Περιβάλλον Ζωή και Γη

Η υπερθέρμανση του πλανήτη »επιβεβαιώνεται» από ανεξάρτητη μελέτη

Η επιφάνεια της Γης πραγματικά γίνεται ολοένα και θερμότερη, κατέληξε στο συμπέρασμα μια νέα ανάλυση από μια αμερικανική επιστημονική ομάδα που έχει συσταθεί μετά την υπόθεση του «Climategate».

Η εν λόγω έρευνα, Berkeley Earth Project, έχει χρησιμοποιήσει νέες μεθόδους και κάποια νέα δεδομένα, αλλά βρίσκει την ίδια τάση αύξησης της θερμοκρασίας που βλέπουν ομάδες σαν τη Μετεωρολογική Υπηρεσία της Βρετανίας και τη NASA.

Το «Climategate», υπενθυμίζουμε ότι έγινε το 2009, έλεγε πως οι ισχυρισμοί για την υπερθέρμανση του πλανήτη ήταν υπερβολικοί. Οι σκεπτικιστές τότε του κλίματος έλεγαν πως κρυφά οι κλιματικοί επιστήμονες παραποιούσαν τα δεδομένα της κλιματικής αλλαγής.

Η ομάδα του Berkeley λέει ότι βρήκε επίσης ενδείξεις ότι η αλλαγή της θερμοκρασίας της θάλασσας στον Βόρειο Ατλαντικό μπορεί να είναι ένας σημαντικός λόγος, που η μέση θερμοκρασία της γης ποικίλλει σε παγκόσμιο επίπεδο από χρόνο σε χρόνο.

perlmutter Saul Perlmutter: Ο φετινός νομπελίστας περιλαμβάνεται στην ομάδα έρευνας

Το πρότζεκτ δημιουργήθηκε από τον καθηγητή της φυσικής Richard Muller στο Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνιας, ο οποίος εξέφρασε την ανησυχία του με τον ισχυρισμό ότι ήδη καθιερωμένες ομάδες ερευνητών του κλίματος δεν παρουσίαζαν ανοιχτά τα δεδομένα τους.

Ο ίδιος έχει συγκεντρώσει μια ομάδα από 10 επιστήμονες, ως επί το πλείστον φυσικούς, συμπεριλαμβανομένων του Saul Perlmutter, που πήρε το Νόμπελ Φυσικής για την έρευνα που δείχνει πως η διαστολή του Σύμπαντος επιταχύνεται.

Η χρηματοδότηση της ομάδας προήλθε από διάφορες πηγές, συμπεριλαμβανομένων φιλανθρωπικών ιδρυμάτων, όπως των δισεκατομμυριούχων αδελφών Koch, που έχουν δώσει, επίσης, μεγάλα ποσά στους οργανισμούς άσκησης πιέσεων κατά της αποδοχής της ανθρωπογενούς υπερθέρμανσης του πλανήτη.

Η ομάδα στο Berkeley εξέτασε επίσης τους ισχυρισμούς των "σκεπτικιστών" bloggers ότι τα δεδομένα της θερμοκρασίας από μετεωρολογικούς σταθμούς δεν έδειξαν μια πραγματική παγκόσμια τάση αύξησης της θερμοκρασίας.

Ο ισχυρισμός αυτός λέει ότι πολλοί σταθμοί βρήκαν υπερθέρμανση του πλανήτη, επειδή αυτοί οι σταθμοί βρίσκονται μέσα ή κοντά σε πόλεις, και αυτές οι πόλεις έχουν αυξηθεί – το φαινόμενο της αστικής θερμικής νησίδας.

Αυτό που όμως τελικά βγήκε ήταν ένα εντυπωσιακό γράφημα παρόμοιο με εκείνα που παράγονται από τις τρεις πιο σημαντικές και καθιερωμένες ομάδες του κόσμου, των οποίων το έργο είχε επικριθεί ως αναξιόπιστο και κακής ποιότητας, από σκεπτικιστικούς κύκλους του κλίματος.

624 Η ομάδα του Berkeley κατέγραψε τη θερμοκρασία του πλανήτη

Δύο από αυτές προέρχονται από την Υπηρεσία Ωκεανών και Ατμόσφαιρας (NOAA) και τη NASA. Η τρίτη προέρχεται από μια συνεργασία μεταξύ της Μετεωρολογικής Υπηρεσίας του Ηνωμένου Βασιλείου και της Κλιματικής Ερευνητική Μονάδας (CRU), που τα e-mail της αποτέλεσαν τη βάση του «Climategate» πριν από δύο χρόνια.

"Η μεγαλύτερη έκπληξη μας ήταν ότι τα νέα αποτελέσματα έχουν ήδη δημοσιευτεί από άλλες ομάδες στις ΗΠΑ και το Ηνωμένο Βασίλειο", δήλωσε ο καθηγητής Muller.

«Αυτό επιβεβαιώνει ότι οι μελέτες εκείνες είχαν γίνει προσεκτικά και ότι οι πιθανές προκαταλήψεις, όπως εκφράστηκαν  από τους σκεπτικιστές της κλιματικής αλλαγής δεν επηρέασαν σοβαρά τα συμπεράσματά τους."

Η ομάδα βρήκε ότι από τη δεκαετία του 1950, η μέση θερμοκρασία πάνω από την ξηρά έχει αυξηθεί κατά 1 βαθμό Κελσίου.

Αναφέρουν επίσης ότι, παρόλο που η επίδραση αστικής θερμικής νησίδας είναι πραγματική – που είναι και καλά εδραιωμένη – δεν βρίσκεται πίσω από την αύξηση της θερμοκρασίας, όπως αυτή καταχωρήθηκε από την πλειοψηφία των μετεωρολογικών σταθμών σε όλο τον κόσμο.

Διάφοροι επιστήμονες λένε τώρα ότι η αύξηση της θερμοκρασίας της επιφάνειας της Γης είναι πλέον κατηγορηματική.

Οι ισχυρισμοί τώρα των σκεπτικιστών, ότι η αύξηση της μέσης θερμοκρασίας του πλανήτη θα μπορούσε να αποδοθεί στις επιπτώσεις της αύξησης των πόλεων, είναι αποδυναμωμένοι.

Ωκεάνια ρεύματα

Η ομάδα του Berkeley έχει παρεκκλίνει από την "ορθόδοξη" εικόνα της επιστήμης του κλίματος, στην απεικόνιση της βραχυπρόθεσμης μεταβλητότητας της θερμοκρασίας του πλανήτη.

Οι περισσότεροι πιστεύουν η Νότια Ταλάντωση El Nino (ENSO) είναι ο κύριος λόγος για την ετήσια θέρμανση ή την ψύξη.

Όμως από την ανάλυση της ομάδας του Berkeley, η παγκόσμια θερμοκρασία σχετίζεται πιο στενά με την κατάσταση του Ατλαντικού – με ένα δείκτη-μέτρο (AMO) της θερμοκρασίας της επιφάνειας της θάλασσας στον Βόρειο Ατλαντικό.

Υπάρχουν θεωρίες που υποδηλώνουν πως ο δείκτης AMO με τη σειρά του εξαρτάται από τις διακυμάνσεις στο ρεύμα του Βόρειου Ατλαντικού ή το Ρεύμα του Κόλπου.

Η ομάδα υποδεικνύει ότι αξίζει να διερευνηθεί κατά πόσον οι μακροχρόνιοι κύκλοι AMO, που πιστεύεται ότι διαρκούν 65-70 χρόνια, μπορεί να διαδραματίσουν ένα ρόλο στην άνοδο της θερμοκρασίας, την πτώση και την εκ νέου άνοδο κατά τη διάρκεια του 20ου αιώνα.

Ωστόσο, τονίζουν ότι η ανθρωπογενής υπερθέρμανση του πλανήτη (AGW) καθοδηγείται από τις εκπομπές των αερίων του θερμοκηπίου, φανερώνεται έντονα στην εικόνα που έχουν για το κλίμα.

“Αν δεν είχαμε βρει την υπερθέρμανση, τότε θα είχαμε αποκλείσει την ανθρωπογενή υπερθέρμανση του πλανήτη (AGW)," δήλωσε ο καθηγητής Muller.

“Αν είχαμε βρει το ήμισυ, αυτό θα μας έδειχνε ότι οι προηγούμενες εκτιμήσεις (της AGW) ήταν πολύ μεγάλες. Αν είχαμε βρει περισσότερη θέρμανση, θα είχαμε θέσει το ζήτημα του κατά πόσον οι προηγούμενες εκτιμήσεις ήταν πολύ χαμηλές.

«Αλλά δεν είχαμε τίποτα από αυτά. Διαπιστώσαμε ότι η προηγούμενη άνοδος επιβεβαιώθηκε Αυτό σημαίνει ότι δεν επηρεάζουν άμεσα τις προηγούμενες εκτιμήσεις.."

Η ομάδα σχεδιάζει να εξετάσει τις θερμοκρασίες των ωκεανών, προκειμένου να κατασκευαστεί ένα πραγματικά παγκόσμιο σύνολο δεδομένων.

Πηγή: BBC