Το DNA των Νεάντερταλ δείχνει ότι είμαστε ξεχωριστοί

Πηγή: Reuters, 16 Νοεμβρίου 2006

Ερευνητές έχουν βρει την αλληλουχία του DNA από τα οστά του ποδιού ενός Νεάντερταλ που πέθανε πριν 38.000 χρόνια και λένε ότι δείχνει ότι οι Νεάντερταλ είναι αληθινά απόμακροι συγγενείς των σύγχρονων ανθρώπων με τους οποίους διασταυρώθηκαν σπάνια, ή και καθόλου, με τους άμεσους προγόνους μας.

Υπολογίζουν ότι οι σύγχρονοι άνθρωποι και οι Νεάντερταλ διαχωρίστηκαν από έναν κοινό πρόγονο τουλάχιστον πριν 370.000 χρόνια, και ενδεχομένως και πριν 500.000 χρόνια πριν, αν και μοιραζόμαστε το 99,95% του DNA μας.

Ανάλυση του DNA του Neanderthal δείχνει ότι σπανίως διασταυρώθηκαν με τους προγόνους μας

"Δεν βλέπουμε καμιά απόδειξη για ανάμιξη πριν 40.000, 30.000 χρόνια στην Ευρώπη. Δεν το αποκλείουμε, αλλά δεν βλέπουμε κανένα στοιχείο", αναφέρει ο Δρ Edward Rubin του Ιδρύματος Γονιδιώματος στο Walnut Creek της Καλιφόρνια, που καθοδήγησε τη μελέτη.

Η άποψη αυτή συγκρούεται με άλλα στοιχεία από διαφορετικούς ερευνητές, συμπεριλαμβανομένης και μιας ομάδας που πρόσφατα είχε πει ότι οι άνθρωποι μπορεί να είχαν κληρονομήσει ένα γονίδιο του εγκεφάλου από το Νεάντερταλ.

Οι ερευνητές εξέθεσαν τα συμπεράσματά τους και στο Nature και στο Science.

Η ομάδα του Rubin χρησιμοποίησε μια μέθοδο για να απομονώσει και να κάνει την αλληλουχία του DNA του Νεάντερταλ.

Μια άλλη ομάδα, που καθοδηγήθηκε από τον καθηγητή Svante Paabo για την Εξελικτική Ανθρωπολογία του Ινστιτούτου Max Planck, στη Λειψία, χρησιμοποίησε μια ξεχωριστή μέθοδο για να τοποθετήσει στη σειρά ένα πολύ μεγαλύτερο ποσό γονιδίων.

Ο Paabo μάλιστα ήταν ο πρώτος επιστήμονας που βρήκε και τοποθέτησε σε σειρά το DNA του Νεάντερταλ, το 199, και για πρώτη φορά πρότεινε ότι ο Νεάντερταλ δεν αναμίχθηκε με τους σύγχρονους ανθρώπους.

Ο Νεάντερταλ και οι σύγχρονοι άνθρωποι προέρχονται από τον Homo erectus, που άφησε την Αφρική και διαδόθηκε σε όλο τον κόσμο πριν περίπου 1,5 εκατομμύριο χρόνια.

Ζώντας δίπλα-δίπλα

homo neanderthalΟ Νεάντερταλ έζησε στην Ευρώπη και τη Μέση Ανατολή μέχρι περίπου πριν 30.000 χρόνια. Οι άνθρωποι του Cro-Magnon, οι πρόγονοι των σύγχρονων ανθρώπων, άρχισαν ένα δεύτερο κύμα μετανάστευσης από την Αφρική περίπου 10.000 χρόνια νωρίτερα.

Ένα τεράστιο ζήτημα είναι πόσο πολύ αλληλεπίδρασαν. Η γενετική ανάλυση και των δύο, του Paabo και του Rubin, υποδεικνύει ότι υπήρξε μικρή σεξουαλική επαφή, τουλάχιστον σύμφωνα με τα γονίδια από αυτό το αρσενικό, που βρέθηκε στο πίσω μέρος μιας σπηλιάς στην Κροατία.

Η ομάδα του Paabo έψαξε ανάμεσα σε 70 δείγματα του Νεάντερταλ προτού να βρει ένα κόκαλο που ήταν συντηρημένο καλά, για να πάρει το DNA. Αυτοί πήραν το πιο μικροσκοπικό δείγμα που θα μπορούσαν, για να προστατέψουν τα πολύτιμα κόκαλα.

Γνωρίζουν δε ότι ήταν αρσενικό επειδή το DNA έχει το αποκαλυπτικό χρωμόσωμα Υ.

Η ομάδα του Paabo τονίζει ότι ελπίζει να έχει μια πλήρη γενετική ακολουθία μέσα σε δύο χρόνια.

Μάλιστα λένε ότι η ακολουθία του  DNA του Νεάντερταλ είναι κατά 99,95% ίδια με τις ανθρώπινες ακολουθίες. Για σύγκριση η ομοιότητα του DNA μεταξύ των ανθρώπων και των χιμπατζήδων είναι περίπου 98%, που σημαίνει ότι χωριστήκαμε από έναν κοινό πρόγονο 6 έως 7 εκατομμύρια χρόνια πριν.

Οι τριπλές συγκρίσεις μεταξύ των γονιδιωμάτων του ανθρώπου, του χιμπατζή και των Νεάντερταλ  πρέπει να ρίξουν φως σε αυτό που κάνει τους σύγχρονους ανθρώπους μοναδικούς, συμφωνούν οι εμπειρογνώμονες.

Ο Rubin και άλλοι εμπειρογνώμονες τονίζουν ότι ενώ είναι διαθέσιμες οι πλήρεις ακολουθίες του ανθρώπινου γονιδιώματος, πολύ μικρός όγκος από αυτές γίνεται κατανοητός για το τι σημαίνει πραγματικά.

"Έχουμε το βιβλίο αλλά δεν το έχουμε διαβάσει ακόμα", λέει χαρακτηριστικά ο Rubin.

Οι ερευνητές βρήκαν, παραδείγματος χάριν, ακολουθίες συνδεδεμένες με το χρώμα των ματιών αλλά δεν μπορούν να διαβάσουν τον κώδικα για να πουν τι χρώμα είχαν του Νεάντερταλ.

Μια μελέτη των οστών δείχνει ότι έγινε διασταύρωση των Νεάντερταλ με τους σύγχρονους ανθρώπους