στον πάγο. Ακριβώς το ίδιο βλέπουν να συμβαίνει και στον Άρη.

“Είναι μια τρέλα", δήλωσε ο Dickson, ένα μέλος της ομάδας, ο οποίος έμεινε στην Dry Valleys για τρεις μήνες πέρυσι. «Κάνει τσουχτερό κρύο και υπάρχει πάγος παντού"

Ο Caleb Fassett κάνει σχέδια για να αναζητήσει περισσότερες παγετωνικές κοιλάδες από εικόνες που προέρχονται από την κάμερα CTX, και η οποία; έχει χαρτογραφήσει σχεδόν το 40 τοις εκατό του πλανήτη.

Πηγή: UniverseToDay